• Maroschka

Det här med att bröstcancer är ärftligt...

Att det är högre risk om tex mor och mormor haft det vet jag ju men vad gäller om det är farmor som har bröstcancer? Är det lika risk som om mormor hade haft det eller stoppas det ned av att det är en man, min pappa som kommer imellan?
    Min farmor har haft bröstcancer och opererat bort större delen av ett bröst och även hennes syster fick en rätt aggresiv bröstcancer så jag har börjat oroa mig en hel del nu.
    löper jag större risk eller är risken lika som för andra iom att det är farmor och inte mormor?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Svar på tråden Det här med att bröstcancer är ärftligt...
  • vernis

vet ej rikigt jag har bröstcancer min mamma har haft det och min mammas kusin på  morfar sida

• Lilymor

Det svar jag fick från läkarna, efter att min mamma gick bort i bröstcancer, var att man bara gör en utredning om ärftligheten om minst två familjemedlemmar i den närmsta familjen har haft det (inte om de haft andra sorters cancer). Med närmsta familjen menar de i en "rak linje". Inte mormors syster eller liknande alltså. Men, om du är orolig ska du inte förlita dig på min andrahandsinformation utan ta kontakt med en läkare. Det är bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.

• Probably the best    in the
    Lilymor skrev 2010-12-10 21:28:28 följande:
    Det svar jag fick från läkarna, efter att min mamma gick bort i bröstcancer, var att man bara gör en utredning om ärftligheten om minst två familjemedlemmar i den närmsta familjen har haft det (inte om de haft andra sorters cancer). Med närmsta familjen menar de i en "rak linje". Inte mormors syster eller liknande alltså. Men, om du är orolig ska du inte förlita dig på min andrahandsinformation utan ta kontakt med en läkare. Det är bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.
    Räknas farmor som rak linje?
  • Probably the best    in the

Läste länken och det får man ju tolka som att farmor är rak linje. Å andra sidan ska det väl vara rak linje på samma sida.

• Kajee

Vi har brca i släkten.
    Mormorsmor dog av bröstcancer, mormor av livmoderscancer och mamma har haft bröstcancer som upptäcktes i tid. Eftersom genen är så tydlig i vår släkt så har jag, mina syskon och alla mina kusiner testat oss för genen. Jag har den inte, men min syster har den. Så min syster kommer att få gå på extra täta kontroller och hon kommer att testa sina barn. Kvinnor utvecklar cancern men män kan vara bärare. Det kan vara både bröstcancer och livmoderscancer som utvecklas och ofta kring 40-årsåldern.

Sen hörde jag på radion idag att man har sett att man gärna ärver "fel" gener av pappan, men jag vet inte om det har med brca att göra, för det sa dom inget om.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • storkvinnan9901

Hej
    Min mamma fick det vid 60 år ålder. så hittade jag i ca 27 års ålder en knuta i varge bröst som fick punkteras det var neg.

Så sa dem läkaren där att det är vikigt att du går på kontoller och kollar dig nog eftersom detta oftas är ärfligt

men ja vet inte till hundra

• knäppisen

Bröstcancer är oftast inte ärftligt.

Endast 5-10 % av alla bröstcancerfall beror på ärftlighet. 

• NiXxI

Bröstcancer ÄR ärftligt, men inte alla får denna genetiska avvikelsen eller utvecklar den.
    Mutationen som uppstår när RNA ska förmedla till DNA:t gör i sin tur att just bröstcancer lägger sig i köns-DNA:t och därav så "ärvs" detta vidare oavsett om det är från faderns sida eller moderns, då vårt DNA består av arvsmassa från både vår fader och moder och de i sin tur av deras föräldrar.
    Däremot behöver inte varje barn och barnbarn få denna kopia på mutationen. 

jahapp
Svar på tråden Det här med att bröstcancer är ärftligt...