• Chris Cross

Flytta fram mensen

Jag ska tälta en vecka i Frankrike i jobbet om ca 1,5 månader och har tid hos vårdcentralen för att få tabletter för att skjuta fram mensen.

Är det någon som vet vad dessa tabletter heter och hur det påverkar de kommande menscyklerna?

Jag vill gärna läsa in mig lite på ämnet då sköterskan jag pratade med på telefon idag typ inte ens visste att de skrev ut dessa piller...

• Svar på tråden Flytta fram mensen
  • Pimpinellan

Primolut-Nor är klart bäst. Finns andra också,men de funkade för mig utan jag fick mens ändå. Kommande cykler påverkas inte alls.

• Anonym

Har testat Primolut-Nor och ett annat som jag tror hette Gestapuran. Båda funkade på mig. Mensen kommer en eller två dagar efter sista pillret du tar. Nästa menscykel påverkas inte.

• Chris Cross

Alltså, menar ni att nästkommande mens kommer 30 dagar senare...alltså som en normal cykel?

Det är den mens jag ska ha inte om en månad utan om två som jag vill förskjuta, men det känns osäkert att äta dessa piller på vischan i Frankrike. Och jag hoppas då kunna äta dem till nästa mens när jag är på hemmaplan och då förskjuta menscykeln framöver...om ni förstår vad jag menar...

• Pimpinellan
    Chris Cross skrev 2010-04-12 22:59:21 följande:
    Alltså, menar ni att nästkommande mens kommer 30 dagar senare...alltså som en normal cykel?Det är den mens jag ska ha inte om en månad utan om två som jag vill förskjuta, men det känns osäkert att äta dessa piller på vischan i Frankrike. Och jag hoppas då kunna äta dem till nästa mens när jag är på hemmaplan och då förskjuta menscykeln framöver...om ni förstår vad jag menar...
    Det är inget konstigt eller farligt att ta dessa piller,har jag också gjort utomlands flera gånger. Man tar en kur och skjuter på mensen några dar-en vecka. Skulle inte förlita mig på att ta dem en cykel innan och sen tro att nästa mens blir sen!
  • Chris Cross

Jag har ägglossning 10 dagar efter mens...jag behöver skjuta mensen 10 dagar, så då skulle jag alltså få både mens och ägglossning samtidigt och sen mens igen ca 20 dagar senare? Jag tänkte att det kanske var så att nästa ägglossning kom senare eftersom man skjuter fram mensen

Man förskjuter alltså bara en enda mens och inte själva menscykeln?

• Anonym

Nej du får ju inte mens och ägglossning samtidigt..det går ju inte..

Jag menade att menscykeln inte påverkas på det sättet att mensen blir konstig eller uteblir etc. Men den förflyttas ju i och med att du äter pillren.

Ska du vara på semester en vecka och beräknar få mens under den veckan så börjar du med pillren ca två dagar innan beräknad mens (ingen fara att äta dem utomlands, det är inga konstigheter! Hellre det än att äta dem en längre tid ). Sedan fortsätter du äta pillren tills du vill att mensen ska komma. Den kommer ca två dagar efter du tagit sista pillret.

Nästa mens blir således förskjuten med lika många dagar.. (Du ska inte räkna ifrån den dagen du SKULLE haft mens om du inte tagit piller.)

• dazazz

jag har prövat gestapuran, det fungerade bra. det är lustigt nog exakt samma som den gestapuran man ger som p-piller till katter så jag och min katt delade ett tag, det kändes lite flummigt ;)

gestapuran vet (som ju då alltså är samma bara att de HETER vet) går ju även att få ut utan att besöka bm eller liknande (kan ju vara klokt att gå dit första gången men om man krisartat skulle behöva igen), det är bara att ringa en veterinär och säga att man behöver p-piller till sin katt så ringer de in receptet. kostar mer men går snabbare ;)
  • Chris Cross

Tack för svaren.

Jag blev bara lite nojig när jag läste biverkningarna och att man genast behövde söka sjukvård ifall man fick någon konstig magvärk. Kunde tydligen få tumörer på levern. Och man kunde även få konstiga synrubbningar (är visserligen van från min migrän) och kände då att jag hellre skjuter upp mensen innan när jag är på hemmaplan istället för att göra det i skogen i Frankrike...

Men jag ska till doktorn på måndag morgon och ska höra mig för hur jag lämpligast gör så det funkar bäst för mig. Jag har även jätteproblem med mensen och måste ta starka värktabletter och använda TENS för att ens klara mig upp ur sängen. Så att det inte alls är dags för mens känns som tryggast där ute i skogen

Märkligt det där med kattens p-piller

Svar på tråden Flytta fram mensen