• Tifan

Gravid och problem med eksem?

Jag är gravid i vecka 13 och har hela mitt liv haft eksem mer eller mindre. Nu är det hemskt och det har blossat upp som bara den =S alla mina staka salvor som jag har använt tidigare kan man inte använda under graviditeten.

Jag undrar nu om det finns någon mer som har haft liknande problem?

• Svar på tråden Gravid och problem med eksem?
  • Joe

Jag har aldrig haft problem med eksem tidigare, något litet enstaka när jag var unge kanske, men nu (gravid v 29) har jag två stora röda blaffor på insidan av låren... och de KLIAR som tusan!

Så, jo... någon mer med liknande problem finns det, men vad gör man? Ingen aning. Någon annan som sitter inne på något bra knep mot kliande eksem? Smörjer med mild kortisonsalva men det hjälper knappt (hjälpte första vändan men inte sen de kom tillbaka).

• Joe

Allright, nu är jag tillbaka ;) I min desperation vände jag mig till huskurernas hemvist - www.shenet.se för att se om jag kunde hitta något. Mycket hittades, men man ska ju ha grejerna hemma också, och vissa är mer kuriosa än kur, men till slut bestämde jag mig för en enkel blandning av potatismjöl och äppelcidervinäger som jag slabbade på eksemen. Supermjukt och skönt att smörja på, svalkande direkt efteråt och jag tycker faktiskt att det tog ner klådan. Detta är bara en spontan reaktion och jag har ju inte testat under någon längre period - men hittills hjälper det bättre än allt annat jag har provat :)

• Engfield

Håller med! Potatismjöl fick jag tips om, superskönt! Svalkar, men man får vara aktsam så man inte ramlar och slår sej då endel ju hamnar på golvet... Annars finns inte mycket annat att göra än att smörja och åter smörja... så var det för mig iaf... vart riktigt torr i huden och eksemen hålls tillbaks så länge man är återfuktad. Dock bör du prata med din barnmorska så att ni får göra lite prover för att se om det kanske ligger något bakom ... kommer inte ihåg vilka tester som gjordes dock... Fick rådet av min läkare; Nyp dej...Jo men visst!!!! Kliar det över hela kroppen kan man väl inte bara nypa heller??!!!

Hoppas du får hjälp! Finns sådant du kan få hos barnmorska som kan hjälpa!

• Joe

Haha, vad?! Nyp? Ja ja, fanns säkert någon tanke med det, men låter knasigt :p
    Var hos min BM alldeles nyss tyvärr, så det är några veckor till nästa besök. Men jag skulle ju kunna ringa förstås. Jo, potatismjöl minns jag att vi hade på syrrans eksem när hon var liten så det kändes som en bra gissning :) Men ska nog få tag på något som kan få bort själva eksemen ordentligt... inte bara kliet.

• Engfield
    Joe skrev 2010-05-10 20:55:26 följande:
    Haha, vad?! Nyp? Ja ja, fanns säkert någon tanke med det, men låter knasigt :pVar hos min BM alldeles nyss tyvärr, så det är några veckor till nästa besök. Men jag skulle ju kunna ringa förstås. Jo, potatismjöl minns jag att vi hade på syrrans eksem när hon var liten så det kändes som en bra gissning :) Men ska nog få tag på något som kan få bort själva eksemen ordentligt... inte bara kliet.
    Jag kan säga att jag nästan gav henne en smäll... nyp dig... Mmm visst, det hjälpte inte ett dugg när det klia över hela kroppen!

Något annat man kan tänka på är att inte ha för varmt när man sover, och undvika duntäcken. Samt att smörja HELA kroppen minst två ggr om dagen... det hjälper faktiskt! Själv fick jag tipset när jag startade en liknande tråd att smörja med olivolja efter dusch, vilket också är bra ( och för övrigt världens bästa hårinpackning!!! ).
  • Joe

Alltså olivolja! Det är verkligen värsta mirakelmedlet :) har också använt det som hårinpackning och handcreme och allt möjligt.

Blandningen som jag gjorde av potatismjöl och äppelcidervinäger har funkat bra, fast det är ju lite knepigt när man har byxor förstås, så jag får skrota runt i kjol hemma. Det bökigaste är nästan på natten, då ligger ju liksom låren obönhörligt emot varandra om man ska ligga på ett någorlunda bekvämt sätt...

• Engfield
    Joe skrev 2010-05-12 20:35:38 följande:
    Alltså olivolja! Det är verkligen värsta mirakelmedlet :) har också använt det som hårinpackning och handcreme och allt möjligt. Blandningen som jag gjorde av potatismjöl och äppelcidervinäger har funkat bra, fast det är ju lite knepigt när man har byxor förstås, så jag får skrota runt i kjol hemma. Det bökigaste är nästan på natten, då ligger ju liksom låren obönhörligt emot varandra om man ska ligga på ett någorlunda bekvämt sätt...
    Visst är det?!! och bäst av allt är att det finns hemma så gott som alltid också
  • Tifan

Om det ändå kunde hjälpa med alla olika kurer som finns där ute... På mig hjälper inget annat en kortisin salvor av olika slag och sen att tänka väldigt mycket på vad jag äter... I vissa fall så är det ju så att man kan ha turen att det blir mindre när man är gravid men tyvärr så är inte fallet för mig utan tvärtom...

• asako

Hej!

I början av graviditeten hade jag besvär ned klåda. Sökte en hudläkare som rekommenderade Mildison (grupp I steroid) och det räckte för mig. Men om det inte hade hjälp hade jag fått ta till Elocon (grupp III) som är betydligt starkare. Läser man i Fass så ska man vara försiktig vid graviditet, men det är okej att behandla med den i samråd med hudläkare. Det är ju viktigt att du mår bra! Ett annat alternativ kan ju var ljusbehandling, men hör med din hudläkare!

• Tifan

Jag har varit hos min hudläkare 3 gånger sen jag blev gravid o vi har provat det mesta o jag hoppas på att det kan bli bra under sommaren när solen kommer. Hoppas att det håller sig okej för er andra =)

• monsterbullen

Jag har också exem och har Elocon som kortisonsalva. Det skulle gå bra att använda enligt min doktor iaf (så länge jag använde den förnuftigt och trappade ned i vanlig ordning).
    Hoppas också på att det kan bli lite bättre under sommaren när solen kommer fram. :)

Svar på tråden Gravid och problem med eksem?