• BlygTjej

Studera distans 100% - Någon som är i samma sits?

Ska söka till en KY-utbildning som är på 1 år, 100% distans.
    Som det ser ut idag jobbar jag nästan 75% (3 lååånga dagar), våra 2 barn är på dagis 3 fulla dagar i veckan.
    Hur blir det om jag börjar studera? Vill ju givetvis inte ha dem på dagis mer än nödvändigt, räknas 100% distans som 8H/dagen? Hur gör ni andra som pluggar hemifrån? Vill gärna ha lite råd, tips och ideér.. Det här med studerande har jag noll koll på

Isabelle & Moa
  • Svar på tråden Studera distans 100% - Någon som är i samma sits?
  • artax

Jag pluggar på distans, men som jag förstått så ser det väldigt olika ut på olika kurser, typ jag har inga såna obligatoriska online träffar som jag måste vara med på utan "bara" ett forum som jag måste skriva på ibland men det kan jag göra när jag vill.. heltid ska vara 40h/vecka.. mina studier tar inte så mkt! 

Jag tycker att studera på distans är toppen, men jag tror att hade jag haft barn hos mig så skulle dom få vara på dagis endel så jag fick göra mina grejer i fred.. ;)
  • BlygTjej
    Jag har vissa obligatoriska träffar, men dem är förlagda på sådan tid när deras pappa ändå är hemma
    Dem ska nog vara kvar lite på dagis, frågan är hur mycket dem "behöver" vara där. Tar 100% distansstudier verkligen 8h/dag? Så går mina tankar..
    Som du skriver tar inte dina studier så mycket tid.. Få man fråga vad du studerar?
    Någon annan som har erfarenhet av detta?
    Isabelle & Moa
  • Alcarinque

Jag läste förra sommaren samt denna termin 100% på distans. Dock fristående kurser från universitet.

I de kurser jag läser finns inge obligatoriska träffar utan allt är nätbaserat. Hur mycket tid det tar är ju ganska individuellt. Dels beror det ju på hur kurserna är upplagda, hur mycket litteratur det är som ska läsas, hur dina inlämningsuppgifter ser ut samt hur man själv disponerar sina dagar

Som jag har det just nu går min dotter på fsk mån-fre 8-15 ca och jag behöver den tiden, oftast. Annars tar vi en dag ledigt här och var när vi känner för det Jag brukar försöka göra "undan" så mycket som möjligt före inlämningsdatumen för man vet aldrig när barnen (eller man själv!) blir sjuk eller vad som nu kan tänkas dyka upp. Dessutom är det tråkigt att sitta kvällar om man kan slippa. Just nu är jag sjukt trött på att plugga så nu är det extra segt, men men...
    ¨
    Lycka till!

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • BlygTjej

Låter klokt
    Kan säkert tänka mig att vissa kurser är lättare än andra. Fåpr väl helt enkelt söka och prova på, och hoppas att det funkar.
    Nästa fråga... Hur funkar det om man ska ta studielån?
    Då kommer man väl ner i inkomst också så dagisavgiften blir billigare m.m.?

Isabelle & Moa
  • Alcarinque
    BlygTjej skrev 2010-04-12 14:24:33 följande:
    Låter klokt Kan säkert tänka mig att vissa kurser är lättare än andra. Fåpr väl helt enkelt söka och prova på, och hoppas att det funkar.Nästa fråga... Hur funkar det om man ska ta studielån?Då kommer man väl ner i inkomst också så dagisavgiften blir billigare m.m.?
    ja om du har csn så räknas din inkomst som 0:- För oss här hemma är alltså avgiften baserad på pappans inkomst
  • BlygTjej

Så både studielån, studiebidrag och tillägg för barn räknas inte som inkomst?

Isabelle & Moa
  • Alcarinque
    BlygTjej skrev 2010-04-12 15:01:43 följande:
    Så både studielån, studiebidrag och tillägg för barn räknas inte som inkomst?
    Helt riktigt
  • BlygTjej

Ok. Bra att veta
    Tack för er hjälp. Har fått lite mer klarhet i det tror jag...

Mamma till världens bästa Isabelle 070130
  • Kjell2
    BlygTjej skrev 2010-04-12 12:03:52 följande:
    Ska söka till en KY-utbildning som är på 1 år, 100% distans.Som det ser ut idag jobbar jag nästan 75% (3 lååånga dagar), våra 2 barn är på dagis 3 fulla dagar i veckan. Hur blir det om jag börjar studera? Vill ju givetvis inte ha dem på dagis mer än nödvändigt, räknas 100% distans som 8H/dagen? Hur gör ni andra som pluggar hemifrån? Vill gärna ha lite råd, tips och ideér.. Det här med studerande har jag noll koll på
    Det finns många som misslycktas med distansstudier för att de försökt vara förälder, sköta markservice, jobba lite extra mm samtidgt. Distansstuder kräver mycket diciplin och planering.

Räkna med att det tar ca 40 timmar i veckan. Det skall vara 40 timmar ostört studerande. Alltså du kan inte samtidgt ta hand om barn, laga mat, städa, se på TV eller surfa.

Viss perioder, inför prov odyl kan det vara mer, andra mindre. Exakt hur mycket som krävs beror på utbildning och dig men tänka på att det är heltidsstudier.

Viktigt att resten av familjen förstår detta och du får den tid du behöver.

Fördelen med distansstudier är att det är väldigt flexibelt. Vill du plugga 10 timmar på vardera lördag och söndag och få mer ledig tid under vardagarna går det.

Lycka till!
  • Anova

Hur går KY och ditt jobb ihop?
    KY innebär ofta en hel del praktik.

• fillie

Jobbar 100 %, pluggar 75% (en KY-utb) har 2 små barn på 1,5 och 2,5 och en 3a på väg. sambon jobbar helltid. Allt går bara man vill. just nu har jag praktik 7 veckor, 16 timmar i veckan ska jag vara på LIA, det betyder att jag får ta en del semesterdagar tyvärr men det är ju ngt jag själv valt...trött som fasen och kämpar på och det är ju inte för evigt! i okt när jag ska föda igen är det sista LIAn (praktiken) och det kommer vi nog lösa så att jag får börja 3-4 veckor innan de andra men iaf under samma kurs...annars vet jag inte hur det kommer det att gå...i dec är utbildningen klar och det betyder att jag får ta med bebis under 4 skoltillfällen om det går och hoppas på att det är en lugn liten:) resten pluggar jag så fort tillfälle ges.

Neo 070928 & William 080901
  • Guy
    fillie skrev 2010-04-28 20:46:15 följande:
    Jobbar 100 %, pluggar 75% (en KY-utb) har 2 små barn på 1,5 och 2,5 och en 3a på väg. sambon jobbar helltid. Allt går bara man vill. just nu har jag praktik 7 veckor, 16 timmar i veckan ska jag vara på LIA, det betyder att jag får ta en del semesterdagar tyvärr men det är ju ngt jag själv valt...trött som fasen och kämpar på och det är ju inte för evigt! i okt när jag ska föda igen är det sista LIAn (praktiken) och det kommer vi nog lösa så att jag får börja 3-4 veckor innan de andra men iaf under samma kurs...annars vet jag inte hur det kommer det att gå...i dec är utbildningen klar och det betyder att jag får ta med bebis under 4 skoltillfällen om det går och hoppas på att det är en lugn liten:) resten pluggar jag så fort tillfälle ges.
    Får jag fråga vad du läser och vad jobbar du med? Jag är imponerad!
  • Annamaja

Jag pluggar heltid på distans och har gjort i över ett år. Jag får ha barnen på dagis hela dagar. Mina barn går halv 8 till halv 4 varje dag.  Vilket har varit ett måste för att hinna med studierna för de har gått i en rasande fart. De första dom sa på skolan var att om man pluggar 100% då krävs det också 8 timmar om dagen för att man ska klara av studierna. Och de har de verkligen gjort också. Vissa saker går lättare än andra. Men då kan dessa saker som inte alltid är så lätt kräva enormt mycket mer tid.

• Tjohalia
    BlygTjej skrev 2010-04-12 14:07:25 följande:
    Jag har vissa obligatoriska träffar, men dem är förlagda på sådan tid när deras pappa ändå är hemma Dem ska nog vara kvar lite på dagis, frågan är hur mycket dem "behöver" vara där. Tar 100% distansstudier verkligen 8h/dag? Så går mina tankar.. Som du skriver tar inte dina studier så mycket tid.. Få man fråga vad du studerar? Någon annan som har erfarenhet av detta?
    Det är nog väldigt svårt att svara på, jag läser på distans (dock med obligatoriska närträffar då och då, och då måste jag resa 109 mil till min studieort) och mina barn är på dagis 8-16 månd-fred. I början försökte jag ha dem kortare tid men jag insåg rätt snabbt att det inte gick utan att jag behövde tiden till pluggandet, och att plugga med barnen hemma har inte funkat alls för mej, inte ens när deras pappa är hemma. Men det beror nog mycket på hur lättstörd man är med, och jag är nog ganska lättstörd och tappar koncentrationen om dom busar och lever om på nedervåningen (även om jag sitter instängd i ett rum uppe).
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Liselottang

Jag läser heltid på distans och lägger väl ner i snitt 3 timmar per dag på skolarbete. Men då är jag väldigt disciplinerad och gör "pluggschema" i början av varje kurs så att jag ska hinna med allt.

Sonen går på dagis 9-15. I höst kommer tvåan och min man ska vara föräldraledig och jag fortsätta plugga. :)

• sweetashell

Verkade inte som att jag kunde citera från telefonen. Jag undrar hur man kan lägga upp ett sådant pluggschema som nämns ska själv nu börja plugga på distans

Svar på tråden Studera distans 100% - Någon som är i samma sits?