Inlägg från: Linda Sjöberg |Visa alla inlägg
  • Linda Sjöberg

Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?

Som frågan lyder, hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor och inte ammar, bara modersmjölksersättning..???

• Svar på tråden Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?
  • Linda Sjöberg
    marriz99 skrev 2010-04-11 19:21:57 följande:
    Jag undrar också....min dotter är 8 veckor nu.Jag pumpar och ger ca 50/50 bröstmjölk/ersätting. Ska börja ge enbart ersättning från och med nu dock.Nu äter hon ca 150-200 ml 5 ggr/dag.
    Okey.. men vilken ersättning har du? NAN står det att man ska ge barn som är 2-3 månader 130-160ml å baby sempen 2-4 månader 140-200ml.. Så det är ju lite olika. Min lilla dricker ca 160ml av NAN men hon vill ha lite till å var tredje timme ca men kurvan hon har på vikten är bara ett rakt streck upp.. Å det ska det ju inte.. Ja vill ju att hon ska kunna röra på sig å inte bli för tjock för då tar det ju längre tid för dom att krypa mm..
  • Linda Sjöberg
    bäbbä skrev 2010-04-11 19:53:24 följande:
    Min lilleman blir 7v på tisdag och äter mellan 90-120ml med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt. Ger NAN1.Upplever dock att han inte blir mätt på ersättningen eftersom han äter så ofta! Och större mängd går inte för då kräks han bara.Blir era barn mätta på ersättning?
    Okey.. Men det är väldigt ofta eller tätt han äter låt han vänta lite längre mellan maten. Kan vara jobbigt för dom skriker ju när dom inte får mat som dom vill men det går över efter en liten stund det gäller bara att ha tålamod.. Kan ju vara lite svårt när dom bara skriker å skriker.. Min flicka är 8 veckor och vi bytte nyss till NAN1 å hon äter ca 160 ml som det står på förpackningen att man ska göra helst men hon har börjat att vilja ha lite mer å ja har gett henne mat typ va tredje timme innan men nu börjar vi vänja henne av med det så hon bara ska äta ca va 5 timme så man kan få sova lite extra å så hon inte blir för tjock heller =) Men ja upplever det med som att hon inte blir lika mätt på NAN som baby semp men det kan ju vara en inbilldning bara hon blir ju även äldre med.. Men försök att ge han mat lite mer sällan så kanske han äter mer å blir mättare..
  • Linda Sjöberg
    Kazeer skrev 2010-04-11 21:51:57 följande:
    När min son var runt 8 veckor gammal, åt han ca 600 ml/dygn uppdelat på åtta måltider. Det blir ca 75 ml per måltid.
    Oj det var inte så mycket. Min dotter äter ca 150ml var tredje timme så det blir 9 gånger per dygn.. Men det är för mycket så vi ska vänja henne att äta var fjärde eller femte timme istället.. det kan ju vara roligt om hon kan börja krypa någon gång så hon inte e för tjock.. =)
  • Linda Sjöberg

Nä absolut ska inte barnen gå hungriga men det är bra att kunna vänja dom att inte äta för ofta när det är som med min dotter hon e 8 veckor och vill äta mer än 165ml å det börjar bli tajtare å tajtare.. Men ja har hört och sett att barn har svårare för att börja att röra sig om dom blir för tjocka å äter för mycket.. Å min sömn går absolut inte före hennes välmående ja e uppe å håller på med henne på nätterna å sover inte särskilt mycket men snälla det är vell många som gör så deras barn ska sova längre på nätterna å det är inget fel på det.. Man känner vell sitt eget barn bäst å ser vad som är okey.. Om dom aldrig skulle sluta skrika så e det vell klart att man ger dom mat men om dom somnar om efter någon minut så är det inget fel på det.. Å som vi prata om innan att om man ger dom för mycket spyr dom å därför kan det vara bra att vänta lite längre för då e dom mer hungriga å äter upp allt utan att spy..

• Linda Sjöberg
    Kazeer skrev 2010-04-12 07:10:46 följande:
    Varför i hela fridens namn ska jag låta mitt barn skrika och skrika, när han är hungrig?
    Du ska inte låta henne skrika så mycket som du kanske tror eller menar.. Men många barn kan skrika lite å sedan somna om efter några minuter.. Å nästa gång dom vaknar så e dom hungrigare då kanske hon kan äta sig mätt å lite mer utan att spy det va de ja mena. Ja mena inte att du ska göra något illa.. ja svara bara på det du sa..
  • Linda Sjöberg
    Kazeer skrev 2010-04-12 07:10:46 följande:
    Varför i hela fridens namn ska jag låta mitt barn skrika och skrika, när han är hungrig?
    Å sedan känner du ditt barn bäst så om han skriker länge så e det vell klart att du ska ge han mat men ibland går det över ganska fört. Å det är inget fel på det de e många som väntar lite så dom inte äter oftare å oftare..
  • Linda Sjöberg
    LilaRos skrev 2010-04-12 09:37:15 följande:
    Då är det bättre att äta lite och ofta! Hennes mage rymmer väl inte 300 ml åt gången! Snälla nån..En 8 veckors som äter 165ml var tredje tille är absolut inte förmycket.Barnen BEHÖVER hullet näår de börjar röra på sig!Barn som är runt 12-14 veckor börjar ofta sova 8-10g pass på natten utan mat. Då SKA dom enligt riktlinjerna äta var 3e timme under dagen! Om de ska komma upp till 5 mål mat per dygn.Det är väl det som ses som "normalt".Du skriver ju själv att det är svårt när de bara skriker o skriker. Ge stackarn mat när den vill ha!Jag anser att det är barnplågeri att inte ge en liten två månaders mat när den vill. Vid den åldern är det föräldrarna som ska anpassa sig efter barnet.BVC säger, att bebisar inte KAN vara överviktiga! När barnet kommit upp till 18 månaders ålder, så kan dom de. Om viktkurvan är mycket högre än längdkurvan och barnet äter 3 normalportioner till midag.Tjocka bebisar blir sällan överviktiga barn. Det är de tunna bebisar som löper större risk till det.
    Men ja menar när den äter var tredje eller varranan timme hela dygnet runt.. när dom vaknar så på natten men.. Ja svälter inte mitt barn, om du hade kännt mig att du inte skrivit sånt till mig. Det är ingen ide att du e otrevlig ja har nog bättre hand om mitt barn än vad någon annan kan ha.. Snälla ja pratar om nätterna å självklart om hon skriker en stund att hon får mat men om hon slutar efter nån minut å somnar om eller skrattar å pratar med mig så tycker ja inte hon behöver men självklart om hon fortsätter att skrika.. Ja tycker inte du ska säga att ja svälter mitt barn eller snacka ner mig.. ta hand om ditt eget barn å lägg dig inte i vad ja gör..
  • Linda Sjöberg
    LilaRos skrev 2010-04-12 09:39:46 följande:
    Allt eftersom de ökar i vikt behöver de även mer mat
    Ja vet men inte 200ml varranan timme eller tredje timme dygnet runt
Svar på tråden Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?