Inlägg från: Mamma till V och E |Visa alla inlägg
  • Mamma till V och E

1273 kronor...

Jag och frugan skrev 2010-05-16 10:36:18 följande:
    Lite från ämnet men jag undrar om min fru automatiskt blir 'mamma' till vårt barn när vi är gifta? eller måste hon ändå söka om att få adoptera?
    Som jag förstår det måste hon ansöka för att få adoptera som närstående. Samma som gäller för heterosexuella par där ena parten har barn sedan tidigare som den andre vill stå som vårdnadshavare till.
  • Mamma till V och E
    Gaytjej skrev 2010-05-16 11:00:56 följande:
    Den väsentliga skillnaden att gifta män blir vårdnadshavare per automatik när deras fruar fött barn. Gifta kvinnor måste närståendeadoptera ifall deras fruar fött barn. Jag tycker att det ska vara lika! Jag tycker inte att man kan jämföra min och min fru situation med en där en 'ny partner' vill adoptera en kvinnas barn (inte sagt att du gör denna jämförelse personligen, Fru Hennerdal). Jag och min fru har gjort vårt barn tillsammans!
    Jag håller med dig eftersom det faktiskt inte finns några garantier att mannen är biologisk pappa till barnet som hustrun fött. Känns lite förlegat att förutsätta detta trots att man vet hur hög otrohetsstatestiken är.
Svar på tråden 1273 kronor...