• Ziitoo

Vad tusan menas med Grundläggande Behörighet?

Jag kikar på högskolekurser och på "krav" på många kurser står det Grundläggande Behörighet, vad tusan menas med det?

♥ Isabell 090304 ♥
  • Svar på tråden Vad tusan menas med Grundläggande Behörighet?
  • Ziitoo

Förstår inte riktigt det som står där =S Jag blir klar med mitt slutbetyg nu i slutet av april, då från Komvux.

♥ Isabell 090304 ♥
  • Pixxiedust
    Ziitoo skrev 2010-04-11 21:03:09 följande:
    Förstår inte riktigt det som står där =S Jag blir klar med mitt slutbetyg nu i slutet av april, då från Komvux.
    Vissa linjer kräver att man har grundläggande kunskaper - typ. T.ex. för att komma in på ssk utbildningen krävs bland annat att man har matte b och natur b.
  • ettplustack

Det är det du behöver för att få söka utbildningen/kursen.
    Tex g b : svenska b, naturkunskap a osv då måste du ha det för att få söka och läsa utbildningen

• Posh suburban girl
    Pixxiedust skrev 2010-04-11 21:04:29 följande:
    Vissa linjer kräver att man har grundläggande kunskaper - typ. T.ex. för att komma in på ssk utbildningen krävs bland annat att man har matte b och natur b.
    Det du talar om är särskild behörighet. Nåt totalt motsatt alltså!

TS, det räknas numera i antal gymnasiepoäng. Ett visst minimumantal ger grundläggande behörighet.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • listo
    Sökande med slutbetyg från gymnasieskolans nationella eller specialutformade program eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning utfärdat tidigast 1 januari 2010

Det här ger grundläggande behörighet:
    Ett slutbetyg från ett fullständigt program i gymnasieskolan eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning med lägst betyg G i minst 2250 gymnasiepoäng och lägst betyg Godkänt i kärnämneskurserna i Svenska/ Svenska som andra språk kurs A och B, Engelska kurs A och Matematik kurs A.

Traddiraddiraj
  • Posh suburban girl
    listoplisto skrev 2010-04-11 21:09:03 följande:
    Sökande med slutbetyg från gymnasieskolans nationella eller specialutformade program eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning utfärdat tidigast 1 januari 2010 Det här ger grundläggande behörighet: Ett slutbetyg från ett fullständigt program i gymnasieskolan eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning med lägst betyg G i minst 2250 gymnasiepoäng och lägst betyg Godkänt i kärnämneskurserna i Svenska/ Svenska som andra språk kurs A och B, Engelska kurs A och Matematik kurs A.
    Jag har dock inte matte a och har ändå grundläggande behörighet så det där stämmer inte helt ...
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Ziitoo

Ja men mitt slutbetyg utfärdas ju efter detta, ger det mig inte behörighet till någon kurs då? Om det står grundläggande behörighet så kan dom väl skriva ut vad som krävs för att läsa just den kursen? Jag har sökt Pedagogik A, Socialpsykologi och Människa och Samhälle, det står Obehörig på dom enligt studera.nu just nu. Men inget på Pedagogik grundkursen som jag sökt eller på webbdesigner, där står det handläggning pågår =S vilket det också gjorde på övriga tidigare.

♥ Isabell 090304 ♥
  • Mallas
    Ziitoo skrev 2010-04-11 21:12:10 följande:
    Ja men mitt slutbetyg utfärdas ju efter detta, ger det mig inte behörighet till någon kurs då? Om det står grundläggande behörighet så kan dom väl skriva ut vad som krävs för att läsa just den kursen? Jag har sökt Pedagogik A, Socialpsykologi och Människa och Samhälle, det står Obehörig på dom enligt studera.nu just nu. Men inget på Pedagogik grundkursen som jag sökt eller på webbdesigner, där står det handläggning pågår =S vilket det också gjorde på övriga tidigare.
    Har du fyllt i att du läser behörighetsgivande utbildning och att du avser att komplettera med betyg efter att ansökningsdatumet gått ut? Man brukar ha till 10-15 juni på sig innan betygen ska vara inne.
  • Ziitoo
    Mallas skrev 2010-04-11 21:16:23 följande:
    Har du fyllt i att du läser behörighetsgivande utbildning och att du avser att komplettera med betyg efter att ansökningsdatumet gått ut? Man brukar ha till 10-15 juni på sig innan betygen ska vara inne.
    Ja, har fyllt i att jag ska komplettera med betyg i Juni men står ändå obehörig =S
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Mallas

Funderar på om det inte står obehörig tills dess att dina betyg kommit in och att din status på studera.nu ändras först då? Du kan alltid ringa och kolla om du är osäker. Det skulle iallafall jag ha gjort!

Nya regler för sökande till hösten:

Du som går ut våren 2010 och senare
    Betyg från gymnasiet eller betyg från gymnasial vuxenutbildning

För dig som går ut gymnasiet eller avslutar dina vux-studier under 2010 och framöver, innebär de nya reglerna bland annat att du måste ha godkänt betyg i svenska, engelska och matematik.

Du får också tillgodoräkna dig meritpoäng. Meritpoängen läggs till ditt ursprungliga betygsmedelvärde i själva antagningen, eller urvalet.

Har du inte kompletterat ditt slutbetyg med kurser, deltar du grupp I (direktgruppen) i urvalet. Om du har kompletterat för att bli behörig, deltar du i grupp II (kompletteringsgruppen). Om du redan är behörig på ditt slutbetyg, men kompletterat för att höja ditt meritvärde, deltar du i både grupp I och grupp II. I båda grupperna får du tillgodoräkna dig meritpoäng.

Det här ger grundläggande behörighet:
    Ett slutbetyg från ett fullständigt program i gymnasieskolan eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning med lägst betyg G i minst 2250 gymnasiepoäng och lägst betyg Godkänt i kärnämneskurserna i Svenska/ Svenska som andra språk kurs A och B, Engelska kurs A och Matematik kurs A.

Det här ger inte grundläggande behörighet:
    Om du har avslutat gymnasieskolan med ett reducerat program 2010 eller senare, uppfyller du inte kraven för grundläggande behörighet. Det kommer heller inte vara möjligt att styrka grundläggande behörighet med ett samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning.

• Mallas

Dvs för att du ska ha grundläggande behörighet gäller följande:

Vad som menas med grundläggande behörighet skiljer sig åt beroende på när du avslutade din utbildning. Om jag har förstått det hela rätt så avslutar du din utbildning till våren, dvs komvuxkurserna kommer ge dig ett slutbetyg. Då måste du ha betyget G i minst 2250 poäng och minst G i kurserna Svenska, Engelska A och Matte A.

Har du det så har du grundläggande behörighet.

• SweetNilam
    Posh suburban girl skrev 2010-04-11 21:10:38 följande:
    Jag har dock inte matte a och har ändå grundläggande behörighet så det där stämmer inte helt ...
    Det är för att du avslutat dina gymnasiala studier innan VT2010. Efter VT 2010 gäller nya regler, men det kanske du förstått genom alla andra inlägg här nu
  • Posh suburban girl
    SweetNilam skrev 2010-04-11 22:25:35 följande:
    Det är för att du avslutat dina gymnasiala studier innan VT2010. Efter VT 2010 gäller nya regler, men det kanske du förstått genom alla andra inlägg här nu
    Ja det har jag fattat nu efter sista inlägget. ;)
    ٩๏̯͡๏)۶
Svar på tråden Vad tusan menas med Grundläggande Behörighet?