• Anonym

Behöver jag oroa mig för rån med dyra smycken?

Är det nödvändigt att oroa sig för att bli rånad om man bär mycket guld och glitter dvs stora diamanter och dyra smycken eller tror du inte att eventuella rånare tänker på sånt? Jag har ibland smycken på mig för ett par hundra tusen och undrar om någon tänker på det och kommer att råna mig. Är såna rån ovanliga?

• Svar på tråden Behöver jag oroa mig för rån med dyra smycken?
  • Anonym (haha)

Japp en rånare har förföljt dig mansikt i väntan på att du ska sätta på dig smyckena så han kan hoppa på och råna dig under tiden du går på catwalken

• Spanjoren

Snarare än smyckena ska du oroa dig för ditt beteende, sällskap du befinner dig i och var du går.

Jag tror förvisso att det inbjuder ett bostadsinbrott mer än ett personrån.

• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

En gång skar jag av en killes tumme för att komma åt hans diamanter och ringar.
    Sånt sker dagligen begriper du väl?

det finns alltid en morgondag
  • Anonym
    Spanjoren skrev 2010-04-11 23:59:02 följande:
    Snarare än smyckena ska du oroa dig för ditt beteende, sällskap du befinner dig i och var du går. Jag tror förvisso att det inbjuder ett bostadsinbrott mer än ett personrån.
    Men tror du att andra lägger märke till dyra smycken? Det är ju inte så att jag skryter om mina saker och jag nämner dom aldrig ens men jag tänkte mer om någon tänker på det. När du säger att jag ska tänka på mitt beteende hur menar du då? Var ska jag inte gå?
  • Madida

Någon annan som tänker på Anna Anka?

Ts: Tycker du har lagt din tråd väääääldigt fel! Kanske skulle lagt den under t.ex. samhälle eller nåt?

• Anonym
    Madida skrev 2010-04-12 00:12:15 följande:
    Någon annan som tänker på Anna Anka? Ts: Tycker du har lagt din tråd väääääldigt fel! Kanske skulle lagt den under t.ex. samhälle eller nåt?
    Misshandel och våld passar väl ypperligt för personrån? Rån är ju våld. Knappast troligt att jag skulle lägga det under samhälle där jag inte ens kan vara anonym. Jag får ju  påhopp fast jag är anonym tom.
  • Anonym (haha)
    Anonym skrev 2010-04-12 00:04:19 följande:
     Var ska jag inte gå?
    I mörka gränder/gator
  • Cornellia

Nej, dom flesta människor ser inte skillnad på diamant och strass, så jag tror du kan vara lugn.

• Anonym (,)

Vad är det vi pratar om? När du plöjer åkern eller röjer i skogen är ett rån nog rätt osannolikt. När du åker tunnelbana till förorterna ensam mitt i natten är nog risken något större. När du är på de ställen och i de sällskap jag inbillar mig att folk bär smycken för ett par kkr på/i, lär det väl inte heller vara så troligt.
    Och vadå "om någon tänker på det"?. Om man har gett sig fan på att råna någon så tar man väl hellre en som är helt inklädd i diamanter än en uteliggare, och har man inte tänkt råna någon så gör blir man väl inte omvänd bara för att man ser någon gå omkring och blänka? Det är ju som att fråga hur dyra kläder man bör ha på sig.

• Anonym
    Cornellia skrev 2010-04-12 00:21:48 följande:
    Nej, dom flesta människor ser inte skillnad på diamant och strass, så jag tror du kan vara lugn.
    Tror du att gemene man antar att det är strass med tanke på att det handlar om ganska stora diamanter och pråliga smycken för att vara Sverige?
  • Madida
    Anonym skrev 2010-04-12 00:18:10 följande:
    Misshandel och våld passar väl ypperligt för personrån? Rån är ju våld. Knappast troligt att jag skulle lägga det under samhälle där jag inte ens kan vara anonym. Jag får ju  påhopp fast jag är anonym tom.
    Nej, jag tycker inte alls att det passar ypperligt. I mina ögon vänder sig den kategorin till folk som blir/blivit utsatta för misshandel och våld.
    Du diskuterar en samhällsfråga.

Är du rädd för att bli rånad när du bär dyra smycken så lär det ju inte vara något nöje för dig att använda dom. Sluta använda dom där du blir mest orolig?
    Och vill du ha statistik om hur vanliga den typen av rån är så kanske du kan googla? Kontakta polisen?
  • Anonym
    Anonym (,) skrev 2010-04-12 00:23:10 följande:
    Vad är det vi pratar om? När du plöjer åkern eller röjer i skogen är ett rån nog rätt osannolikt. När du åker tunnelbana till förorterna ensam mitt i natten är nog risken något större. När du är på de ställen och i de sällskap jag inbillar mig att folk bär smycken för ett par kkr på/i, lär det väl inte heller vara så troligt. Och vadå "om någon tänker på det"?. Om man har gett sig fan på att råna någon så tar man väl hellre en som är helt inklädd i diamanter än en uteliggare, och har man inte tänkt råna någon så gör blir man väl inte omvänd bara för att man ser någon gå omkring och blänka? Det är ju som att fråga hur dyra kläder man bör ha på sig.
    Men det är ju det jag menar! Måste jag tänka på vad jag tar på mig i en vanlig svensk storstad? Jag pratar om mina vardagssmycken som lätt kan komma upp i stora summor tillsammans. Tror ni inte att tillfället gör tjuven ibland? Om jag går till bilen i ett garage och någon ser en stor diamantring t ex tror ni inte att den personen skulle kunna hoppa på mig av bara den orsaken jämfört med om jag inte hade haft någon ring alls?
  • Cornellia
    Anonym skrev 2010-04-12 00:23:16 följande:
    Tror du att gemene man antar att det är strass med tanke på att det handlar om ganska stora diamanter och pråliga smycken för att vara Sverige?
    Ja. Fast det beror nog lite på hur din övriga klädsel ser ut.
  • gammelsmurf2
    Anonym skrev 2010-04-12 00:29:10 följande:
    Men det är ju det jag menar! Måste jag tänka på vad jag tar på mig i en vanlig svensk storstad? Jag pratar om mina vardagssmycken som lätt kan komma upp i stora summor tillsammans. Tror ni inte att tillfället gör tjuven ibland? Om jag går till bilen i ett garage och någon ser en stor diamantring t ex tror ni inte att den personen skulle kunna hoppa på mig av bara den orsaken jämfört med om jag inte hade haft någon ring alls?
    Alltså, hur stor är diamanten egentligen? 3 hekto? Klart du KAN bli rånad, men om du har lite innanför pannbenet kan du nog hålla dig borta från sånna situatoner.
  • Anonym (.)

du har nog skrytit klart nog om dina stora fina smycken.
    Lite tidigt att klä julgranen va??

• Anonym
    Cornellia skrev 2010-04-12 00:31:31 följande:
    Ja. Fast det beror nog lite på hur din övriga klädsel ser ut.
    Vad trevligt att du inte svarar drygt som vissa andra här. Min klädsel är nog mest alldaglig som alla andras. Jeans, tröjor, munkjacka, militärbyxor, vanliga byxor med någon tröja till vardags och sånt så jag trippar inte omkring i pumps och korta kjolar med långa naglar och stort fönat hår. Jag tror inte att mina kläder ser dyra ut utom möjligen min handväska i såna fall.
  • Anonym (sexy)
    Anonym (.) skrev 2010-04-12 00:38:44 följande:
    du har nog skrytit klart nog om dina stora fina smycken.Lite tidigt att klä julgranen va??
    Tummen upp
  • Cornellia
    Anonym skrev 2010-04-12 00:39:46 följande:
    Vad trevligt att du inte svarar drygt som vissa andra här. Min klädsel är nog mest alldaglig som alla andras. Jeans, tröjor, munkjacka, militärbyxor, vanliga byxor med någon tröja till vardags och sånt så jag trippar inte omkring i pumps och korta kjolar med långa naglar och stort fönat hår. Jag tror inte att mina kläder ser dyra ut utom möjligen min handväska i såna fall.
    Då tror jag att vanligt folk tror att dina smycken är köpta på glitter och att din väska är en fejk från thailand.
  • Anonym
    Cornellia skrev 2010-04-12 00:44:38 följande:
    Då tror jag att vanligt folk tror att dina smycken är köpta på glitter och att din väska är en fejk från thailand.
    Vad bra. Då hoppas jag att alla andra också tror att jag har fejksmycken och fejkväska.
Svar på tråden Behöver jag oroa mig för rån med dyra smycken?