basil skrev 2010-04-12 18:00:55 följande:
Men spannmål finns i alla torrfoder, dock mest av detta i billiga torrfoder. Men om du tror att det är just spannmål katten inte tål, varför inte ge enbart blötfoder till katten? Helt utan spannmål och mycket bättre kattmat enligt min åsikt, liknar mer vad katten skulle äta ute i naturen dvs gnagare och fåglar och annat gott.
Ja, lite gör nog inget och ris ska tydligen vara bättre än annat spannmål. Han har oftast fått fisk"smak" i olika torrfoder och reagerar på en del, så jag tror inte det är fisk/kött han reagerar på. T.ex. Bilanx har han käkat med både fisk och kött och han reagerar alltid med kliande.
Han har mest ätit torrfoder genom åren och jag har, precis som du, tänkt att blötmat måste vara mer naturligt osv. för en katt. Har därför sedan några månader gått över mer och mer till blötmat med resultatet att han gått ner i vikt - det är därför jag nu vill ge honom torrfoder igen för att få upp vikten och sedan i forts. ge honom både blöt- och torrmat.
Ang. blötmat så har jag gett honom olika sorter, från biligare som Mjau till dyrare som Bozita (eller vad den heter), samt köttfärs regelbundet - han har fått så mycket köttfärs att han nästan tröttnat. (KRAV såklart btw)
Problemet är alltså att jag nu känner ryggrad, axelparti och revben tydligt, vilket jag tycker är väldigt obehagligt. Därav återinförandet av torrfoder.
Veterinären reagerade dock inte över vikten men sa ändå att jag kunde öka på hans portioner. Jag tycker ändå inte att ben ska sticka ut så skarpt som det gör på min misse. Han är en blandning norsk skogkatt/perser och vägde i torsdags hos vet. 2,57 kg. Kankse bara är jag som är ovan vid att han är smalare ...