• SmillaK

Inga spermier..

Hej på er!

Memphis: Vad skönt att ni har fått en tid, och det ju faktiskt inte allt för långt dit.

Vad härligt att vi är på gång alla tre. Och TB1 det låter skönt att vila upp sig och sätta igång till hösten.

Nu har vi varit på läkarbesök. Och för första gången gick jag från sjukhuset och kännde mig nöjd. Det började med att vi kom dit lite extra tidigt, för jag ringde för ett tag sedan och kollade upp hur det låg till med mina prover. Det visade sig att de blodprover som vi hade tagit i början av utredningen hade hunnit bli för gamla, så jag skaulle ta nya (typ hepatit och hiv och något mer) innanläkartiden. När jag stegar in på provtagningen och pratar med sköterskan så tycker hon att vi ska vänta till efter läkarbesöket, om det skulle behövas något mer prov. Så vi satte oss att vänta. Och vi väntade och väntade och så började jag fundera på om det verkligen var 9.30 vi skulle vara där. Tillslut gick sambon och frågade någon, och mycket riktigt, vi skulle inte vara där förrän 10.30. Klantigt av oss. Tur att vi inte missade åt andra hålle i varje fall...Så vi gick och tog en fika.

Tillslut blev vi inkallade och fick prata med en läkare. Hon kolllade våra patientinformations lappar som vi hade fyllt i och berättade om hur det skulle gå till (det mesta visste vi sedan innan) Jag hade förberätt några frågor som jag tog upp, bl. a. om man insemineras i varje cykel eller om man gör det i varannan. Jag frågade också varför DI inte går på vårdgarantin och hon sa att det inte funkar eftersom det är beroende av att det finns tillräckligt med donatorer, så därför kan de inte garantera något. (Jag undrar hur man kan ha garanti i andra landsting då...) Läkaren var jättetrevlig och vi diskuterade lite kring varför det är så viktigt med det genetiska ursprunget och lite andra intressanta funderingar. Dessutom kollade hon ägstockarna med ultraljud (första gången i gynstol med mens, men det gick ju bra det med) och hon tyckte det såg jättebra ut, med många äggblåsor och så.

Efter läkarbesöket tog jag blodproven som behövdes och sedan fick vi prata med barnmorskan som har hand om DI. Hon informerade lite också och sedan så sa hon det som gjorde mig så glad. Hon sa att hon hade förstått att vi tyckte det var så jobbigt att vänta och att vi väldigt gärna ville hinna med en insemination innan sommaren (tydligen var det denna uppfattning läkaren hade fått och fört vidare, och det stämmer ju). Sedan förklarade hon för oss hur vi kunde gå tillväga för att skynda på det hela så mycket som möjligt. Hon kunde så klart inte garantera något, men att bara bli förstådd och att någon försöker hjälpa en så mycket som möjligt värmde otroligt mycket (särskilt när jag har känt motsatsen på tidigare besök). En otroligt fin barnmorska, och hon avslutade med att det alltid gick att ringa om det var något. Så underbart stöd man fick av henne. Så nu är jag jättehoppful!

Som vanligt kan jag omöjligt fatta mig kort.

• SmillaK

Hej!

Jag har haft en alldeles underbar påskhelg i solen på landet utan vare sig stress eller internet.

TB1: Ja verkligen skönt med så proffesionella och medkännande personer. Vi fick inte träffa någon kurator nu, och det var detta som gjorde mig lite stressad. Men barnmorskan tipsade om hur vi kunde få en tid så snabbt som möjligt, och trodde absolut att det skulle kunna bli innom en månad. Vi ska ringa och ligga på GladEfter kuratorssamtalet ska de ta ett beslut om vi får använda oss av donation eller inte. Det gör det tydligen på torsdagar (men de skulle inte ha något sådant möte v. 21)

Denna cykel kommer vi ju inte hinna med, men nästa igen är det vi satsar på. Jag bör få mens kring den 21 maj. Fem dagar in i cykeln ska jag äta hormontabletter och runt femte juni bör jag få ägglossning och förhoppningsvis första inseminationen. Inte mycket tid att spela på altså. För till midsommar stänger de för sommaren så det är där i början av juni som det möjligtvis skulle kunna gå om allt klaffar.

Läkaren sa inte så mycket nytt och inget krångligt. Hon hintade att det kunde vara bra att tänka igenom när och hur man har tänkt att berätta för det eventuella barnet hur det blev till tills kuratorssamtalet. Hon berättade lite kring hur donatorernas process ser ut och att de avvisar personer som de anser inte riktigt passar att "avla" på beroende på sjukdomshistoria och allmänt psyke. Fast det var inte ofta de behövde göra det.
    Vi frågade lite kring detta så det var nog därför det blev en del kring det.

Vi undrade också hur det blir med officiella papper och om det finns någon notering om att det är ett donatorsbarn. men det är det inte. Vi frågade om de gjorde inseminationer under helger och de gör de, så man slipper avbryta en insemination på grund av det. Läkaren berättade också att om det såg ut som om fler än två ägg släppt (p.g.a hormonerna) på ultraljudet så blir det ingen insemination.

Jag hoppas att det jag skrivit får dig TB1 att komma på något mer du undrar och hur det är på din klinik. Jag vet ju inte exakt vad du vet och vad du undrar så det är svårt att hjälpa dig med frågot. Men genom att berätta vika frågor vi ställde kanske du börjar undra lite hur det fungerar i ditt landsting.

jag hoppas verkligen att vi får fortsätta följas åt och då med våra graviditeter och bebisar.

Memphis: Ja det är nog troligt att ni kommer igång till hösten. Troligtvis kommer de ju göra en utredning på dig, där de kollar blodprov, hur det ser ut med ultraljud och äggledarspolning innan ni får sätta igång. De vill ju vara säkra på att förutsättningarna ser bra ut innan de använder de värdefulla små. Men det borde inte ta så lång tid, högdt ett par månader. Och förhoppnningsvis kommer ju en del göras redan i vår.

Kram SmillaK

• SmillaK

nightangel: Jag håller tummarna för er. Det är mycket som händer här i början av maj.

TB1: Vet du hur dem beslutar om man får använda sig av donator? vad är det dem går efter då? Beslutet grundar sig på kuratorssamtalet. Jag tror att de väger in psykisk hälsa och att det inte finns några missbruksproblem samt  att de vill säkerställa att båda parter känner sig bekväma med donation och känner sig psykiskt redo. Som läkaren sa, en lightverision av adoptionsutredningar. Jag tror det är väldigt sällan som de nekar någon adoption, men det är reglerat i lagen att det ska gå till såhär.

Kör dom stimulerade inseminationer? Och är det via tabl form då?
    På Sahlgrenska kör de alltid stimulerat, för att de anser att det är större chans. För det är ju inte för att kunna styra det tidsmässigt eftersom de har öppet veckans alla dagar. Eftersom allt ser bra ut hos mig så kommer jag få ta tabletter, och eftersom jag hade många äggblåsor och att jag är spruträdd så skulle vi hoppa ägglossningspruta., vilket stimulerar ytterligare vad jag förstår. det finns ju en risk att det blir fler ägg än två och att jag inte får genomgå insemination.

Men det verkar ju se olika ut på olika sjukhus, så fråga där du är. Var är det du går någonstans?

Vertige: härligt att höra att allt har gått bra och att ni har en så älsakad plutt hos er.

• SmillaK
    Linnea1986 skrev 2011-04-27 17:33:25 följande:
    Ännu ett bakslag här.. Fick idag besked från sjukhuset.. Min man kan aldrig bli pappa..
    Förstår att det känns tungt och jobbigt nu. Min sambo har ju också kleinfelters och det finns ingen möjlighet för honom att bli biologisk pappa. Jag kommer ihåg hur ledsna vi var och det tog särskilt lång tid för sambon att  sörja klart. Ett sätt att komma vidare är ju att undersöka vilka möjligeter som finns och att börja vänja sig vid tanken. Det är ju jättevitkigt att man båda är bekväma med situationen innan man sätter igång
    med t.ex donationsinsemination.

Kramar till er båda
  • SmillaK
    TB1 skrev 2011-04-27 10:09:13 följande:
    ok då förstår jag mer vad som går ut med kuratorsamtalet. :)
    Hoppas det inte blir spänt bara när jag ska dit då både läkare och kurator är där :-P

Kommer du äta tabletter ända fram till ägglossningen då? du blir utfrågad stackare :-P hehe

Jag kommer gå på rmc Linköping.
    vertige skrev 2011-04-26 20:05:43 följande:
    Hej Alla!

Tänkte bara skriva att jag sitter här med sonen sovande på magen. Han blev en månad idag och är det bästa som någonsin hänt oss. Att han inte skulle vara helt och hållet biologiskt vår känns mer än oviktigt och måste man kolla efter likheter så är han mer lik min man än mig...

Kämpa på allihopa! Nu så här efteråt så känns alla jobbiga år helt plötsligt meningsfulla. Hade vi inte haft det så kämpigt så hade vi ju inte fått just den här lilla underbara pojken.

A
    Åh va roligt attd et går bra för er och att ni har eran lille hos er :) Ta hand om er! {#emotions_dlg.flower}
    Det är nog ingen fara, se det som ett trevligt tillfälle att få samtala med någon om dina funderingar kring DI med någon som är väldigt insatt. De är som sagt inte alls höga krav. Men det kan nog vara bra att ha pratat igenom lite kring de etiska frågorna med mannen din så att ni har samma linje, och dessutom testa argumenten lite. Det är så vi försöker förbereda oss i alla fall.

jag ska nog försöka ringa i morgon och få tid... hoppas att kuratorn har fått våran remiss så det är möjligt att boka tid och att det går att få en tid snart.
  • SmillaK
    TB1 skrev 2011-04-28 09:59:09 följande:
    ja precis, det kanske bara är skönt att få prata med någon som vet :)  vad menar du med att testa argumenten lite? hänger inte med där :-P hehe

Men jag börjar bli lite nervös nu jag :-P

ja ta och ring och jag håller tummarna på att ni får komma på ett samtal snart :)
    Förlåt mig, skrev nog lite fort, så det är inte konstigt att du inte förstod. Jag menar att det kan vara bra att fundera på när och hur man t.ex. planerar att berätta för barnet om att ni behövde en donator för att ni skulle bli föräldrar. Att ni tvä är överens om när och hur detta ska ske och altså att ni har diskuterat det med varandra innan ni kommer på kuratorssamtalet. Det var nog mest detta jag syftade på.
  • SmillaK
    Memphis skrev 2011-04-29 10:18:55 följande:
    Oj, vad mycket jag missat!
    Inte hunnit eller haft ro att sitta här på ett tag.
    Roligt att läsa era inlägg och se att det verkar gå framåt för oss alla!

Vi fick hem skriftlig kallelse i dagarna här och där står att vi ska på läkarbesök.
    Ta blodprover båda två, och gynekologisk undersökning av kvinnan.
    Spermaprov lämnas vid senare tillfälle.
    Men detta måste vara ett rutinbrev som skickas till alla som drar igång process med utredning, då min sambo inte lär behöva lämna ytterligare prov om dom läst hans journaler.
    Hade ju förstås varit fint att fått träffa kuratorn vid samma tilfälle, men men.
    Jag är ju inställd på att det kommer bli insem. till hösten/vintern ändå så det är väl ingen idé att hetsa.

SmillaK, fint att du gav lite tips om vad som är att tänka på inför kuratorssamtalet!
    Egentligen tror jag vi diskuterar och funderar hela tiden.. och bollar fram och tillbaka.
    Så det mest har vi nog gått igenom.

Hörrni, det måste ju finnas dom som anses vara "icke lämpade" för att få göra spermiedonation.
    Men vad har dom för kriterier?
    Nu är ju inte jag speciellt orolig för att det ska hända oss, jag tycker vi har vettiga värderingar, är samspelta och vi är väl förberedda och pålästa.
    Men någon måste det ju ha hänt? Dom har ju samtalet av en anledning.
    Eller är det mest för att "tala folk tillrätta" om dom känns oförberedda och spontana och kanske inte så insatta?

Nu är det fredag och helg igen!
    Tänk vad veckorna går snabbt! Och visst är det härligt att det är så, för våran del?
    Vi som väntar!
    Vips, så är vi på den dagen vi alla väntar på Glad

Ha en underbar valborgshelg allihopa!
    Ja, tiden går väldigt mycket fortare så här på våren och det finns många anledningar att inte sitta inne vid datorn..

Utifrån det barnmorskor, psykolog och vad jag läst på nätet så har jag fårr uppfattningen att de vill kolla att båda parter verkligen vill använda sig av donator och inte är det minsta osäkra på det. De vill också kolla/upplysa att man ska meddela barnet att det har blivit till med hjälp av donator, gärna i småbarnsåldern. Sedan kollar de så att man inte har missbruksproblem. Helt rimliga krav anser jag.

Ha en underbara valborg i det fantastiska vädret allihopa!
  • SmillaK
    TB1 skrev 2011-05-02 17:57:36 följande:
    Hej :) Jo det gick bara bra idag de var jätte trevliga och berättade lite allmänt om hur det går till och svarade på frågor osv.. men och ett stort MEN, vi kommer att få vänta tills nästa vår med att få en kallelse till DI pga min låga ålder :-/ Jag har också ett år kvar av min utbildning så de tyckte att vi kunde vänta tills dess. Och på ett sätt förstår jag vad de menar och det är bra så som dem tänker, men jag vill ju nu!

Kram!
    Nä fy vad tråkigt! Är det verkligen så att åldern ska få begränsa. Borde det inte vara en fördel när man är ung, det är ju mycket större chans att bli gravid då sägs det ju. Längtan är ju inte mindre för att man är ung... jag blir så less på detta. Går inte detta att ifrågasätta på något sätt...Som sagt, de ska inte behöva planerea vad som är bra för erat liv.

Och så blir jag lite orolig för min egen del, eftersom jag inte heller är klar med min utbildning. Jag trodde inte att det skulle spela så stor roll.

Har ni funderat vidare något mer, blir det Danmark eller ska ni vänta?
  • SmillaK
    Memphis skrev 2011-05-03 16:23:06 följande:
    Låter lite med två inseminationsförsök och ett IVF? Men det kanske är standard?
    Vet faktiskt inte hur det är här i Örebro..
    Det lär ju visa sig.

Ja IVF vill man ju helst slippa.
    Har en kompis som gått igenom såå himla mycket nu, och till råga på allt när det väl var dags och hon fick spray och sprutor och allt vad det var, så blev hon på något sätt felbehandlad och var inte tillräckligt under uppsikt av någon idiotläkare som hon hade, trots att hon ifrågasatte.
    Då fick hon utskällningar och luren slängd i örat för att hon "ifrågasatte hans metoder"
    (fanns bara en speciallist i hennes stad så hon hade inte mycket att välja på om hon inte ville bekosta allt själv) så hon blev överstimulerad och drog på sig världens infektion i kroppen, fick ligga med antibiotikadropp och det ena med det andra.
    Plus att kroppen nu är helt slut efteråt och hon måste vänta på att allt ska återgå till det normala innan dom ens kan fundera på att göra isättning av hennes stackars ägg som ligger frysta och väntar..

Meen man ska vara optimistisk såklart!
    Men som sagt, skönt om man slipper IVFen.. Den verkar så omständig.
    Samtidigt, om det är det som krävs så gör man ju vad som helst känns det som.
    Såklart.

Ja! Maila och fråga! Spännade att höra svaret :)
    Hittade en länk om DI i örebro http://www.orebroll.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Donation1/ I högra hörnet under länkar finns ett dokument med jättebra information om vad som gäller i lagen. Jag tror att det stod att de gör 6 inseminationer varav 4 kan bytas ut mot 2 IVF.
  • SmillaK

Lite ego:
    Nu har vi fått tid till kurator den 16:e maj vilket innebär att det fortfarande finns möjlighet att genomgå en insemination innan de stänger för sommaren. jag är så glad, mår bättre än på väldigt länge. Jag går runt och försöker peppa mig själv att jag är jättefertil och att det kommer att gå hur bra som helst. Om jag intalar min kropp detta så kanske den blir mer mottaglig... vem vet...

Svar på tråden Inga spermier..