• Skogsf­lickan
    Äldre 10 Apr 23:03
    36852 visningar
    13 svar
    13
    36852

    Hur märker man hjärnskada?

    Jag är lite nyfiken (OBS!Klankar inte ner på ngn) men hur märker man att ett spädbarn har ngn form av härnskada/cp/ m.m?? kan man själv se det? Eller är det senare det upptäcks?

  • Svar på tråden Hur märker man hjärnskada?
  • Disela
    Äldre 10 Apr 23:07
    #1

    Det beror ju helt och hållet på vad det är för en slags "skada". Om det är en CP-skada eller någon form av utvecklingsstörning eller autism. Det finns ju olika "grader" av de alla så en autism t.ex. kan vara svår att diagnostisera. Down syndrom är ju en kromosomavvikelse vilket ett blodprov kan visa. Desstom har dessa barn ofta ett särgetet utseende. Men det är jättesvårt att svara på, beroende på vad det är du söker.


  • Skogsf­lickan
    Äldre 11 Apr 04:34
    #2

    Tack för svaret! Jag menar hjärnskador i allmänhet. Hur får man reda på att barnet har en hjärnskada? Kan man se det som förälder på spädbarnet eller syns det senare? Kanske formulerar mig konstigt men hoppas ngn förstår..

  • Disela
    Äldre 11 Apr 11:20
    #3
    Skogsflickan skrev 2010-04-11 04:34:00 följande:
    Tack för svaret! Jag menar hjärnskador i allmänhet. Hur får man reda på att barnet har en hjärnskada? Kan man se det som förälder på spädbarnet eller syns det senare? Kanske formulerar mig konstigt men hoppas ngn förstår..
    Ja, man kan se det, med kunskap. Ett barn med en CP-skada är oftast spastiskt, men behöver inte alls vara det. Det är ett samlingsnamn för en rad olika störningar i muskelkontrollen i hjärnan. En CP-skada uppstår oftast innan eller i samband med födseln, som resultat av en syrebrist.
    Autism visar sig oftast genom att barnet inte tar ögonkontakt, vill inte ha fysisk närhet m.m. Det är väldigt svårt att veta med ett litet spädbarn. De flesta får inte sin diagnos innan tre års ålder. Förståndshandikapp och utvecklingsstöring är också svårt att se på ett så tidigt stadium. Oftast märker man det senare. Men har man misstankar om att barnet inte reagerar som det "ska" eller uppvisar andra symptom ska man kontakta BVC tycker jag.
  • Äldre 11 Apr 21:06
    #4

    En cp skada är ju en rent motorisk störning som man vid grava skador upptäcker omedelbart och vid mildare skador upptäcker för att barnet inte faller innanför normalnormen rent motoriskt.
    Förhöjd eller för låg muskelspänning tex vid en lätt skada är det kanske så att barnet har stela ben, svårt att få ner hela foten i golvet man står på tå istället, en hand eller arm som inte öppnar sig och är stel eller at man har svårt motoriskt att koordinera rörelser och är lite klumpig.

    Vid grava skador så är det ofta ett ordentligt trauma som skadat hjärnan  en ordentlig syresbrist orsakad av en hjärnblödning eller en kvävnings incident eller vid förlossningen. En CP skada är på en omogen hjärna från forsterstadiet upp till två år ofta så får man en svävande CP diagnos som sedan vid ungefär 4-5 års blir fast då man gjort en MR och sett vilken typ av skada man har på hjärnan. CP är en paraplydiagnos där den gemensamma nämnaren är just påverkad motorik pga av förlamning(skada) på hjärnan. Man kan ha en likadan skada efter två års ålder men då är det inte en CP utan en förvärvad hjärnskada då hjärnan är mogen.


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Äldre 11 Apr 21:09
    #5

    Jag har hört att ett barn som har en hjärnskada aldrig sover med händerna ovanför huvudet, men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

  • Äldre 11 Apr 21:09
    #6

    Många tror att en cpskada är en syrebrist vid förlossningen men endast 20procent av alla barn som får cpdiagnos är förlossningsskador på fullgångna barn.
    Prematurer är överrepresenterade när det gäller cpskador.


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Äldre 11 Apr 21:12
    #7
    LilaRos skrev 2010-04-11 21:09:10 följande:
    Jag har hört att ett barn som har en hjärnskada aldrig sover med händerna ovanför huvudet, men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
    Tror inte att det ligger så mycket sanning i det om man inte ser till barn med mycket spasticitet då är det en fysisk svårighet att få armarna över huvudet då musklerna ofta är spända
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • ulrica­a
    Äldre 14 Apr 21:57
    #8
    LilaRos skrev 2010-04-11 21:09:10 följande:
    Jag har hört att ett barn som har en hjärnskada aldrig sover med händerna ovanför huvudet, men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
    adams family skrev 2010-04-11 21:12:03 följande:
    Tror inte att det ligger så mycket sanning i det om man inte ser till barn med mycket spasticitet då är det en fysisk svårighet att få armarna över huvudet då musklerna ofta är spända
    Haha... ingen alls skulle jag vilja säga ! Liam, som har en mkt omfattande hjärnskada och är mkt spastisk ligger ofta med armarna rakt upp!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam o Max
  • carola­1977
    Äldre 14 Apr 22:00
    #9
    LilaRos skrev 2010-04-11 21:09:10 följande:
    Jag har hört att ett barn som har en hjärnskada aldrig sover med händerna ovanför huvudet, men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
    Mamma säger att friska barn sover med armarna upp, men jag har alltid tolkat det som fysiskt friska men hon kanske menat annat. Dessutom tror jag att det bara är skrock, eller något man sa "förr i tiden".
  • Äldre 10 Aug 09:57
    #10
    LilaRos skrev 2010-04-11 21:09:10 följande:
    Jag har hört att ett barn som har en hjärnskada aldrig sover med händerna ovanför huvudet, men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.



    Det är inte sant. Min dotter har en allvarlig hjärnskada (90 % av hjärnan har upplösts) och hon sover ofta med armarna ovanför huvudet. Men hon är inte spastisk, det behöver man inte vara.
  • Biy
    Äldre 6 Apr 16:53
    #11

    Hej! Min kusins son är 1 månad gammal och för 2 dagar sen så råka pappan slå i hans panna på dörren. Nästa dag vid 19:00 tiden sträckte bebisen på armen o gjorde konstiga grimaser med ansiktet och såg handikappad ut, när hon tog honom på famnen o skreck hans namn så "vakna" han o började gråta, vid 23:00 hände samma sak. Idag gjorde han samma sak igen 2 gånger... Vad kan detta bero på?

  • Äldre 7 Apr 09:09
    #12
    Biy skrev 2014-04-06 16:53:20 följande:
    Hej! Min kusins son är 1 månad gammal och för 2 dagar sen så råka pappan slå i hans panna på dörren. Nästa dag vid 19:00 tiden sträckte bebisen på armen o gjorde konstiga grimaser med ansiktet och såg handikappad ut, när hon tog honom på famnen o skreck hans namn så "vakna" han o började gråta, vid 23:00 hände samma sak. Idag gjorde han samma sak igen 2 gånger... Vad kan detta bero på?



    De ska åka in AKUT! Min dotter fick sin hjärnskada av trauma och betedde sig precis sädär!!! Han kanske har en hjärnblödning och det kan vara livshotande. Hellre på den säkra sidan även om det inte skulle vara nåt! Kräv en röntgen.. Stora kramar
  • Äldre 7 Apr 12:18
    #13
    Biy skrev 2014-04-06 16:53:20 följande:
    Hej! Min kusins son är 1 månad gammal och för 2 dagar sen så råka pappan slå i hans panna på dörren. Nästa dag vid 19:00 tiden sträckte bebisen på armen o gjorde konstiga grimaser med ansiktet och såg handikappad ut, när hon tog honom på famnen o skreck hans namn så "vakna" han o började gråta, vid 23:00 hände samma sak. Idag gjorde han samma sak igen 2 gånger... Vad kan detta bero på?
    Men åk in direkt.  Ni har fått en beteendeförändring efter ett slag mot huvudet?  Det kan ju vara så allvarliga saker om hjärnblödning eller epilepsi. 
    Såg barnet okontaktbart ut eller vad menar du med "handikappad". 
Svar på tråden Hur märker man hjärnskada?