• SandvikenMamma

Baka nåt gott!?

Jag är sugen på nåt gott, som kladdkaka. Problemet är att om jag gör en kladdkaka måste jag kasta det jag inte äter upp, för jag har ingen plats i frysen..*suck*
    Är det någon som har ett bra recept som man kan göra, utan att det blir så mycket? Ett recept på nånting himla gott, kom med era spännande förslag nu!

• Svar på tråden Baka nåt gott!?
  • en vanlig jävla muffins

åhh.. jag vill också baka nåt himla gott ju.. MEN VAD?!

• Runguska

Choklad- eller kokosbollar! Lätta att dosera eller vad man ska kalla det så det blir lagom många.

• MiaMaa

kan ju ge er ett...gott enkelt recept....

kräm 1
    1dl mjölk
    2msk mjöl
    2 msk kakao

blanda dettta i en kastrull och låt sjuda ihop till en tjock smet..
    VIKTIGT att detta får bli helt kallt..

kräm 2
    50 gr smör
    1 dl florsocker
    2 - 3 tsk vaniljsocker

blanda detta tills det är smidigt...

när kräm 1 har kallnat ordentligt så rör i 2 ägggulor

sen rör man i kräm 2 ställ i kylen ett tag...blir ej jätte fast

tag maräng tårt bottnar och lägg detta imellan....
    vispa grädde och lägg på sen riven blockchoklad...

kan ju garantera att det inte blir nått över...mumma....

• Dino78

Småkakor...dom håller sig ju rätt länge så man inte behöver äta upp dom direkt.
    Eller så bjuder du över hela FL så slipper du dilemmat
    Har för övrigt ett recept nånstans på ASGODA kakor...som ALLA som äter dom får något drömskt i blicken när dom smakar på
    Hojta till om du vill att jag ska leta efter receptet

• SandvikenMamma

Dino78:
    Jag vill gärna ha receptet, så jag får se om det är nånting jag kan slänga ihop..

• Dino78

Hittade tyvärr inte receptet men har mailat min far som jag fick det av, så jag kan skriva det i din gästbok sen. Hittade dock ett annat som oxå är jättegott, och busenkelt:

Kolakakor

100 g margarin
    1 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 msk sirap
    2,5 dl mjöl
    1 tsk bakpulver.

Blanda allt, rulla till 3 fingertjocka stänger på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen på 175 g 10-12 minuter. Låt svalna och skär i bitar (rektangulära brukar jag skära dom i!)

• SandvikenMamma

Okey, tack för det!
    Jag har just dämpat mitt sockesug med nyponsoppa.. Men älsklingen skulle komma hit idag, så jag tänkte baka lite senare, så det blir färdigt tills han kommer

Svar på tråden Baka nåt gott!?