Inlägg från: Kinya |Visa alla inlägg
  • Kinya

Hur slipper man grannens katt

Tyvärr. Katten kan möjligvis lära sig att ni är otäcka men den kommer ändå gå in på er tomt när ni inte är där. Och eftersom utekattsägare skiter totalt i om deras grannar störs av deras katter så får ni nog bara gilla läget tror jag. Men prova att prata med ägaren till katten. Ta bilder på katten när den bajsar i er trädgård så kan ägaren inte säga att du inte kan bevisa vems katt som gjorde det.

• Kinya
    My opinion: Visst står det så. Men tyvärr står det i lagen också att hundar och katter ska hållas på ett sådant sätt så att de
    Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katterInledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437).

Det fetstilta i 1 § tolkas tyvärr som att katter får göra vad de vill eftersom "det ligger i deras natur". Helt fel enligt mig! Om det ligger i kattens natur att springa fritt så gör det det i hundens natur också (och hästens, kons, grisens osv).

Men om du kan bevisa att en viss katt har åsamkat dig skada så är ägaren ekonomiskt ansvarig. Tyvärr ligger bevisbördan på den som utsätts för kattens skadegörelse.  

• Kinya
    My opinion skrev 2010-04-11 19:33:29 följande:
    JA det blev något fel när man gick från att katten fick skjutas till den idiotiska tolkningen som är nu. JAg skulle säga att om du har ett djur som kräver stort revir så får du väl se till att skaffanstort utrymme. Det kan ju inte vara omgivningens sak att bistå med utrymme till ditt husdjur.
    Ja, håller med fullständigt. Mina katter är innekatter och stör ingen. När vi hittar den bostad vi vill ha så ska vi bygga en rastgård till dem. Jag hoppas att vi hittar rätt bostad snart
  • Kinya
    Naemi b skrev 2011-06-01 11:39:23 följande:
    Jaha, då kanske du kan köpa en stor vatten pistol, finns sådana på de flesta leksaksbutiker. Vissa kan man skjuta många meter med och man kan ha den färdigladdad för plötsligt uppkommande behov att använda den. Bara ett tips i all välmening........
    Fullständigt värdelöst tips även det säkert var välmenat Glad

När min hankatt var yngre så var han överallt, tuggade på alla blommor och hittade på en massa saker han inte fick. Hoppade upp på diskbänken osv. Vi försökte allt för att få honom att sluta. Vi provade även att spruta vatten på honom när han gjorde nåt han inte fick göra. Resultatet? Han lärde sig att låta bli att göra sakerna när vi hade vattensprutan i händerna. Var vattensprutan där men inte i våra händer så avskräckte det honom inte alls eftersom han vet att han är snabbare än vi. Till sist blev det en lek om vem som var snabbast. Även om TS lyckas få katterna att låta bli hennes trädgård när hon är där (vilket blir svårt det med skulle gå att genomföra om TS är envis) så kommer de gå dit när hon inte är där. Det är så katter fungerar. De är smarta och lär sig snabbt när de kan komma undan med en sak och när de inte kan komma undan med det. Våra katter vet mycket väl att de inte får vara på diskbänken. Det var flera år sedan sist vi såg dom på diskbänken men varje vecka ser jag små tassavtryck där. De går upp där när vi inte ser. 

Det enda jag kan se som skulle få katterna att låta bli TS trädgård alltid är om katternas ägare håller undan sina katter från TS trädgård alltid.

TS du kanske kan skriva ut lite bilder från nätet på inhängnade trädgårdar och visa grannarna och lägg fram det som ett tips för att hindra att deras katter råkar illa ut i trafiken eller liknande. Det finns en massa fina bilder på innätade trädgårdar på www.kattforum.se.  
Svar på tråden Hur slipper man grannens katt