VannisV skrev 2011-05-04 04:29:03 följande:
fast hur, vi har ingen kontakt. dom bor i Finland, jag bor i USA
Ok, här i Sverige har vi mottagningar för familjär cancer på universitets sjukhusen( 6 st) som jag förstår det. Vi har en släkting i Finland vi med( kommer ursp därifrån) och hon hade samma gen vad jag minns...
Det lättaste är att du ber någon som varit sjuk starta upp en utredning då du är orolig och har läst om ärftlig cancer... Då startar dom en familjeutredning, likt ett familjeträd och kontaktar alla som bör/ vill testa sig. Min kusin i Holland har oxå kollat sig och hon lämnade sina blodprov där. Dom vet ju vilka dna strängar dom kollar efter.
Tizzan skrev 2011-05-04 06:48:58 följande:
Oj, kanske skulle vara lite vaksam utifrån vad jag läser här..
Min mormor har OP bort ena bröstet.. Min moster har OP bort livmodern och stockar..
Har själv haft medelsvår cellförändring under förra grav, som OP bort efter..
Nu gravid igen.. Med en dotter..
GRATTIS!
Ok har ni startat en utredning? Det kan ju vara helt olika cancersorter med men...
Samma gäller där, min mamma fick starta utredningen och sedan har dom begärt in tester av hennes syskon för att kartlägga...
Jag gör tester 2 vul och ett mamografi/ år. Snart får jag erbjudnande om att göra magnetröntgen isf mamografi...
Jag löpte inte större risk för att jag väntade barn, pratade med kartläggaren i går.