• LinaTed

Min 1åring vägrar sluta amma...

Jag har en liten tjej på 1 år, jag ammar henne fortfarande då och då. Det är väl mest för att hon vill snutta men givetvis kommer de mjölk oxå...

Nu den senaste tiden har hon blivit enormt snuttig å vill ha tutten flera gånger om dagen, innan va de morgon, kanske en gång på dagen och sen på kvällen när hon skulle sova, men nu vill hon snutta jämt känns de som.
    Jag trodde att hon skulle sluta av sej själv nu när hon blivit större....men nejdå{#lang_emotions_dreamer}

Saken är den att jag är gravid nu igen vecka (snart vecka 13) och jag vill sluta amma nu för att kunna få en paus mellan. Vill ju inte ha 2 ungar hängandes i tuttarna.
    Men hur ska jag göra? Hon blir skit arg om hon inte får tutten och hon kan bara somna om hon får snutta. Kommer ju inte ens kunna få henne att sova om jag slutar eftersom att låta henne snutta är de enda sättet att få henne att sova...

Vad ska jag göra??{#lang_emotions_frown}
    ♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Min 1åring vägrar sluta amma...
  • LinaTed

ingen som har ett förslag?

• Älsko

Jag trodde mitt barn med skulle sluta automatiskt men sen visa perioder snutta hon hur mkt som helst mer en när hon var mindre, var jobbigt.!  Jag ammade henne under hela tiden jag var gravid men lutade samma dag som jag födde hennes lillebror..!

Vi hade försökt slutat tidigare.. Men som sagt så gav vi upp för lätt..!
    Men iallafall, beror allt på dig.. Vill du verkligen sluta amma så är det inte svårt.. Handlar bara om vad man orkar ta emot av sitt barn..
    Det började som så att jag slutade amma henne 2 månader innan bebisens ankomst på natten, när hon vaknade så skrek hon efter tutten men jag lyfte upp henne vaggade i min famn och kramade henne och så sen somna hon så la jag tillbaka henne 1 månad senare sov hon hela natten, men visst kunde hon vakna nångång igen men då räckte det med att hålla henne i handen..!
    Vi gjorde som så att hon tuttade sista gången när hon var 19 månader och 1 dag,dagen vi kom hem från bb, men jag kände att det funkar inte att amma båda barnen..
    På kvällen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, hennes pappa tog henne och hon skrek i 20 minuter sen somnade hon och sov hela natten..!
    Nästa dag så tog jag henne hon låg i min famn fråga efter tutten grinade lite och sen somnade..1 vecka senare så frågade hon bara men accepterde att jag sa att hon var för stor för tutten och att det nu var lillebrors..! Nu så där 4 månader senare kan hon fråga om hon får smaka men jag säger nej då säger hon bara ne det är lillebrors tutte.. Så det gick bättre en förväntat bara det att man får ge sig tusan på det.. Barnet vet vad de vill och kan göra det jobbigt för det men bestämt dig och var då bestämd.. det ÄR inte svårt :) 
    när
  • LinaTed

Jo jag har hört många som lämnar "bebisen" själv med pappan, men de skulle jag inte klara. Hon skulle bli hysterisk. Hon har tyvärr aldrig somnat utan mej, förutom när hon somnar i vagnen å bilen å så. Hon är jätte beroende av mej på de sättet, jag måste va där när hon ska sova, hon måste ha tutte när hon ska sova.

Börjar bli lite jobbigt... men samtidigt är jag för mesig för att ta tag i de på allvar. Jag tycker bara så synd om henne{#lang_emotions_dreamer} Men jag vet ju att jag måste... kan ju inte amma 2 st. Eller kan, kan man väl men jag vill inte de.

Jag har väl bara gått å hoppats på att hon ska sluta själv, men så verkar de inte bli. Hon blir ju bara mer å mer tuttig...

Ibland säger jag nej när hon vill ha tutten men då blir hon skit arg å tillslut ger jag mej å ger henne....dum som jag är...

• hemlig mamma

För flera år sedan hörde jag om en ettåring som inte ville sluta amma. Först hade de försökt att mamman sov i ett annat rum, men det gick inte. Det tillfälle när jag pratade med föräldrarna hade de bestämt att mamman inte skulle sova hemma alls.
    Jag hörde inte hur det gick. Men jag tror att en sådan drastisk sak kan skynda på det hela. Om du har mannen med dig tycker jag att ni kan försöka det om du har någonstans att sova.
    Lycka till!

• Manihi

Hej!

Hur har det gått med din ettåring?
    Hur gick ni tillväga?

Är nyfiken, för jag befinner mig i samma situation (förutom att jag ej är gravid).
    Skulle helst se att min ettåring kan sluta amma & snutta på nätterna.

• milli79

Känner igen mig. Vår son är 10,5mån och jag är gravid i v10. Han har blivit vädigt snuttig men jag känner att det kommer mindre mjölk. Skulle kunna tänka mig att amma några ggr om dagen ett tag till men vill gärna se att han drar ner på det själv. Men vårt största problem är att han vaknar flera ja runt 5-8ggr per natt vilket är jätte jobbigt. Sen ska han upp runt 6 och man själv har knappt hunnit somna mellan gångerna. I natt sov han hela 3h i sträck vilket var väldigt länge sen. Så därför tänker jag att han kanske sover bättre om jag slutar amma helt, men det känns oxå som ett stort steg för mig.

Vet inte om jag har något bra tips till dig. Vi har börjat med välling lite på nätterna även om det går rätt trögt så är det skönt att han iallafall tycker flaskan är lite kul och låter bli tutten. De gånger han äter vällingen så sover han bättre. Har ni testat med flaska? Vår son tog inte välling/ersättning för ett tag sen men nu inser han väl att det inte kommer så mycket mjölk när han ammar så han äter ibland. Vi sitter i en gungstol och ger välling eller bara lindar honom i hans täcke för att få honom att sova. Men det är säkert bra för er att pappan hjälper till att natta oxå å hon vänjer sig för när bebisen kommit så kanske han måste natta henne då du har fullt upp med den nya.

Hoppas ni hittar en lösning!

• Mattilda

Hur gick det LinaTed ? min dotter är snart 14 månader och jag ska med trappa ner nu. Allt du skrivit låter precis som här hemma ( ja inte det där med gravid men med tuttandet ;p) Hon vägrar somna utan min tutte och äter jättedåligt då hon vet att hon ändå får tutte.

• LinaTed

Oj, jag hade glömt den här tråden.

De har gått ganska så bra för oss. Hon har inte slutat helt än men nu tuttar hon bara när hon ska sova för natten, å då blir de oftast bara nåra minuter sen släpper hon själv. Hon kan vilja tutta när hon ska sova på dagen oxå men då är de samma sak där, att hon släpper av sej själv efter nåra min.
    På dagarna tuttar hon ingenting annars.

Nu eftersom jag är gravid så är jag sååååååå himla känslig i bröstvårtorna. De känns sjukt obehagligt när hon tuttar så jag blir nästan galen. Tack vare detta har de blivit lättare för mej att sätta stopp. Jag började med att låta henne tutta nån min å sen ta ut tutten å försöka få henne att somna utan tutte. I början va de ju gnäll men sen gick de. Nu kan hon somna utan tutte men vill oftast ha den till natten iaf. Men då endast nåra min, tills hon somnar.

Hon vaknar alltid tidigt på morronen å gnäller om tutte, men jag har inte gett henne den utan bara puttat lite i baken på henne å då har hon somnat om. Nu somnar hon om utan problem, utan tutte för hon vet att hon inte får den ändå =)

Hon verkar inte direkt lida av att inte få tutte. Hon är inte så jätte intresserad längre, bara då hon ska sova för natten, då vill hon ju som sagt tutta nån min. Men snart är nog de också förbi.

• STS

Känner igen alltihopa! min dotter ett år vill inte sluta amma/snutta. Hon kan inte sova utan att få suga på lite bröst först. Jag har slutat att ge henne på dagen men då måste jag gå ut o gå med henne för lägger vi oss i sängen blir hon hysterisk om hon inte får bröst. Och hon vaknar dessutom varannan timme på natten och för att somna om måste jag ge henne bröstet. Hon tar tyvärr inte napp eller nappflaska. Vet inte riktigt vad jag ska göra när hon vaknar på natten, ibland har det funkat att sjunga. Jag vill så gärna sluta amma helt nu, det gör mest ont nu. så det är väl dags att ta fighten på allvar.. inget jag ser fram emot. Hon kommer inte att ge sig i första taget, riktigt envis. Om någon har bra tips på hur man kan få en grinig bebis att somna om på natten utan bröst ;)

• vittra

Har egentligen inga råd direkt, min tjej slutade självmant. Men vill kommentera en sak eftersom du skriver att du är gravid, det verkar nämligen som att många får ett ökat intresse när man blir gravid igen. Intresse för brösten som sådana, och såklart också ett intresse för själva amningen. Jag är gravid igen men det var ju en över 1½ år sen vi slutade amma, men däremot är hon mycket intresserad av brösten och vill gärna ta i dem och greja med dem liksom. Drar mer än gärna i behån och sånna grejer, väldigt fixerad helt enkelt. Känns lite skumt, men försöker tänka att det förmodligen är en normal reaktion. Hon känner säkert att det händer nåt med brösten!

Så jag tänkte att om inte annat kan ju det förklara att hon plötsligt har börjat vilja tutta så mycket igen!

• lill tess

Har precis slutat amma min son 13mån. Faktiskt i onsdag så det har inte gått 1v än.
    Han ammade bara på natten för att somna och blev tokig om man neka han.

Första kvällen la mannen han under protest, men det gick efter ca 20min. vaknade vid 10.30 hysterisk och arg. Skrek 1 timme och fick sen faktiskt lite gröt och lugnade sig. Somnade 12 igen. Vaknade sen 3 ggr till under natten och jag fick han att somna om efter ca 5 min vaggande i min famn.

2 a natten var han vaken 1 timme vid 10.30, ingen gröt bara vatten., 2 uppvak en gång gråt andra funkade nappen.

Hade förberett mig för kaos och katastrof då han har varit mycket snuttig och helst velat amma istället för äta mat. Nu försöker han inte längre, helt otroligt.

lycka till

• Helene70

Min spontana tanke är om inte pappan kan ansvara för omvårdnaden under en hel helg(om han jobbar) så att hon får fler alternativ till närhetsladdning.

• ArvidsMorsa

Låt henne leka med en napp så att hon smakar på den.
    Min son är inte lika intresserad av tuttarna som snutt när han har den Glad

• Ange1ica

Min ettåring är precis lika dan, hon blir sur och arg när hon inte får tutten och somnar endast när hon får tutten.. har försökt sluta men är omöjligt :P

• Dzeljilji

Min dotter var likadan. Blev rosenrasande när hon inte fick bröstet och kunde skrika sig till sömns. Jag trodde att jag skulle få amma henne tills hon började lekis men icke.
    Min dotter är 10½ månad idag men när vi slutade så var hon ca 9½. Hon hade vart hos farmor hela dagen då jag jobbat och på kvällen hann jag inte hämta henne utan hon fick sova över. Det gick tydligen hur bra som helst med vällingen, (som hon annars har H A T A T) och då kändes det inte lönt att amma henne på kvällen dagen efter, då hon inte ammat på nästan 2 dygn och hon letade inte ens efter bröstet utan tog flaskan hur bra som helst och gör fortfarande. SÅ det gick ganska smidigt att vänja av henne och jag som trodde jag skulle få ett helvete. :) Så det hjälpte alltså att hon fick sova borta en natt!

• LinaTed

de går framått här iaf =) men ibland är hon väldigt tuttig på kvällarna, men de går absolut framåt iaf =) hoppas bara att hon har slutat helt innan bebisen kommerFörvånad

Undra va hon gör sen när hon får se att bebisen tuttar, kommer hon vilja tutta då oxå? även om hon slutat då?Förvånad

• milli79

Äntligen har vi kunnat ge välling här. Sonen blir 1 om 14 dar och sista veckan så har vi lyckats låta bli amningen på natten. Problemet är bara att han vill att jag ska ge vällingen inte pappan. Så även om han inte ammar så ska han absolut känna att tutten är där samtidigt som han tar flaskan. Han har iallafall insett att det kommer mer mat från flaskan och nu har han bara vaknat 1ggr/natt istället för varannan timme... så det finns hopp.

• luvpillow

Du måste vara bestämd, och bita ihop. Hur mycket hon är vill så måste du stå emot och inte ge upp. För hon vänjer sig. Världen går inte under för att du slutar amma.
    Hon kan väl få välling eller napp istället.

Man måste bara hålla ut och tillslut har hon vant sig utan bröstet.

Jag hade jättejobbigt och var tvungen att sluta amma när dottern var 8 månader, men det gick! Allt beror på tålamod. ;)

Lycka till!

Svar på tråden Min 1åring vägrar sluta amma...