• Mushroom

Vad tycker ni SER obildat ut?

Många av er har vart i diskussioner här på familjelivs forum och säkerligen stött på massa olika sätt att skriva och göra sig förstådd på.

Jag tycker t.ex det ser riktigt illa ut med folk som envisas med att skriva hundratals !!!!! och ?????.
    Vad tycker ni ser illa ut?

• Svar på tråden Vad tycker ni SER obildat ut?
  • lennartsdotter

Att skriva i talspråk. Att inte ha stor bokstav i början av en ny mening. Att inte sätta punkt efter en mening.

Men först och främst är det innehållet som avgör för mig. Ett inlägg kan ha mycket substans trots att det är kasst skrivet.

• Hercule

Ja tycker de se väldit obildat ut att utelämna bokstäver som inte uttalas.
    För att inte tala om att använda "fnuttarna" på fel sätt.
    Jag håller med ts om utrops- och frågetecken!!!!!!!!!!!!!!! För att inte tala om att använda frågetecken när meningen de avslutar inte är en fråga???????????????????!

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Mushroom
    lennartsdotter skrev 2010-04-09 18:41:19 följande:
    Att skriva i talspråk. Att inte ha stor bokstav i början av en ny mening. Att inte sätta punkt efter en mening.Men först och främst är det innehållet som avgör för mig. Ett inlägg kan ha mycket substans trots att det är kasst skrivet.
    ja absolut.

Men denna tråd menade jag inte att kränka någon.
    Ville bara veta vad andra tycker ser illa ut.

Jag tycker även det ser fruktansvärt illa ut när någon skriver juh och lixom t.ex.
  • Mushroom

Eller folk som måste ha 140 smileysar i varje inlägg.

• Dr Mupp

Att skylla kasst stavande som man inte orkar korrekturläsa på att man har dyslexi fast man inte har det.

• Hercule

Men det är faktikt ganska intressant för det finns ju en massa skrivfel som åtminstone inte jag spontant reagerar på med att personen verkar obildad, sedan finns det skrivfel som får fördomsklockorna att gå upp i flyglarmsläge.

Att det finns en skillnad mellan de typerna av skrivfel är (iallafall för mig) en intressant diskussion. .

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • jagäraf

Att använda "dem" i tron att det ersätter talspråkets "dom" rakt av. Alltså istället för att skilja mellan dem och de.

• Mushroom
    Hercule skrev 2010-04-09 18:52:56 följande:
    Men det är faktikt ganska intressant för det finns ju en massa skrivfel som åtminstone inte jag spontant reagerar på med att personen verkar obildad, sedan finns det skrivfel som får fördomsklockorna att gå upp i flyglarmsläge. Att det finns en skillnad mellan de typerna av skrivfel är (iallafall för mig) en intressant diskussion. .

Ja det där känner man igen.

Vissa kan ha små stavfel som jag inte reflekterar särskilt mycket över men det jag reagerar på är ju ovanstående sakerna jag nämnde.
    När man helt enkelt skriver som en fjortis.

Då har jag lite svårt att alltid ta dessa inlägg på allvar.

• Mushroom
    Dr Mupp skrev 2010-04-09 18:51:58 följande:
    Att skylla kasst stavande som man inte orkar korrekturläsa på att man har dyslexi fast man inte har det.
    En klassiker.
Svar på tråden Vad tycker ni SER obildat ut?