• Sapphire

Dimmig Syn

20 år gammal kille är grov närsynt, använder glasögon ser dimmigt ibland ser jag bättre med vänster, ibland tvärtom suddiga måste blinkas bort flera gånger innan det blir helt klart igen, sedan om jag blinkar igen kan det bli lite suddigt igen har ganska nya glasögon det känns som jag har ngn form av osynligt segt oljigt lager på ögonen som gör att jag ser suddigt ibland jag ser färgade ringar runt ljuspunkter/små lampor som tex på datorskärmen, speciellt när det är mörkt jag har inga sjukdomar och är inte allergisk mot ngt

Kan ngn vägleda mig?

Uppskattar alla svar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 22:53
    Har aldrig huvudvärk eller ngt liknande.
  • Svar på tråden Dimmig Syn
  • Colisa
    Sapphire skrev 2010-04-09 23:15:38 följande:
    ja ser dem i mitten av glasögonen de har samma färg som ljuskällan exakt, ser dem vid skarpa kanter vid ljust och mörkt
    Då är det nog inte mina "regnbågskanter". Just det, kromatisk aberration heter det ju, ser ut så här: www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htm

Ringar eller cirklar runt ljuskällor, i samma färg, brukar jag se när jag har för svaga glas el linser, ett av de tidigaste tecknen. Ibland blir det som streck eller "hål" i cirklarna som försvinner eller ändras när jag blinkar. (svårt att förklara hur sådana grejer ser ut märker jag...)Tar jag ur linserna ser jag ofta inte ljuskällan alls utan bara en stor cirkel. Syns tydligt i mörker på t ex små standby-lysen på tv:n. Men om du har nya glasögon borde de ju inte vara för svaga än?
  • Sapphire
    Colisa skrev 2010-04-09 23:27:49 följande:
    Då är det nog inte mina "regnbågskanter". Just det, kromatisk aberration heter det ju, ser ut så här: www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htmRingar eller cirklar runt ljuskällor, i samma färg, brukar jag se när jag har för svaga glas el linser, ett av de tidigaste tecknen. Ibland blir det som streck eller "hål" i cirklarna som försvinner eller ändras när jag blinkar. (svårt att förklara hur sådana grejer ser ut märker jag...)Tar jag ur linserna ser jag ofta inte ljuskällan alls utan bara en stor cirkel. Syns tydligt i mörker på t ex små standby-lysen på tv:n. Men om du har nya glasögon borde de ju inte vara för svaga än?
    bilden du länka får jag när jag tittar på snett med glasögonen men det är en annan grej.

Ser du "disco" ljusen med glasögon eller linser? Exakt, små standby-lysen som jag får disco ljus. 
  • Cloud Berry

Sitter du ofta framför datorn?

• Sapphire
    Cloud Berry skrev 2010-04-09 23:58:12 följande:
    Sitter du ofta framför datorn?
    ja
  • anitra2012

Hej,

Hur mår du annars? Känner dig helt frisk? Ingen trötthet?
    /Nötis77
  • anitra2012
    Sapphire skrev 2010-04-11 21:24:22 följande:
    jag mår bra här är en bild som visar hur jag ser tex en lampa i mörker, ser inte prickit utan mer som ett svagt ljus. i847.photobucket.com/albums/ab31/Vistascape/a...
    Ok, jobbigt att se så. :(
    Jag själv ser dimmigt typ bubbelkänsla när mina värden på "hypo" (låg ämnesomsättning) inte är bra. Därför jag undrade hur du mår.
    Jag är också närsynt, och ser ingenting utan glasögon/linser. 
    Kontakta en ögonläkare och begär en undersökning. 
    Jag vet inte hur man ser/mår när man får starr. Kanske någon vet i tråden.
    *styrkekram*
    /nötis77
  • Cloud Berry

Jag gissar på att det är datorn som gjort din syn sämre, Det har hänt mig och flera jag känner till. Att få dålig syn efter att ha suttit år framför datorn är inte ovanligt.

• Sapphire
    Cloud Berry skrev 2010-04-11 21:54:27 följande:
    Jag gissar på att det är datorn som gjort din syn sämre, Det har hänt mig och flera jag känner till. Att få dålig syn efter att ha suttit år framför datorn är inte ovanligt.
    jag har haft dålig syn sen barndomen.
  • anitra2012
    TS kanske ska testa din syn och kolla om du ska ha Terminalglasögon framför datorn. Du kan får "remiss" från din chef/personal avdelning. Så står de för kostnaden om det skulle visa sig att du skulle behöva det. 
    Kontakta antingen en optiker eller ögonläkare. Är inte bra att ögonen bli överansträngda i längden. 
    Cloud Berry skrev 2010-04-11 21:54:27 följande:
Svar på tråden Dimmig Syn