• Linda Sjöberg

Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?

Som frågan lyder, hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor och inte ammar, bara modersmjölksersättning..???

• Svar på tråden Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?
  • marriz99

Jag undrar också....min dotter är 8 veckor nu.

Jag pumpar och ger ca 50/50 bröstmjölk/ersätting. Ska börja ge enbart ersättning från och med nu dock.

Nu äter hon ca 150-200 ml 5 ggr/dag.

Emmy 100212
  • bäbbä

Min lilleman blir 7v på tisdag och äter mellan 90-120ml med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt. Ger NAN1.
    Upplever dock att han inte blir mätt på ersättningen eftersom han äter så ofta! Och större mängd går inte för då kräks han bara.
    Blir era barn mätta på ersättning?

• Linda Sjöberg
    marriz99 skrev 2010-04-11 19:21:57 följande:
    Jag undrar också....min dotter är 8 veckor nu.Jag pumpar och ger ca 50/50 bröstmjölk/ersätting. Ska börja ge enbart ersättning från och med nu dock.Nu äter hon ca 150-200 ml 5 ggr/dag.
    Okey.. men vilken ersättning har du? NAN står det att man ska ge barn som är 2-3 månader 130-160ml å baby sempen 2-4 månader 140-200ml.. Så det är ju lite olika. Min lilla dricker ca 160ml av NAN men hon vill ha lite till å var tredje timme ca men kurvan hon har på vikten är bara ett rakt streck upp.. Å det ska det ju inte.. Ja vill ju att hon ska kunna röra på sig å inte bli för tjock för då tar det ju längre tid för dom att krypa mm..
  • Linda Sjöberg
    bäbbä skrev 2010-04-11 19:53:24 följande:
    Min lilleman blir 7v på tisdag och äter mellan 90-120ml med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt. Ger NAN1.Upplever dock att han inte blir mätt på ersättningen eftersom han äter så ofta! Och större mängd går inte för då kräks han bara.Blir era barn mätta på ersättning?
    Okey.. Men det är väldigt ofta eller tätt han äter låt han vänta lite längre mellan maten. Kan vara jobbigt för dom skriker ju när dom inte får mat som dom vill men det går över efter en liten stund det gäller bara att ha tålamod.. Kan ju vara lite svårt när dom bara skriker å skriker.. Min flicka är 8 veckor och vi bytte nyss till NAN1 å hon äter ca 160 ml som det står på förpackningen att man ska göra helst men hon har börjat att vilja ha lite mer å ja har gett henne mat typ va tredje timme innan men nu börjar vi vänja henne av med det så hon bara ska äta ca va 5 timme så man kan få sova lite extra å så hon inte blir för tjock heller =) Men ja upplever det med som att hon inte blir lika mätt på NAN som baby semp men det kan ju vara en inbilldning bara hon blir ju även äldre med.. Men försök att ge han mat lite mer sällan så kanske han äter mer å blir mättare..
  • Kazeer

När min son var runt 8 veckor gammal, åt han ca 600 ml/dygn uppdelat på åtta måltider. Det blir ca 75 ml per måltid.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • LilaRos

vid 8 veckor åt sonen 150-200 ml 6-8ggr/dygn.
    Nu är han 13 veckor och äter 100-300ml 6ggr per dygn, totalt 1250ml

Linda Sjöberg skrev 2010-04-11 20:59:59 följande:
    Okey.. Men det är väldigt ofta eller tätt han äter låt han vänta lite längre mellan maten. Kan vara jobbigt för dom skriker ju när dom inte får mat som dom vill men det går över efter en liten stund det gäller bara att ha tålamod.. Kan ju vara lite svårt när dom bara skriker å skriker.. Min flicka är 8 veckor och vi bytte nyss till NAN1 å hon äter ca 160 ml som det står på förpackningen att man ska göra helst men hon har börjat att vilja ha lite mer å ja har gett henne mat typ va tredje timme innan men nu börjar vi vänja henne av med det så hon bara ska äta ca va 5 timme så man kan få sova lite extra å så hon inte blir för tjock heller =) Men ja upplever det med som att hon inte blir lika mätt på NAN som baby semp men det kan ju vara en inbilldning bara hon blir ju även äldre med.. Men försök att ge han mat lite mer sällan så kanske han äter mer å blir mättare..
    Ett spädbarn kan inte bli överviktig om de får äta när och hur mycket det vill, så länge man blandar ersättningen rätt!
    Att låta ett barn gå hungrigt i två timmar för att föräldrarna vill sova är ren galenskap i mitt tycke!!
    Mängden och hur många gånger per dygn som står på förpackningen är riktlinjer, vissa barn äter betydligt oftare och mer, andra äter mindre.
  • LilaRos

En formel som ger lite bättre riktlinjer än paketet

barnets vikt i kg*150 delat på antal mål per dygn.

• Havanna vs Neo
    Men man ska ju ge barnen mat så de blir mätta, om ditt barn vill ha mer mat så ge henne det. Ett barn kan aldrig bli överviktigt förrän det är några år. Går verkligen din sömn före hennes välmående? För varje vecka som går så äter de mer och mer sällan så jag skulle låta henne äta när hon vill och hur ofta hon vill om jag var du, låter lite galet att försöka vänja sitt barn vid att inte äta så ofta. Dessutom så tar det ett tag för barnen att ställa om sig mellan de olika ersättningarna så det kan vara därför hon vill ha mer.
  • Kazeer
    Varför i hela fridens namn ska jag låta mitt barn skrika och skrika, när han är hungrig?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Linda Sjöberg
    Kazeer skrev 2010-04-11 21:51:57 följande:
    När min son var runt 8 veckor gammal, åt han ca 600 ml/dygn uppdelat på åtta måltider. Det blir ca 75 ml per måltid.
    Oj det var inte så mycket. Min dotter äter ca 150ml var tredje timme så det blir 9 gånger per dygn.. Men det är för mycket så vi ska vänja henne att äta var fjärde eller femte timme istället.. det kan ju vara roligt om hon kan börja krypa någon gång så hon inte e för tjock.. =)
Svar på tråden Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?