• My opinion

Hur slipper man grannens katt

Har nu varit ute i trädgården och rensat lite i rabatterna. Tvingas då plocka bort åtskilliga lämningar efter grannens katt. Runt huset ligger ytterligare ca 20 högar kattskit samlat nu när snön smält. Lyckades stoppa sonen innan han stoppade vad jag trodde var en sten i munnen, det var en bir kattskit.

Vad ska jag göra. Kattägare har samma ansvar som hundägare och inte släpper de ut sina hundar genom dörren så de får rasta sig själva i granskapet och göra sina behov hos grannarna. Det anses dock som ett helt acceptabelt beteende hos många kattägare. Ska vi tvingas inhägna hela tomten så att det inte finns minsta hål eller är det någon som har några tips innan utemöbelsäsongen. Eftersom vi även har allergi i familjen så kan vi inte ha utemöblerna framme eftersom katten lägger sig i dessa också.

Finns det något sätt att få katten att sky tomten som pesten utan att köpa en ilsken hund?

Nu vill jag ha lagliga förslag så inget råttgift eller likanande.

• Svar på tråden Hur slipper man grannens katt
  • kalin
    My opinion skrev 2010-04-10 21:10:37 följande:
    Vet du något märke som är bra. Vi köpte en från Jula för 5-6 år sedan, det stod att den sände på en frekvens som inte kunde höras av männikor men jag, min man och alla under pensionsålder kunde höra den så inte gick det att vara ute när den var på. En sådan skulle inte funka här eftersom grannens katt kommer in när vi är i en del av trädgården så skrämman måste kunna vara på när vi är ute.
    Catstop!
  • Max mamma

citron säger en del att katterna inte gillar-lägg ut citonskivor!
    Jag har min katt i koppel på MIN baksida-sen går vi ut å går med kisseni bland då har jag bajspåsar med mej å tar upp efter kissen-*DUKTIG*

• Kinya
    My opinion: Visst står det så. Men tyvärr står det i lagen också att hundar och katter ska hållas på ett sådant sätt så att de
    Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katterInledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437).

Det fetstilta i 1 § tolkas tyvärr som att katter får göra vad de vill eftersom "det ligger i deras natur". Helt fel enligt mig! Om det ligger i kattens natur att springa fritt så gör det det i hundens natur också (och hästens, kons, grisens osv).

Men om du kan bevisa att en viss katt har åsamkat dig skada så är ägaren ekonomiskt ansvarig. Tyvärr ligger bevisbördan på den som utsätts för kattens skadegörelse.  

• My opinion
    Max mamma skrev 2010-04-10 22:39:51 följande:
    citron säger en del att katterna inte gillar-lägg ut citonskivor! Jag har min katt i koppel på MIN baksida-sen går vi ut å går med kisseni bland då har jag bajspåsar med mej å tar upp efter kissen-*DUKTIG*
    KAn inte du bli min granne!
  • My opinion
    Kinya skrev 2010-04-11 08:53:27 följande:
    JA det blev något fel när man gick från att katten fick skjutas till den idiotiska tolkningen som är nu. JAg skulle säga att om du har ett djur som kräver stort revir så får du väl se till att skaffanstort utrymme. Det kan ju inte vara omgivningens sak att bistå med utrymme till ditt husdjur.
  • Max mamma

KAn inte du bli min granne!

Jepp

• Max mamma
    Max mamma skrev 2010-04-12 06:14:55 följande:
    KAn inte du bli min granne! Jepp
    Så skulle det ju vara...jovisst kan jag bli det
  • Kinya
    My opinion skrev 2010-04-11 19:33:29 följande:
    JA det blev något fel när man gick från att katten fick skjutas till den idiotiska tolkningen som är nu. JAg skulle säga att om du har ett djur som kräver stort revir så får du väl se till att skaffanstort utrymme. Det kan ju inte vara omgivningens sak att bistå med utrymme till ditt husdjur.
    Ja, håller med fullständigt. Mina katter är innekatter och stör ingen. När vi hittar den bostad vi vill ha så ska vi bygga en rastgård till dem. Jag hoppas att vi hittar rätt bostad snart
  • My opinion

Återupplivar tråden eftersom eländet nu är i full gång igen. När det blev dags att låta sonen leka ute i trädgården i våras fick vi först gå runt och plocka en halv hink med kattbajs och det är bara det som kattdjävlarna lagt på gräset och i singeln (så mycket för att de bara majsar där det är mjuk öppen jord alltså). Ärligt om jag varit helt hundra på att det bara var grannens katt som varit här sedan i höstas hade jag slängt skiten över staketet.

• dezibel

Jag tror att du får vänja dig helt enkelt om nu inte grannarna tänker ha sina katter inne. Det finns "kulor/pellets" att strö ut som påstås hålla katterna borta men hur nyttigt det är för din son att gräva i vet jag inte. Jag testade det i mina stora blomkrukor när min katt fick för sig att gräva i dom och det funkade bra. Annars får du spruta vatten på katterna när du ser dom vilket brukar hålla dom på avstånd när ni är ute iaf men dom kommer garanterat spatsera på er tomt när ni inte är ute. Det finns ju diverse kattskrämmor som med högfrekvent ljud som sägs hålla katterna borta men jag har ingen aning om dom fungerar.

Är det skiten du blir irriterad över eller att katterna är på din tomt överhuvudtaget? Jag bor på landet och mina katter är ute och gör besök hos grannarna som blir glada över att dom håller råttfritt. Stalltjejerna mutar in mina katter i stallet för dom vill ha hjälp med råttjakten.
    Jag säger inte att det är ok med nerskitna rabatter och nerpinkade dynor mm men det är ett nästan olösligt problem och då känns det ofta bättre om man ser fördelarna istället Flört 

Vad säger dina grannar om problemet? Både dom som äger katterna och dom som inga har men säkert sitter i samma sits som du? 

Svar på tråden Hur slipper man grannens katt