BlygTjej skrev 2010-04-12 12:03:52 följande:
Ska söka till en KY-utbildning som är på 1 år, 100% distans.Som det ser ut idag jobbar jag nästan 75% (3 lååånga dagar), våra 2 barn är på dagis 3 fulla dagar i veckan. Hur blir det om jag börjar studera? Vill ju givetvis inte ha dem på dagis mer än nödvändigt, räknas 100% distans som 8H/dagen? Hur gör ni andra som pluggar hemifrån? Vill gärna ha lite råd, tips och ideér.. Det här med studerande har jag noll koll på
Det finns många som misslycktas med distansstudier för att de försökt vara förälder, sköta markservice, jobba lite extra mm samtidgt. Distansstuder kräver mycket diciplin och planering.
Räkna med att det tar ca 40 timmar i veckan. Det skall vara 40 timmar ostört studerande. Alltså du kan inte samtidgt ta hand om barn, laga mat, städa, se på TV eller surfa.
Viss perioder, inför prov odyl kan det vara mer, andra mindre. Exakt hur mycket som krävs beror på utbildning och dig men tänka på att det är heltidsstudier.
Viktigt att resten av familjen förstår detta och du får den tid du behöver.
Fördelen med distansstudier är att det är väldigt flexibelt. Vill du plugga 10 timmar på vardera lördag och söndag och få mer ledig tid under vardagarna går det.
Lycka till!