• Maybe

Inga spermier..

Jag har ingen aning vad för slags biopsi de vill göra. Hoppas vi får information om det på nästa läkarsamtal.
    Hur länge va han sjukskriven efter den öppna biopsin?
    Va det han själv som kände att det va bäst eller insisterar läkaren på det?
    Jag tror inte min sambo kommer gå med på att vara sjukskriven om inte läkaren nästan tvingar honom. 

Har ni varit öppna för vänner och familj och bekanta med problemen eller håller ni det för er själva?
    (förlåt om jag trampade på en öm tå...) 

• Maybe

Då är det kanske lite individuellt då om man känner att man behöver vara hemma efter biopsin.
    Vi får väl vänta och se helt enkelt.

Jag hade först planerat att inte berätta för någon. Det är vår hemlighet tänkte jag, men eftersom ett par vänner redan visste att vi försökt få barn länge så kände jag att det va skönt att berätta för de som stod mig närmast.
    Mina syskon vet fortfarande inget och det förblir nog så ett tag till.

Det är skönt att få lätta sitt hjärta vissa dagar när allt känns lite tyngre.
    Det är otroligt svårt att hålla sånt här inom sig, det är ju dessutom en väldigt utdragen process med allting.

• Maybe
    moii skrev 2011-12-16 09:09:23 följande:
    Ja så är det och den dagen man eventuellt börjar med icsi ( eller donatorinsmination eller ivf eller vad man nu gör) så kanske man har många funderingar och man kan må rätt dåligt av hormoner och behandlingar osv... Det är rätt skönt att ha ett par vänner som vet som man kan orka må som man gör med.

Kan inte låta bli att fundera på hur det där med era två år på samma adress stämmer överens med vårdgarantin, har ni kollat upp det? Ingen har ens frågat oss hur länge vi levt tillsammans ( även om det var mer än 2 år ) så jaget ler ändå att det är märkligt. Hade kanske kunnat förstå det om ni slutligen stod inför donation men dit har ni ju inte kommit ännu.

Frågan är bara hur jag ska klara av att jobba samma dag som eventuellt äggplock, ocsi eller ivf eller vad det nu blir. Jag har läst att många blir ganska groggy efteråt.

Det är väl ganska lätt för en läkare att kolla upp före ett besök hur länge man varit folkbokförd på ett ställe?
    Jag uppfattade så att de kollat upp innan vi kom på besök och det va därför de frågade, för vi hade bara 1 år...
    Vi förklarade att vi bott ihop i 2 år  (+ någon månad) men adressen inte varit densamma eftersom min sambo hyrde ut sin lgh i andra hand osv.
    Men det spelade ingen roll.
    De kanske såg redan innan ert besök att ni varti folkbokförda i minst 2 år och därför va det inte lönt att nämna något om det.
    Läkaren sa också att om vi vill ha behandlig så fort som möjligt (det vill väl alla egentligen?) Så får vi vända oss till privat klinik.

• Maybe
    Hjärtat längtar skrev 2011-12-16 12:21:42 följande:
    Det är konstigt det där med regler om hur länge man har försökt/bott ihop m.m.
    Vi skulle få vänta med barnlöshetsutredning till vi försökt i 2 år bara för att vi var under 25. Att vi hade varit gifta i 3,5 år och tillsammans i 7 år, det brydde de sig inte om.... 

elin: hoppas ni får alla provsvar snart, så ni vet om ni kan gå vidare med biopsi eller inte!  
    Det är nog olika beroende på landsting också har jag för mig.
    Visste dock inte att åldern spelade roll på det sättet.
    Jag va 24 när vi först sökte hjälp (fyllde 25 för en vecka sen) så det kanske också har spelat in?
    Kanske därför de tyckte att vi kan dock vänta ett tag till...
  • Maybe
    H44 skrev 2011-12-16 15:47:37 följande:
    Åå vi fortsätter vänta på vårt första försök med di.. Vi har valt att endast berätta allt för mina föräldrar eftersom vi inte orkar med andras frågor just nu.. Men det är några av våra vänner som vet om att vi har det svårt att bli gravida.. Tycker det är skönt att denna tråd finns och nu är lite mer aktiv.. Ställer gärna upp och svara på frågor! Kram till er
    di antar jag är Donatorinsemination?
    Vet ni när ni ska få göra det?
    Krävs det några förberedelser?
  • Maybe
    moii skrev 2011-12-16 22:13:22 följande:
    Jag tror faktiskt inte du kan jobba efter ett äggplock, dels kan det ta lång tid så man är borta ganska många timmar för den sakens skull. Dessutom så får man morfon och citodon och man får ju inte precis köra bil efteråt så jag tror inte man ska jobba. Jag hade inte kunnat det. 1a ggn gjorde inte riktigt lika ont som andra efteråt, då var jag sjukskriven 3 dagar

2a ggn var jag sjuksriven 3 dagar men så var det helg efteråt också och det var jag tacksam över eftersom jag inte kände mig redo att jobba efter bra tre dagar. Under en av dagarna gjorde vi dessutom återinförsel av embryot så gick en dag bort.

Vad gäller vårdgarantin så började den gälla sommaren 2010 för ivf och icsi, men det är ju något man själv måste åberopa fr ingen annan gör det åt dig tyvärr :/
    Ojdå ok. Jag jobbar som timvikarie och kan styra mitt arbetsschema lite som jag vill.
    Det är säkert ok för mina arbetsgivare att jag inte jobbar på några dagar, men hur blir det med ersättningen om man inte har "vanligt" jobb?

Om jag nämner vårdgarantin för läkaren? Innebär det då att de måste hjälpa mig inom 3 månader?
    Även om de har en regel att man måste bo ihop i minst 2 år?
  • Maybe
    moii skrev 2011-12-17 13:44:15 följande:
    Vårdgarantin åberopar man genom vårdgarantiregistret. - jag föreslår att du googlar lite.

Var länge sedan jag var timvikarie men du får väl sjukskriva dig, du har ju rätt till ersättning så vitt jag vet om du är sjukskriven.
    Jag ska kolla upp det med vårdgarantin och om det kan hjälpa oss =)
    Jo men försäkringskassan ger ju 80% av inkomsten (tror jag det är?) och jag har inte samma inkomst varje månad. Ibland har jag lite mer, ibland lite mindre...
  • Maybe
    H44 skrev 2011-12-17 12:56:04 följande:
    Elin: exakt di är donatorsinseminering.. Vet inte om du läst om vår resa. Drar lite kort.. Varit tillsammans 10 år. Juni 2010 börja vi aktivt försöka bli gravida men önskan har funnits länge.. Mars 2011 första besöket prover å min man lämna spermier prov = noll spermier. Vår sorg blev total och jag bröt ihop.. Fick vänta 3 mån lämna ett prov till = noll där oxå.. Då bröt mon man ihop.. Fick remiss för biopsi.. Då var vi redan rätt inställda att det inte skulle hinnas några.. Kan inte förklara men det var en känsla vi hade. Det var vidrigt hela situationen många tårar och kramar en stor sorg! Och en känsla av tomhet.. När de sedan ringde efter biopsin å lämna svaret att det var tomt.. Blev vi så klart ledsna men på något sätt blev det inte kaos utan vi var så inställda på att svaret var så. Vi hade redan bestämt oss gällande vårt nästa steg så vi låg på och ringde direkt och fick en tid för samtal med läkare och kurator. För att bli godkända.. Det som saknades var spolning av mina äggledare.. När de var dax hittades en cysta på mig och ville operera.. Så nu är det gjort å vi väntar på mens och att äl ska komma igång.. Det är bara väntan å väntan..! Hela åter har varit kaos och fullt med känslor massa sorg och tårar. Men vi känner stor kärlek till varandra och kramas mycket!!
    Kommer du ihåg hur länge ni fick vänta på reusltatet av biopsin?
    Jag förstår absolut att det är en stor sorg, och även att det är jobbigt att vänta.
    Pratar ni mycket om det?
  • Maybe

Tack för era svar!

Just nu befinner vi oss i väntande. Vi fick veta att min sambo inte har spermier i slutet på oktober.
    Det har inte hänt så mycket efter att vi fick det beskedet. I början pratade vi mycket om det, men det blir mindre och mindre efter hand som tiden går.
    Vi väntar på ett möte med läkaren 9e januari och då ska vi prata om vårdgarantin och se vad han säger. Har vi tur så får vi så mycket hjälp som möjligt trots att vi inte bott ihop tillräckligt länge enligt dom.
    Jag gissar på att han får göra en biopsi, frågan är bara när.
    Jag tänker på det varje dag och har otroligt svårt att acceptera läget och har stort behov av att prata om det.
    Min sambo vill inte prata om det, accepterar läget och väntar p ånästa besked helt enkelt.

Vi tillhör RMC i malmö

• Maybe

UngFru skrev 2012-02-02 13:54:21 följande:
    Maybe, hur går det?

Nu var det evigheter sen vi skrev här. Vi har inte kommit så långt på vägen än, läkaren var omöjlig att få tag i och min man sköt nog upp det lite också pga nervositet, men nu har vi i alla fall fått en remiss ivägskickad, maken har lämnat HIV och syfilisprov (var tvungen till det för att få göra biopsi) så nu är det bara att vänta på att kallelsen till biopsin kommer.

Läkaren sa att det är ungefär 50% chans att han har spermier i testiklarna, så lite hopp finns det ju. Han har haft påssjuka som liten, eventuellt kan avsaknaden av spermier bero på det. Men det är ju omöjligt att veta varför det blivit så här.

Känns rätt bra ändå, vill bara få riktigt besked och göra den där biopsin så att vi vet en gång för alla.

Hur går det för er andra? 
    Oj den här tråden hade jag nästan glömt bort! *Fy på mig!*

Jo, vi va på samtalet den 9e januari som sagt. På mötet sa de att min sambo har en "defekt" som gör att han inte har några sädesledare, eller att han har sädesledare men det är ingen passage genom dom.
    Det är en ärftlig defekt och de allra flesta som har den här har även cystisk fibros, vilken han också har fast en mild variant som inte gett några symptom.
    Dock tyder blodproverna på att det finns en spermieproduktion och därmed bör det finnas spermier i testikeln som de kan plocka ut.
    Jag har fått lämna blodprov för om jag också har den här genen (1-2% chans) så är risken stor (ca 50%) att vi får väldigt sjuka barn. Det vill ju ingen, så om så skulle vara fallet så skickas vi vidare till Lund till en specialklinik. Men troligtvis har jag inte den här genen så då får vi komma tillbaka i augusti för nästa besök.
    Så hela karusellen börjar egentligen inte förrän i Augusti. Men det är ju en lång process.
    Vårdgarantin gäller inte oss eftersom vi inte varit folkbokförda på samma adress i 2 år ännu.

Däremot vet jag inte om de tagit prover om HIV på min sambo, jag antar det men kan inte garantera. Om de inte gjort det så lär vi ju få vänta en massa extra tid på att de ska kolla det också :S
  • Maybe
    SmillaK skrev 2012-02-17 11:25:52 följande:
    Ung fru: spännande med biopsi. Hoppas att ni får ett bra resultat.

Maybe: Härlig att det troligtvis finns spermier. Hopps nu ditt blodprov visar negativt så ni kan komma igång med behandlingar i augusti.

Memphis, vad kul att läsa hur det går för er. Tråkigt att vikten bråkar med dig men underbart att få komma igång nu äntligen. Du får uppdatera här hur det går, det är ju så spännande. Jag håller tummarna, det kan faktiskt lyckas på första försöket också

Jag själv är gravid efter lyckad IVF med donerade spermier i november, och är i vecka 15.
    Tog det sig på första försöket för dig?
  • Maybe
    SmillaK skrev 2012-02-17 15:51:40 följande:
    Njae! Jag gjorde en insemination i maj 2011 som resulterad i utomkvedshavandeskap i båda äggledare, varav en fick tas bort. Det var därför jag gjorde IVF, som funkade på första ET. Befruktning i alla möjliga falla av tre alltså Jag hade en stark önskan om att få samma donator som första gången eftersom det ändå blivit befruktat, och det fick jag. Mycket pålitlig donator Glad
    Tummen upp!
    Verkligen bra att du fick samma donator.
    Jag kan knappt bärga mig tills vi ska få sätta igång. För första gången längtar jag till hösten och det känns som sommaren kommer bli lång...
  • Maybe
    Lillstoran skrev 2012-02-27 15:14:14 följande:
    En spontan tanke till er här - har ni aldrig funderat över att byta partner dvs. söka lyckan med någon annan man? Om det inte är något fel på en själv, dvs. om felet uteslutande ligger hos mannen?

Frågan kanske är väldigt personlig men jag vet att många hade tänkt i dessa banorna.    

Det att få barn genom provrör genom att plocka ut spremierna manuellt, men om det inte finns några är det ju omöjligt. Då kan man ju aldrig få genetiska barn ihop (!).  
    Jag har tänkt den tanken. När det va nytt och man tyckte livet va orättvist osv.
    Jag har pratat med flera kompisar om mina tankar och de säger att de förstår och det är nog helt normalt.
    Jag vill ju givetvis ha en kille som kan göra mig gravid.

Efter hand som tiden gick och jag funderat lite på situationen så beslutade jag mig för att jag tänker inte lämna mannen i mitt liv som jag älskar så enormt mycket (spermier eller ej). Vi kan ju få hjälp med det här och hade vi inte kunnat få biologiska barn hade vi gott vidare med donator och fortsatt vara tillsammans.

Jag tror det är vanligt att man tänker de tankarna. Speciellt innan man vant sig vid tanken.
  • Maybe
    Memphis skrev 2012-02-27 21:33:19 följande:
    Jag fick reda på min mans infertilitet tidigt, innan vi ens blivit ett par. Och det kändes inget konstigt.
    Som någon skrev, det hade varit annorlunda om han uttalat sig om att han inte nånsin Vill ha barn.
    Då hade jag nog inte gått vidare faktiskt.. för jag kan inte tänka mig ett liv utan barn. Inte att välja det frivilligt iaf, att vara utan barn.

Men i det här fallet så handlade det ju inte om att han inte VILLE ha barn, han har varit drabbad av cancer och följerna av det har blivit bland annat infertillitet. Inte mycket att göra åt.
    Jag visste ju att det går att göra spermiedonation så jag har faktiskt aldrig nånsin tänkt mer än att det blir lite mer komplicerat än vad det vanligtvis blir, att skaffa barn.
    Det är det absolut värt så länge jag får ha världens bästa man som pappa till mina barn.

För ja. Han blir pappa till mina barn, oavsett vems spermier det är.
  • Maybe
    Lillstoran skrev 2012-02-27 21:39:10 följande:
    Jag har aldrig varit i denna situation men har dock inga barn. Han som inte ville ha fler barn bad mig tänka igenom detta noggrant, i början av relationen. Hans egna barn hade betytt väldigt mycket för honom. Han sa att just nu tänker jag så att det inte spelar någon roll, men när åren går kommer jag att ändra mig. Har många vänner som har vuxna barn och som absolut inte vill ha fler. Jag förstår dem också. Har en arbetskamrat som sa att hon skulle tänkt sig för väldigt noga innan hon slog sig ihop med en person som inte kan få barn. De flesta vill ha genetiska barn. Vad ni än säger så vet jag att det är många som tänker så. Jag tror man tänker utan att säga något till den andra.
    Många vill ha genetiska barn. Det stämmer ju. De flesta vill nog det om de kan välja.
    Men om de inte kan få genetiska barn, så är kanske donator ett bra alternativ. För man vill ju ha barn med den man älskar, man vill att just HAN ska vara pappa till ens barn. Det blir han oavsett om man adopterar eller kör med donator eller biologiska barn
  • Maybe

Jag vill egentligen inte adoptera, men finns det absolut inget annat sätt, så gör jag hellre det än förblir barnlös resten av mitt liv...

• Maybe
    Gördetnu skrev 2012-02-28 19:59:44 följande:
    Vet att det är väldigt svårt att rekrytera donatorer och att av  de som faktiskt anmäler sitt intresse sållas över hälften bort av diverse orsaker. Är glad att jag ställt upp och blev godkänd som donator då jag vet att det blivit barn av mina donationer och att man förändrar livet för människor genom att "bjussa lite av sig själv". Det värmer hjärtat!
  • Maybe

Remisser och remisser och remisser. Vet inte hur många remisser vi fått nu. Blodprov även den här gången.
    Är det inte lättare att ta alla blodprov på samma gång istället för att behöva gå dit hela tiden?
    Den här gången gällde det syfilis, hiv osv...
    Har ni också fått lämna så mycket blodprov?

• Maybe

Vi fick inget kuratorsamtal när vi fick veta att min sambo inte hade spermier...

Är det bara när det garanterat blir donation som man får det?

Jag hade verkligen behövt ett kuratorsamtal...

Svar på tråden Inga spermier..