• Aurora1979

Inga spermier..

joohanna: hej, förstår precis hur du känner dig just nu. Den värsta chocken lägger sig så småningom. Jag vet inte vilken den vanligaste orsaken är att man inte hittar spermier. I min sambos fall ligger ett hormon och kromosomfel bakom det hela. Ge inte riktigt än upp hoppet om biologiska barn. I ca 50% av fallen hittar man spermier vid biopsin (PESA/TESA).  Ta gärna kontakt med en psykolog om ni känner att ni behöver prata med någon. Vi fick en genom sjukhuset där vi gjorde utredningen och biopsin, som vi träffar regelbundet.

Lycka till!

• Aurora1979

go snuttan: Kromosomprov görs alltid i en fertilitetsutredning eftersom det är en av många anledningar till att det kan ha blivit strul med fertiliteten. Så var det till exempel för min sambo. Han har tydligen en könskromosom för mycket, alltså 47xyy i stället för det vanliga 46xy hos en man. Det är inget man kan lista ut utan att göra en kromosomanalys. 

• Aurora1979

GreenGal: Jag skulle velat gå vidare.  Även om ni känner er helt tillfreds med att adoptera och det så klart kommer att bli era barn så skulle JAG nog då och då undra "tänk OM". Men det är ju bara vad JAG själv känner. Kan du inte ringa och höra efter vad det gäller?

• Aurora1979

GreenGal: Jag skulle väl tro att det är en utredningstart.

Vi blev ju oxå flyttade till annat sjukhus och då gjorde man en "ny" utredning, jag blev kollad och en mer noggrann utredning på mannen då eftersom det är han som har det större problemet. Men ring och hör efter. :)

• Aurora1979

Greengal: Eftersom min sambo oxå har ett kromosomfel läggar jag mig i nu igen... ;) Nu vet jag ju så klart inte vilket kromosomfel din man har och/eller hur allvarligt det är. Men en undran är; eftersom man måste använda sig av ICSI metoden om man skulle hitta spermier vid biopsin, kan de inte välja ut friska spermier? OM det nu finns friska. Min sambo hade 50% missbildade (som troligen bar på hans kromosomfel) och 50% helt friska (vad de kunde se) spermier. Alltså kommer de helt "enkelt" välja ut friska spermier när vi gör vår IVF/ICSI i höst.

• Aurora1979

Greengal: Ja jag tycker ju inte det kan skada... att få svart på vitt om det går eller inte. Han är inte orolig för själva biopsin eller så? Att det ska göra ont eller ngt sånt. Min sambo var livrädd innan men det gick jättebra. Kände ingenting och var liite öm några dagar efteråt bara.

• Aurora1979

Chefen100: Ja fy, barnlöshet är inget man önskar att någon skulle drabbas av. Hoppas att Portugal funkar för er! Hm när jag tänker efter tror jag att min kusin var 42 år när hon gjorde provrörsbefruktning i Finland?! Men hon kanske fick ngn slags dispens. 

• Aurora1979

Vårdgarantin verkar gälla i Göteborg med. Det har stått överallt att man blir kallade inom 3 månader i alla fall. Sen brukar tyvärr somrarna  göra att de inte håller den garantin iaf... IVF på Sahlgrenska stänger ju helt i 6 veckor (eller ngt liknande) under sommaren. Men det brukar löna sig att ringa och kolla läget, ibland blir man erbjuden återbudstider, hände oss. =)

• Aurora1979

GreenGal: Skönt ändå att ni känner er glada över ert val även om det är trist att det inte fungerar "den naturliga vägen". Lycka till med er framtida adoption! =)

Svar på tråden Inga spermier..