• rednose

Höger- resp vänstervänt fosterläge?

oroshjärta skrev 2010-05-03 10:28:55 följande:
    Vänstervänd är att den ligger på höger sida i magen, med ryggen längst åt höger och huvudet nedåt (sett uppifrån mamman) och tittar mot mammans vänstra lår och det är då rotationen ner genom bäckenet tar längre tid och kan resultera i att barnet föds med ansiktet upp istället för med bakhuvudet först. Alltså, sov på vänster sida innan barnet är fixerat så att barnets kropp ligger där, då tittar den åt höger.
    Är det så? Hur vet du det eller alltså, VET du det? (menar alltså inte att vara otrevlig eller så utan bara om du tex är utbildad eller så... vad vet jag? :) )
  • rednose

Min lilla ligger med rumpan rakt under mitt högra bröst och har legat så i flera veckor. sparkar som en toka för det mesta när hon är vaken men nu de senaste dagarna har magen blivit mer sned så jag funderar lite på om hon ligger nästan tvärvänd. Hoppas inte det för då ska det ju tydligen vara mer eller mindre omöjligt att föda ut henne och tvingas till snitt om de inte lyckas vända henne...

Himla intressant att läsa om hur det är för alla andra! Ser verkligen fram emot förlossningen! Ska bli så himla spännande!
  • rednose
    oroshjärta skrev 2010-05-06 10:57:00 följande:
    Det är ju ingen garanti att barnet hamnar högervänt för att man sover på vänster sida men det är det enda man kan påverka... om det var det du undrade. Hur man beskriver läget VET jag. :)
    I vilket fall som helst så ligger jag på vänster sida from nu! :) Ska fråga min bm om hon har en susning. Jag gissar att hon kommer säga att det finns så många teorier så.. Det säger hon om det mesta. haha! :)
Svar på tråden Höger- resp vänstervänt fosterläge?