• mariaaoo

Sjukskriven högt bltr, orolig...

Hejsan alla!

Är gravid i v 30 (29+4 enl UL), och har idag blivit ss pga högt bltr. Har legat ganska högt hela graviditeten men dock innanför gränserna. Har mätt mitt bltr både hemma och hos BM och alltid legat lite högre hos BM. Före graviditeten har bltr varit normalt.

Idag var trycket hos BM 155/95, dock var jag lite uppstressad, men ändå högt.
    Har inget protein i urin, alla andra värden bra, SF-mått 28 (följer kurvan) och bra hjärtljud.

Nu hemma i vila ligger trycket på cirka 135/80.

Har iaf fått en ny tid för kontroll på torsdag (om 3 dagar) och tillväxt-ul oxå på torsdag, nästa vecka tid på spec-MVC.

Är mest orolig för att det ska vara tillväxthämmat eller nåt fel på moderkakan, brist på näring eller så...

Hur har det varit för er med samma erfarenhet...fick ni HF? Eller höll det sig till högt bltr? Hur mådde barnet? Fick ni för tidigt?

Tacksam för råd och svar!

• Svar på tråden Sjukskriven högt bltr, orolig...
  • mariaaoo

Glömde skriva att hjärtljuden var 148 idag, vilket ju är bra. Stressas barnet av det höga bltr´et?

En fråga till: Ni som varit/är ss för högt bltr, har det varit något problem med FK?

• mariaaoo
    Poison82 skrev 2010-04-12 18:16:54 följande:
    Från andra halvan tills min son kom ut så hade jag högt blodtryck. Jag blev inte sjukskriven dock, försökte inte ens bli det. JAg jobbade rätt länge och tog det inte speciellt lugnt, jag är skitkass på att ta det lugnt plus att vi mitt i allt flyttade så jag ville packa upp och måla och sånt.Sonen tog ingen skada dock slutade det hela med 15 dagar förtidig födsel via kejsarsnitt pga mina och sonens dåliga värden (hans hjärta slog för fort).Så jag rekommenderar dig att lyssna och ta det lugnt, i övrigt så håller dem ju koll på dig så skulle du behöva läggas in så berättar ju dem det
    Tack för svar, ska verkligen försöka ta det lugnt...

Gick det bra efter ditt snitt sedan då?
  • mariaaoo

Tacksam för fler svar :)

• mariaaoo
    systersandra skrev 2010-04-13 12:02:08 följande:
    Jag har haft problem med högt blodtryck och havandeskapsförgiftningar under mina senaste två graviditeter, är gravid nu i v.26 pch problemen är detsamma.Åt betablockerare när jag vart gravid men den hjälpte inte så mycket 170/110 var blodtrycket med den.Fick då trandate som är en vanligt medicin gravida får mot för högt blodtryck.Det hjälpte bättre,ligger på ca 160/90-95 med den.Man får göra tillväxt-UL var 4e vecka ca om man har högt blodtryck.Detta för att barnet kan bli tillväxthämmat,måste definitivt inte bli så.Mina barn har inte varit detta,den senaste var kanske inte stor men inte extremt liten heller.Barnet får inte högre puls om man har för högt blodtryck,däremot kan de bli påverkade av blodtrycksmedicinen.Högt blodtryck kan öka risken för havandeskapsförgiftning men det behöver inte vara så.
    Tack, det lugnade mig lite... så fort jag hört ordet "tillväxthämmat" så tänker jag mig det som något väldigt allvarligt...
    Jag följer min kurva med SF-måttet, 28 cm i vecka 29-30, normalt alltså...

Tack igen för svar och vad bra att det trots allt gick braför dig och hoppas det går lika bra även denna gång :)
  • mariaaoo
    MatildaP skrev 2010-04-13 15:32:52 följande:
    Jag hade högt blodtryck, det slutade med havandeskapsförgiftning och akut kejsarsnitt i v27+1. Jag hade fler symtom också, äggvita i urinen och sjukt svullen. Jag blev sjukskriven innan det blev havandeskapsförgiftning, det var inga problem med fk. Önskar såhär i efterhand att jag hade tagit det lite mer lugnt (vet ju inte om det hjälpt dock). Gör absolut inte mer än nödvändigt, trist men det är ju bara för en kort period.
    Jo, har förstått att jag måste ta det mycket lugnt, men det ÄR långsamt... vet du om man kan ta en kortare lugn promenad eller om de inte rekommenderar det?
    Har inga andra symtom (än, ta i trä) på HF, "bara" högt bltr...
  • mariaaoo
    Eva X skrev 2010-04-14 15:20:44 följande:
    Jag hade högt blodtryck under grav, i alla fall de sista månaderna, och det visade sig även att sonen var tillväxthämmad (gjorde flera kontroller i veckan från vecka 32)och fick komma ut med akut snitt i v.36, på grund av att det inte längre producerades något fostervatten i magen.Men saken är den att det gick bra. Sonen vägde 2 195 g och vi behövde bara vara två dagar på neo plus några dagar på special-BB innan vi fick åka hem bara en vecka efter förlossningen. Så även om barnet skulle vara (vilket det absolut inte behöver vara) tillväxthämmat kan det gå bra. Första tiden var lite tuff, med amning enligt schema dygnet runt, men i dag är lillkillen en glad och frisk 2-åring!Lycka till! Nu är du under extra uppsikt och det är det viktigaste. Det kommer gå bra! Ta hand om dig!
    Tack så jättemycket, känns bättre när man läser om alla det gått bra för trots allt :)
    Ska som sagt på tillväxt-ul imorgon, är nervös, men får hoppas på det bästa.
  • mariaaoo

Tänkte berätta hur det har gått så här långt. Var ju som sagt på TUL imorse och allt var helt normalt, bebis stl -1,7% alltså mitt på kurvan, beräknas väga cirka 3500 g i vecka 40, så helt normalt som sagt... Så skönt, var så nervös!

Har även varit till BM idag, bltr ff högt, ligger på cirka 150/95. Men då jag alltid får lite högre bltr där så ligger det väl inte fullt så högt, men ändå för högt. Urin u a dock, alltid nåt. Så nu väntar läkartider och spec-MVC nästa vecka, BM trodde de skulle medicinera. Hoppas bara att det fungerar med FK, är inne på andra veckan som sjuk nu, behöver alltså intyg från i tisdags, men pga brist på läkartid så får denne skriva intyg retroaktivt...

Återkommer med mer info allt eftersom, kanske kan det hjälpa någon fler orolig. Tar tacksam emot fler erfarenheter och de som redan har svarat har lugnat mig mycket :)

• mariaaoo

Ja, försöker att göra ingenting, men det är svårt. Är nu i vecka 31 och bebisen väger cirka 1600 g, helt normalt. Men vill att den ska stanna kvar i magen så länge som möjligt.
    Men vad trött man blir av att göra ingenting!!

Har även gått ner 1,5 kg, men det gör inget finns att ta av. Tror det är för att jag oroar mig så mycket och inte har någon speciell matlust... Oroandet är kanske inte heller bra för bltr, men men, vad göra!?

Fortsättning följer...

Svar på tråden Sjukskriven högt bltr, orolig...