• Knyttensmamma

Nyttig vardagsmat. Tips och idéer!?

Här har ni en som inte är överviktig men som har en mage som jag inte riktigt blir av med. jag letar med ljus och lykta efter lite billig och nyttig vardagsmat. Har fastnat totalt i korv och köttfärssåsträsket. Känns inte speciellt kul längre. Någon som har bra tips?

• Svar på tråden Nyttig vardagsmat. Tips och idéer!?
  • Undret Gilan
    Knyttensmamma skrev 2010-04-11 14:02:23 följande:
    Här har ni en som inte är överviktig men som har en mage som jag inte riktigt blir av med. jag letar med ljus och lykta efter lite billig och nyttig vardagsmat. Har fastnat totalt i korv och köttfärssåsträsket. Känns inte speciellt kul längre. Någon som har bra tips?
    Olika sallader:)
    En bas av isberg, rödlök, tomat och gurka ex sen varierar du resten.
    Tonfisk
    Kassler
    Fetaost
    Frukt
    Räkor
    Kyckling
    Lax
    Qournbitar
    Pasta

Variera vamt/kallt innehåll:)
    ♥Stella 2010-03-28♥
  • bridezilla

Spenatsoppa! Gott, nyttigt och enkelt{#lang_emotions_laughing} Bara att tina lite fryst, hackad spenat, hälla på såpass mkt (lätt)mjölk man behöver, salta, peppra och ha i en grönsaksbuljongtärning. Ätes med fördel tillsammans med ett kokt ägg och en knäckemacka vid sidan av.

Rotmos med kassler är en annan favorit här, koka valfria rotfrukter, mosa, blanda i lite mjölk och lite smör (inte mkt, då blir det inte så nyttigt längre {#lang_emotions_tongue_out} ), salta och peppra. Ät med ett par skivor kassler, kall eller stekt och en grönsallad vid sidan av.

• Western Ivy

Tomatsoppa med en skinkmacka och en avokado till... jättegott =)
    tomatsoppa görs enkelt med ca 5dl vatten/buljong och en burk hela skalade tomater, lite kryddor efter eget tycke och smak, ev. ½-1 lök. Koka i ca 10min. mixa slät med mixerstav eller matberedare. vill man ha krämigare, blanda i creme fraiche och koka ihop.

• Undret Gilan

wook-bas

Wookmix fryst
    0,5 dcl olja
    2 vitlöksklyftor

Extra
    Konserver med ex:
    Bönor, bambuskott, champinjoner, vattenkastanjer, minimajs osv

Färska grönsaker
    Paprika, champinjoner, sockerärtor, rödlök, färsk chili osv

Annat
    Qourn
    Häromi
    Tofu
    Räkor
    Kyckling
    Kött som blivit över

Tillsätt vatten, kryddor ev chilisås och olja efter behov och smak.
    Finns färdiga kryddblandningar att köpa eller så fixar du själv.:)

♥Stella 2010-03-28♥
  • Lincon

Surfa lite recept då och då på nätet, det brukar ge lite nya idéer

Svar på tråden Nyttig vardagsmat. Tips och idéer!?