• Maroschka

Det här med att bröstcancer är ärftligt...

Att det är högre risk om tex mor och mormor haft det vet jag ju men vad gäller om det är farmor som har bröstcancer? Är det lika risk som om mormor hade haft det eller stoppas det ned av att det är en man, min pappa som kommer imellan?
    Min farmor har haft bröstcancer och opererat bort större delen av ett bröst och även hennes syster fick en rätt aggresiv bröstcancer så jag har börjat oroa mig en hel del nu.
    löper jag större risk eller är risken lika som för andra iom att det är farmor och inte mormor?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Svar på tråden Det här med att bröstcancer är ärftligt...
  • Lenast

Jag är BRCA bärare, mamma blev sjuk i bröstcancer för 5 år sedan och min moste hade det för 30 år sedsn. När min son fick en hjärntumör bad jag henne kolla om det var ärftligt och det var det. 

Min sons sjukdom har inte med det att göra

Iaf så fick jag reda på för ca 2 vekor sedan att jag är gravid, i går fick jag reda  på att mamma är sjuk igen med spridda metastaser denna gång.

Jag vill få barn sedan operera bort allt så FORT jag kan!

• Lenast
    vernis skrev 2011-02-25 18:18:05 följande:
    ska på test snart i uppsala
    Hur har det gått?
  • VannisV

Usch, jag undrar jag med.  Två av mina fastrar, varav en dog och en nyss diagnostiserad har det och även min farmor har haft.

• Lenast
    VannisV skrev 2011-05-03 14:55:35 följande:
    Usch, jag undrar jag med.  Två av mina fastrar, varav en dog och en nyss diagnostiserad har det och även min farmor har haft.
    KOLLA!!!
  • VannisV
    Lenast skrev 2011-05-03 16:52:47 följande:
    KOLLA!!!
    fast hur, vi har ingen kontakt.  dom bor i Finland, jag bor i USA
  • Tizzan

Oj, kanske skulle vara lite vaksam utifrån vad jag läser här..
    Min mormor har OP bort ena bröstet.. Min moster har OP bort livmodern och stockar..

Har själv haft medelsvår cellförändring under förra grav, som OP bort efter..

Nu gravid igen.. Med en dotter..

• Lenast
    VannisV skrev 2011-05-04 04:29:03 följande:
    fast hur, vi har ingen kontakt.  dom bor i Finland, jag bor i USA
    Ok, här i Sverige har vi mottagningar för familjär cancer på universitets sjukhusen( 6 st)  som jag förstår det. Vi har en släkting i Finland vi med( kommer ursp därifrån)  och hon hade samma gen vad jag minns...

Det lättaste är att du ber någon som varit sjuk starta upp en utredning då du är orolig och har läst om ärftlig cancer... Då startar dom en familjeutredning, likt ett familjeträd och kontaktar alla som bör/ vill testa sig.  Min kusin i  Holland har oxå kollat sig och hon lämnade sina blodprov där. Dom vet ju vilka dna strängar dom kollar efter.
    Tizzan skrev 2011-05-04 06:48:58 följande:
    Oj, kanske skulle vara lite vaksam utifrån vad jag läser här..
    Min mormor har OP bort ena bröstet.. Min moster har OP bort livmodern och stockar..

Har själv haft medelsvår cellförändring under förra grav, som OP bort efter..

Nu gravid igen.. Med en dotter..
    GRATTIS!

Ok har ni startat en utredning? Det kan ju vara helt olika cancersorter med men...
    Samma gäller där, min mamma fick starta utredningen och sedan har dom begärt in tester av hennes syskon för att kartlägga...

Jag gör tester 2 vul och ett mamografi/ år. Snart får jag erbjudnande om att göra magnetröntgen isf mamografi...

Jag löpte inte större risk för att jag  väntade barn, pratade med kartläggaren i går.
  • Pernilla75

Jag diagnosticerades med bc 2004 och min mamma fick det 2007. Ingen i familjen har haft det innan vad vi vet men en ärftlighetsutredning gjordes eftersom jag var så ung (28 år) när jag fick det. Vi har en mutation på BRCA1-genen och den kommer med största sannolikhet från min morfar som fick den från sin mamma (hon dog väldigt ung) i sin tur.

Det spelar alltså ingen som helst roll att det kommer en man "emellan". Risken för nedärvning är ändå 50% oavsett om det är en kvinnlig eller manlig släkting som bär på den muterade genen. Skillnaden är att en man som har mutationen inte riskerar att få bröstcancer i samma utsträckning som en kvinna gör. En BRCA1-förändring ger dessutom en kraftigt höjd risk för äggstockscancer (upp till 60%) vilket en man med mutationen helt klarar sig från att utveckla.

Du får gärna höra av dig om du har några frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.

----

Ett klargörande dock. ALLA har dessa gener (BRCA1 och BRCA2), det är vi som har en mutation i någon utav dom som har en förhöjd risk för bc och äggstockscancer.

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Sol

Jag ska träffa en läkare på bröstmottagningen imorgon eftersom jag har flera fall av bröst cancer i familjen. Min mamma och min mormors mor dog båda två i BRCA, med diagnos i fyrtioårs åldern. Jag själv är 29. 

Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • Pernilla75

Sol: Hur har det gått för dig? Om du har några frågor så svarar jag gärna så gott jag kan.

• Sol

Pernilla75: jag fick göra mammografi, ul och en undersökning + läkarsamtal. Vi kom fram till att jag ska gör mammografier var tredje år fram tills jag är 40 och sen bli rutinmässigt kallad var 19e månad. Eftersom min mamma och gammelmormor var över 40 när dom blev sjuk är ärftlighets risken något mindre tyckte läkaren.
    Jag känner mig ganska nöjd med det, känns skönt att ha gjort det. Jag tänkt på det i flera år.

• Pernilla75

Jag råder dig till att inte nöja dig med det. Begär en ärftlighetsutredning och, om den visar på ärftlighet, mammografi + ultraljud varje år.

Svar på tråden Det här med att bröstcancer är ärftligt...