• emelyaus

5-månaders som börjat sova dåligt

Min lillkille har alltid sovit rätt bra om nätterna. Som nyfödd vaknade han runt var 3e-4e timme och runt 2-3 månader kunde man få 6-7 timmar i sträck som han sov.
    Men vid 4 månader hände det något. Han har börjat vakna oftare och oftare. Först var det var 3e timme och nu de senaste nätterna har han första perioden sovit 3 timmar, sedan när han vaknat har jag försökt att bara stoppa i nappen (vilket har funkat förut) men han nöjer sig inte förrän jag ammar honom.
    Sedan ligger han och låter och mojsar runt. Sover kanske max en halvtimme ljudlöst. Ibland eskalerar lätena till skrik och jag försöker vyssja och klappa och han lugnar sig lite och ibland somnar om men ibland får jag ta upp och amma igen. (försöker dra ut på det så det ialla fall gått ca 3 timmar sen förra amningen)

Det här är jättejobbigt. Varje kväll tänker jag hoppas inatt blir annorlunda, att han ska börja sova längre. Alla säger att vid 5 mån ska de vakna för mat max en gång per natt. Händer inte här kan jag säga..

Vi har ungefär samma rutiner varje dag och han har aldrig problem att somna själv i sin säng dag som kväll. Började med gröt på morgonen för ca 2 veckor sedan och smakportioner ungefär samtidigt.

(tiderna är ca)
    7 amning
    8 havregröt (ca 1dl utspädd med smör o bröstmjölk)
    9.30 sover ca 30-40 min
    11 amning
    12 smakportion (ca ½dl utspädd med smör o bröstmjölk)
    13-15 sover (ibland sover han så länge, ibland bara 1 timme)
    15 ammar
    17 sover ca 30-40 min (ibland vill han inte somna och blir sen rätt övertrött)
    18 ammar lite (har inte så mkt mjölk i brösten den tiden)
    19 en flaska ersättning med lite smält smör i
    19.15 badning (inte varje dag) o pyamas.
    19.30-20 sova

Sen på natten ser det ut så här för det mesta:
    10.30/11 börjar låta högre och högre. stoppar in nappen men han låter mer och mer ändå tills jag ammar honom
    ca 01 likadant igen
    mellan 01-04 vaknar till och från som beskrivet längre upp
    05 nästan pigg och klarvaken. Tar över han till vår säng där han oftast somnar om igen efter ett tag
    06-07 ligger helt klarvaken och "babblar" och sparkar med benen och slår oss i huvudena (rätt mysigt ibland)

Någon som har några tips att komma med?? Är helt slutkörd.. I övrigt är han en rätt glad kille hela dagarna och tillfreds med det mesta. Självklart leker vi och myser och går på promenader och hittar på allt möjligt under dagen.
    Tacksam för några svar!

• Svar på tråden 5-månaders som börjat sova dåligt
  • Autumnbeauty

Oj. Kanske har en av de sju utvecklingsfaserna en bebis går igenom det första året stökat till det för honom?

Jag köpte en jättebra bok för ett tag sedan, och förstår numera min 5,5 månaders dotter mycket bättre vad gäller sömnproblem, kinkighet, matproblem etc.

Den heter "Växa och upptäcka världen" av Hetty van de Rijt. Finns som pocket på Bokus för 40 kr. Den berättar i detalj om alla dessa utvecklingsfaser och hur kinkiga bebbarna blir någon vecka innan varje fas. En del får hela sin rytm förstörd efteråt vad gäller tex sömn etc.

• emelyaus

ska kolla in det, men tills dess.. vad säger boken att man ska göra i så fall om man förstört hans rytm? Hur går man tillbaka till hur man hade det innan? Jättetacksam om du vill dela med dig lite, tar ju trots allt ett tag att få hem boken och det är några nätter kvar tills dess.....

• Flickan och kråkan

Jag vet inte vad det är för märklig information du har fått vad gäller uppvak och små barn. Generellt vet man av studier av små barns sömn att de börjar ha allt fler uppvak just kring 5 månader och att de sedan har rätt risig sömn under andra levnadshalvåret med en topp under separationsfasen som brukar ligga mellan 6-9 månader. Uppvaken handlar inte om mat även om vissa barn självklart fortfarande kan ha behov av mat på natten bra mycket längre än så, utan om barnets enorma utveckling. Ofta brukar sömnen stabilisera sig alldeles av sig själv kring 10 månader.

Man vet också att små barn generellt är morgonmänniskor. Det är alltså inte minsta besynnerligt att barn gör morgon klockan 05. Mindre kul för en annan .

Din pojke är inte onormal på minsta sätt . Uppvaken går över. Ge trygghet, närhet och hjälp med att komma till ro för det är vad barn i den åldern behöver. Det går över  

• Minxy

Öh? Vem säger att barn runt 5 månader bara "ska" vakna en gång per natt?

Min dotter (snart 5 månader) vaknar minst 3 ggr/natt, men det kan lika gärna bli 5 -5 ggr/natt för att äta. Sonen var likadan när han var liten.

Jag tycker (tyvärr) att det låter helt normalt.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • rota

Hallå...Jag har en 5 månaders som enbart får ersättnig(ammar inte)Jag undrar bara varför har du smält smör i ersättningen?
    Gå över till ersättning 2 om du inte redan har det,annars prova med välling..

• Sally

Början han få tänder kanske?  Det kanske kliar och är allmänt obehagligt?

• gravid84

Vi har en kille på 6 mån som sedan ca 4mån har sovit dåligt. Vaknar minst 3ggr/natt, oftast någon fler. Han ger sig inte förrän han får äta. Jag låter honom äta då jag försökt ge honom nappen men han vägrat den, bara för att han inte ska bli arg och vakna och bli pigg mitt i natten. Vet inte om jag gör rätt? Eller om jag ska vara "hårdare" och vägra honom mat. Egentligen behöver han ju inte äta mer än en eller max två ggr, egentligen ingen men man måste ju trappa ner innan man slutar helt.

• emelyaus

Nu har det börjat bli lite bättre! Flyttade "mat-målet" till runt kl 18 och det verkar som att han står sig bättre för natten på det. Senaste nätterna har han vaknat endast 1-3ggr/natt!

Rota - jag hällde i smält smör i ersättningen eftersom jag inte tyckte det mättade ordentligt. Har slutat med det nu när han får mer mängd mat ca 2 timmar före sänggående och en flaska ersättning precis innan.
    Använder NAN2 men jämför man förpackningarna med varandra så är det enda som skiljer sig i mängd i 2an från 1an är järnmängden. Allt annat är exakt likadant konstigt nog.

Välling vill jag inte börja ge honom. Ska ta mycket till innan jag vill proppa mitt barn fullt med maltodextrin, palmolja, spannmål och syntetiska vitaminer. *förlåt om jag trampade någon på tårna nu*

Svar på tråden 5-månaders som börjat sova dåligt