• Nim

Vad gor man nar 4-aring spottar en i ansiktet??

Min son blir 5 ar i maj. Han har alltid varit lugn och sammarbetsvillig. Han har gatt igenom dom vanlia trots perioderna men aven dem har varit milda.

Sedan i julas ungefar har han blivit som forbytt och jag kanner mig helt maktlos och radvill.

Tex harom dagen nar jag bad honom sluta braka med lillebror, vande han sig om och spottade mig i ansiktet!! Hur hanterar man en san situation? Vad gor man for att visa att det ar helt oacceptabelt? Jag ar inte mycket for straff men i sana fall tycker jag inte det racker att bara saga till och forklara!

I kvall under laggningen blev det tjat igen och han sa helt resolut 'hall tyst' till mig. Nar jag sa till honom sa han bara 'det bryr jag mig inte om'.

Hur hanterar ni andra sant har beteende? Eller ar det bara jag som har en san 'hemsk' son. Borjar kanna mig fortvivlad.

For det mesta ar han hur go och glad som helst. Pa dagis och med andra vuxna ar han hur lugn och samarbetsvillig som helst.

Halp!!

• Svar på tråden Vad gor man nar 4-aring spottar en i ansiktet??
  • plommonstoppet

hade mitt barn spottat på mej hade jag tagit hans tröja och torkat av mej på. det hade nog inte varit så kul för honom,och då hade han antagligen slutat,om han förknippar det med äckligt.

• Frontline

Spotta tillbaka och en dask på baken...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Minxy

Oj vad svårt....jag känner bara att det är en enorm kränkning att bli spottad i ansiktet och på något sätt måste man ju få barnet att förstå det.
    Precis som du säger så känns det lite tamt att bara komma med samma förmaningar som alltid: "Nej, så får man inte göra, då blir mamma ledsen" typ....

Hoppas du får svar från någon som varit med om det själv och har ett bombsäkert sätt att markera

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • MissLillan

Oj vilka svar... Jag brukar tycka att jag kan vara lite "hård" mot mina barn när jag läser på fl.... men att spotta tillbaka och torka av på tröjan känns helt fel! Nått jag aldrig skulle göra då det skulle kännas som att jag kränkte dem. Säg till att så gör man absolut inte, han är ju snart 5 så jag hade dragit in på tv tittande eller sagt att han får gå in på sitt rum och komma tillbaka när han har lugnat ner sig.

• plommonstoppet
    MissLillan skrev 2010-04-10 23:12:59 följande:
    Oj vilka svar... Jag brukar tycka att jag kan vara lite "hård" mot mina barn när jag läser på fl.... men att spotta tillbaka och torka av på tröjan känns helt fel! Nått jag aldrig skulle göra då det skulle kännas som att jag kränkte dem. Säg till att så gör man absolut inte, han är ju snart 5 så jag hade dragit in på tv tittande eller sagt att han får gå in på sitt rum och komma tillbaka när han har lugnat ner sig.
    spotta tillbaka hade jag inte heller gjort,men torka av på tröjan hade jag banne mej gjort,just av den anledningen att han skulle få känna av att det inte var kul längre. det är då mindre kränkande än att bli spottad på.
  • MalinEddie
    MissLillan skrev 2010-04-10 23:12:59 följande:
    Kan bara hålla med i hela ditt inlägg. Jag hade aldrig spottat tillbaka. Då bekräftar man ju bara att det är ett okej beteende.
  • SCSI

Torka av sig på barnets tröja tycker jag känns ok.  "Håller du med dusch får du hålla med handduk" liksom.

Sen skulle jag med så få ord som möjligt tala om att jag inte vill umgås med honom på ett tag och att han gör bäst i att hålla sig undan tills vi båda lugnat ner oss. SEN, utanför den situationen, skulle jag samtala om att varken jag eller nån annan levande människa tycker att det känns ok att bli spottad på och att det finns andra och bättre sätt att visa sitt misstycke på som ÄR accepterade. Skulle försöka bekräfta känslan men förkasta handlingen liksom. för man FÅR ju bli arg och frustrerad, man måste bara lära sig vilka sätt det är ok att visa känslan på.

• cicci85

Min son ar oxa snart 5 och har haft en spottperiod, ingenting har hjalpt, vad jag an gjort. Av normala atgarder alltsa, inte hjalpt att prata, inte att han far torka upp det, inte att torka av det pa honom, inte att skicka in han pa rummet, inte bli av med nan sak. Han spottar inte for att han blir arg utan for att han tycker det ar kul verkar det som!
    For nagra dagar sen spottade han pa mig nar ska holl pa att spanna fast honom i bilen, rakt i ansiktet (han spottar oftast pa golvet eller klader annars). Jag blev tokforbannad och skrek vad i helvete gor du unge!! och sa spottade jag tillbaka! Han blev jatteledsen men efter det har han iaf inte spottat mer! Tycker att det ar ett hemskt satt av mig att gora pa men det blev sa pa ren reflex, svart att halla sig lugn nar man helt ovantat far en loska i hela ansiktet pa nara hall!

• Rödnäbba

"spottar tillbaka" , "torkar på hans tröja" - vilka störda svar.

Om barnet gör nåt olämpligt så säger man väl till barnet.

• Peyman

Min son hade en period då han spottade på golvet. Då fick han helt enkelt torka upp det med pappaer och sen gå in på sitt rum och stanna där tills han kunde be om ursäkt.

Hade han spottat mig i ansiktet så hade han fått stanna på rummet ett BRA tag sen hade hans pappa fått ta det samtalet med honom, troligen hade det inte blivit bolibompa heller.

Själv hade jag varit på toaletten och kanske klarat mig från att må illa... Spott klarar jag INTE av så jag vet med mig att såna samtal ska jag undvika.

Salama wa Dominic حبّ
  • LillTussa

Jag hade nog bestämt tagit tag i honom och tittat honom hårt i ögonen och sagt att man absolut inte gör så och varnat om för det händer igen så får det en konsekvens (dra in en förmån eller dyl). Sen hade jag nog förklarat om hur det kanske skulle kännas för honom om någon spottade honom i ansiktet och dyl. Men spotta tillbaka eller torka av på tröjan hade jag nog undvikit för det är att tangera gränsen för att man hämnas och det vill jag i alla fall inte lära mina barn.

Han är väl i någon trots och då har jag försökt hemma att stärka de gränser som är viktigast här och struntat lite mindre i andra (typ aldrig slå, bälte i bilen och så, men om barnet inte tar bort tallriken eller nåt sån mindre viktig regel skiter jag i.) Det är tillräckligt med konflikter när de är i en sån ålder så det gäller välja striderna.
    Sen, ös på med kärlek och försök vara förberedande. Typ om 10 min så ska vi.. Om 2 dagar ska vi.. etc. Det minskar konflikter då de vet om saker i förväg. Och låt honom välja själv om städa rummet o dyl. Vi gjorde så, flickan fick själv välja dag för städning i hennes rum i veckan o sen när det var dags så blev det sällan strid då hon själv fått bestämma om det. Man får ge dem ENKLA val, inte komplicera det så mkt..
    De är ju i en ålder av att vilja vara större men ändå så små.. Men det går över!! Och de blir bara stärkta av att trotsa, de gör det ju inte om de inte är trygga! Men det kan vara jobbigt när man själv är less. Men 3 djupa andetag o avlägsna dig om du känner det blir för jobbigt och du blir för förbannad. för det hjälper inte.
  • Maggis
    Frontline skrev 2010-04-10 22:48:44 följande:
    Spotta tillbaka och en dask på baken...
    {#lang_emotions_surprised}
    //Maggis
Svar på tråden Vad gor man nar 4-aring spottar en i ansiktet??