Vad tusan menas med Grundläggande Behörighet?
Jag kikar på högskolekurser och på "krav" på många kurser står det Grundläggande Behörighet, vad tusan menas med det?
Jag kikar på högskolekurser och på "krav" på många kurser står det Grundläggande Behörighet, vad tusan menas med det?
Google... www.studera.nu/studera/561.html
Förstår inte riktigt det som står där =S Jag blir klar med mitt slutbetyg nu i slutet av april, då från Komvux.
Det är det du behöver för att få söka utbildningen/kursen.
Tex g b : svenska b, naturkunskap a osv då måste du ha det för att få söka och läsa utbildningen
Det här ger grundläggande behörighet:
Ett slutbetyg från ett fullständigt program i gymnasieskolan eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning med lägst betyg G i minst 2250 gymnasiepoäng och lägst betyg Godkänt i kärnämneskurserna i Svenska/ Svenska som andra språk kurs A och B, Engelska kurs A och Matematik kurs A.
Ja men mitt slutbetyg utfärdas ju efter detta, ger det mig inte behörighet till någon kurs då? Om det står grundläggande behörighet så kan dom väl skriva ut vad som krävs för att läsa just den kursen? Jag har sökt Pedagogik A, Socialpsykologi och Människa och Samhälle, det står Obehörig på dom enligt studera.nu just nu. Men inget på Pedagogik grundkursen som jag sökt eller på webbdesigner, där står det handläggning pågår =S vilket det också gjorde på övriga tidigare.
Funderar på om det inte står obehörig tills dess att dina betyg kommit in och att din status på studera.nu ändras först då? Du kan alltid ringa och kolla om du är osäker. Det skulle iallafall jag ha gjort!
Nya regler för sökande till hösten:
För dig som går ut gymnasiet eller avslutar dina vux-studier under 2010 och framöver, innebär de nya reglerna bland annat att du måste ha godkänt betyg i svenska, engelska och matematik.
Du får också tillgodoräkna dig meritpoäng. Meritpoängen läggs till ditt ursprungliga betygsmedelvärde i själva antagningen, eller urvalet.
Har du inte kompletterat ditt slutbetyg med kurser, deltar du grupp I (direktgruppen) i urvalet. Om du har kompletterat för att bli behörig, deltar du i grupp II (kompletteringsgruppen). Om du redan är behörig på ditt slutbetyg, men kompletterat för att höja ditt meritvärde, deltar du i både grupp I och grupp II. I båda grupperna får du tillgodoräkna dig meritpoäng.
Det här ger grundläggande behörighet:
Ett slutbetyg från ett fullständigt program i gymnasieskolan eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning med lägst betyg G i minst 2250 gymnasiepoäng och lägst betyg Godkänt i kärnämneskurserna i Svenska/ Svenska som andra språk kurs A och B, Engelska kurs A och Matematik kurs A.
Det här ger inte grundläggande behörighet:
Om du har avslutat gymnasieskolan med ett reducerat program 2010 eller senare, uppfyller du inte kraven för grundläggande behörighet. Det kommer heller inte vara möjligt att styrka grundläggande behörighet med ett samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning.
Dvs för att du ska ha grundläggande behörighet gäller följande:
Vad som menas med grundläggande behörighet skiljer sig åt beroende på när du avslutade din utbildning. Om jag har förstått det hela rätt så avslutar du din utbildning till våren, dvs komvuxkurserna kommer ge dig ett slutbetyg. Då måste du ha betyget G i minst 2250 poäng och minst G i kurserna Svenska, Engelska A och Matte A.
Har du det så har du grundläggande behörighet.