Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: Freja10 |Visa alla inlägg
  • Freja10

Nån som testat Specific kattfoder?

Jag var hos veterinären för en rutinkoll och passade då på att tala om att min kattkille lätt får klåda av torrfoder.

Hon rekommenderade märket Specific, som tydligen endast säljs hos veterinären. Det finns i flera olika varianter, bl a ett för allergiska katter som innehåller omega.

Nu har jag testat det i några dagar, men min kisse äter jättelite av maten, verkar inte gilla smak och lukt och han är redan åt det smalare hållet så jag är såklart inte jätteglad just nu.

Någon med erfarenheter av detta torrfoder?

• Svar på tråden Nån som testat Specific kattfoder?
  • Freja10
    bridezilla skrev 2010-04-11 14:42:52 följande:
    Jag har inte erfarenhet av ju Specifik, men anledningen till att han inte äter lika mkt kan bero på att foder som finns i vanliga mataffärer ofta är behandlade med medel som gör att det smakar bättre och innehåller för lite köttproteiner vilket gör att katten måste äta mer för att få i sig det den behöver. Det är alltså vanligt att katter äter mindre av kvalitetsfoder eftersom det inte innehåller lika mkt smakförstärkare och mer kött. Men nu känner jag inte till Specifik så det är ju inte säkert att det är orsaken. En del foder är ju inte heller särskilt bra ur näringssynpunkt trots att de säljs hos veterinär.Vår allergiska katt fick Hill's allergifoder för att bryta klådan och sedan gick vi över till Eukanuba vilket han tycks tåla bättre (tidigare hade vi Royal Canins Indoor foder,  har efter detta fått reda på att det tydligen är vanligt att katter blir allergiska mot Royal Canin).Du kan ju testa och se om katten gillar något annat allergifoder bättre om du är orolig för att han ska gå ner för mkt i vikt?
    Saken är den att katter i hans vikt ska äta 40 g/dag av den här maten, men de sa att jag kunde ge honom 50 g eftersom han är åt det smalare hållet. Första dygnet åt han 20 g och nu senaste dygnet bara 5 g.

Jag har testat RC tidigare och det verkar han klia sig av. Provade en liten påse Iiams nyligen och det verkade "klifritt", så kanske går över till det om han inte vänjer sig vid den här maten.

Blir orolig bara när han får i sig så himla lite.
  • Freja10
    Fru annmi skrev 2010-04-11 14:47:52 följande:
    Specifik har jag haft bara lite,men det är så att det mättar mer & därför äter kissen mindre...Appropå Allergifoder så åt min ena kisse RC Allergifoder & det gick bra,sedan har vi övergått tillbaks till RC Kitten som är det enda "vanliga" Foder hon tål!Har du testat så du vet vilket foder kissen får klåda av?Det är ju inte säkert att det gäller för all torrfoder...Lycka Till
    Just RC verkar många djuraffärer satsa på, men det får min klåda av. Däremot Iiams verkar funka, får köpa en större påse av det nästa gång. Får se om han vänjer sig vid detta, annars köper jag nytt nu i veckan. Tack :)
  • Freja10
    felicityporter skrev 2010-04-12 02:29:39 följande:
    Jag tycker inte att du skall truga i honom ett foder han inte gillar, gå tillbaka där du köpte det och fråga om de har smakgaranti (eller läs på påsen och se om det står något om det) och lämna igen den. Hill's har ett väldigt bra (och välsmakande, har jag hört att många missar anser ) allergifoder, prova det! Ett annat alternativ är James Wellbeloved, det är ett riktigt bra foder som många allergikatter tål.
    Nä precis, jag gillar inte att göra det. Det där med smakgaranti har jag inte tänkt på, ska kolla det. Inte bara det att fodret bara finns hos vet. det var dyrare också, så det skulle inte vara fel att få pengarna tillbaka.
    Hills har vi inte provat någon gång, däremot James Wellbeloved testade vi för ett par månader sedan och det var han lika kräsen med som detta.
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-12 08:28:44 följande:
    Allt torrfoder som säljs, även på djuraffärer behandlas med smakförhöjare. Jag har ingen erfarenhet av specifik men smaken tilltalar väl inte din katt. Vad är det din katt får klåda av? Fisk reagerar många katter på.Det är svårt att komma till rätta med allergi om man inte klurar ut vad katten inte tål.
    Jag vet inte vad han får klåda av, men har utgått från att det är spannmål eftersom det verkar vanligt med hudproblem från det och finns mer av i torrfoder som man köper i mataffären.

Funderade på om det kan vara fisk. Det är lax i den mat han nu vägrar äta, men kom på att det även var fisk i Iiams som han åt med god aptit och inte fick klåda av. Så fisk verkar det inte vara - om det inte finns olika fiskprod. i olika foder då förstås.
  • Freja10

Jag sa ovan att min kisse fått klåda av Royal Canin, men kommer faktiskt inte ihåg om det var det eller om han bara vägrade äta det.
    Nåt var det iaf med den maten (som jag testat flera ggr i olika varianter) som gjorde att jag bestämde mig för att inte köpa det mer.

• Freja10
    zazzza skrev 2010-04-12 08:41:17 följande:
    jaghar specific tillmin  lillla hund, som han äter.Han får inte äta annat för han har opererat sig för urinsten.. Har hills till katten, jag vägrar köpa smakförstärkande mat på ica, tror sån mat ger fler sjukdomar tex urinsten...din katt kommer nog lära sig tycka om maten annars provahills.....
    Nej, konsummaten har jag testat nog, speciellt Bilanx - kliar som 17.

Ni är många som rek. Hills, nåt speciellt med den som inte Iiams har?
  • Freja10
    zazzza skrev 2010-04-12 08:52:15 följande:
    veterinärfoder är detjag vill ge mina djur   helst!
    Visst, bara de gillar det så Jag vill oxå ge min kisse så bra mat som möjligt, men jag vill se matglädje när han äter.
  • Freja10
    lennartsdotter skrev 2010-04-12 10:33:37 följande:
    Det är vanligast med allergi mot nötkött, fisk och mejeriprodukter. Inte helt ovanligt med allergi mot kyckling också. Just spannmålsallergi är inte så himla vanlig hos katt, än men för mycket kolhydrater kan slita på tarmen och ge irriterad tarm.Om katten inte vill äta Specific, prova något annat allergifoder tex. Hill's (har två varianter). Många allergiska katter tål James Wellbeloved också (finns i djuraffären).
    Tycker mig ha märkt mer kliande av billigare mat från livsmedelsbutiken än av olika födoämnen, som fisk, kött osv.

Däremot är det större risk att han inte gillar den dyrare maten, men det beror väl kanske mer på att de inte innehåller något "lukta & smaka gott-medel".

Har testat James W, gick inte hem alls, han gillade det inte och åt inte.

Däremot Hills verkar ju vara mångas favvo här :)
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-12 18:00:55 följande:
    Men spannmål finns i alla torrfoder, dock mest av detta i billiga torrfoder. Men om du tror att det är just spannmål katten inte tål, varför inte ge enbart blötfoder till katten? Helt utan spannmål och mycket bättre kattmat enligt min åsikt, liknar mer vad katten skulle äta ute i naturen dvs gnagare och fåglar och annat gott.
    Ja, lite gör nog inget och ris ska tydligen vara bättre än annat spannmål. Han har oftast fått fisk"smak" i olika torrfoder och reagerar på en del, så jag tror inte det är fisk/kött han reagerar på. T.ex. Bilanx har han käkat med både fisk och kött och han reagerar alltid med kliande.

Han har mest ätit torrfoder genom åren och jag har, precis som du, tänkt att blötmat måste vara mer naturligt osv. för en katt. Har därför sedan några månader gått över mer och mer till blötmat med resultatet att han gått ner i vikt - det är därför jag nu vill ge honom torrfoder igen för att få upp vikten och sedan i forts. ge honom både blöt- och torrmat.

Ang. blötmat så har jag gett honom olika sorter, från biligare som Mjau till dyrare som Bozita (eller vad den heter), samt köttfärs regelbundet - han har fått så mycket köttfärs att han nästan tröttnat. (KRAV såklart btw)

Problemet är alltså att jag nu känner ryggrad, axelparti och revben tydligt, vilket jag tycker är väldigt obehagligt. Därav återinförandet av torrfoder.

Veterinären reagerade dock inte över vikten men sa ändå att jag kunde öka på hans portioner. Jag tycker ändå inte att ben ska sticka ut så skarpt som det gör på min misse. Han är en blandning norsk skogkatt/perser och vägde i torsdags hos vet. 2,57 kg. Kankse bara är jag som är ovan vid att han är smalare ...
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-14 11:09:08 följande:
    Blötfoder är bra att användas som bantningsfoder men din misse behöver uppenbarligen inte gå ner i vikt. Prova att ge missen större portioner av blötmaten så kanske han går upp i vikt. Du har inte funderat på barf utfodring? Det är också ett sätt att undvika det som kan trigga igång allergier. Allergier är knepigt då man aldrig vet hur mycket man kan ge katten av det som triggar igång och ger klåda eller utslag. Jag har haft en katt som utvecklade fiskallergi och fick ordentliga utslag med klåda i öron.För katten räckte det att utesluta all torrfoder och äta enbart blötmat utan fisk i.
    Min katt har alltid fri tillgång till både torr- och blötmat, dvs han får så mkt att det alltid finns kvar på tallriken - han har aldrig varit någon hetsätare och reglerar själv.

Jag har funderat på barf och det är lite därför jag introducerat köttfärs i hans diet. Har dock inte gått över till barf då jag varit arbetslös och inte haft ekonomi till det. Vill nämligen enbart köpa KRAV om han ska få olika köttsorter. Nu har jag jobb så jag får se om jag går över till det.

Tycker enbart blötmat verkar för "mjukt" för katter. I naturen får de ju tuggmotstånd osv genom att de äter gnagare med ben i m.m. Har iof för mig att barf har tänkt på detta och inkluderar föda som katten får tugga ordentligt.

Han har fått blötmat med fisk i och det har han inte fått klåda av. Kanske är det nåt speciellt med fisk i torrfoder? Kanske ska testa att utesluta det ur just torrmaten.

Just nu äter han Hill's torrfoder Tuna och han kliar sig litegrann, men inte lika mkt som av vissa andra märken.
  • Freja10
    LunaLunatic skrev 2010-04-14 17:03:59 följande:
    Tänk på att inte för mycket "ren" köttfärs, eftersom det inte är balanserad kost.
    Jadå, jag vet att han behöver olika vitaminer, mineraler osv, så han har alltid fått köttfärsen som en del i sitt matintag, inte som enda föda. Tack ändå!
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-18 13:25:35 följande:
    Tål katten blötfoder med fisk så är någon specifik fisksort eller något helt annat katten inte tål.Torrfoder är ett hopkok av ingredienser som kan trigga igång en allergi, alla ingredienser anges inte heller så tydligt. Har man intresse och kunskaper om barf tror jag personligen att det överträffar all torrfoder och blötmat som finns att köpa på marknaden.
    Jag tycker att barf-mat låter naturligare och bättre att ge sin katt bara man, som du säger, ser till att lära sig vad en balanserad kost består av så de får i sig allt de ska.
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-18 17:01:41 följande:
    katter.nu hänger det en del kattägare som barfmatar sina katter och kan säkert vägleda dej om hur du ska gå till väga.
    Japp, tack, jag är medlem där, så jag ska kolla upp det där så småningom.
  • Freja10

Köpte Hill's, som många här tycker är bra, med tuna för ett par v. sen men det har kliat lite smått på honom av det.

Köpte idag Iams kyckling, vilket han haft förr men då med fisk och det verkade klifritt. På djuraffären sa de att det oftast är kycklingen i torrfodret som är boven bakom klåda, och fågel (kyckling) tycks finnas i de flesta torrfoder - även de som benämns "fisk".

Blandar med blötmat, just nu olika smaker av Sheba. Ska kolla upp barf lite mer och se hur det funkar o testa framöver.

Svar på tråden Nån som testat Specific kattfoder?