Inlägg från: Duefigli |Visa alla inlägg
  • Duefigli

Höger- resp vänstervänt fosterläge?

Bra tråd. Jag har också en fixerad bebis i vänsterläge. Min BM trodde dock att huvudet ligger "bra" på så sätt att det är böjt inåt/neråt med hakan mot bröstet alltså men tittande mot vänster, och viftade ganska lättvindigt bort min oro för vidöppet läge. Känner rätt mycket rörelser utåt min mage, men ibland varvat med nåt hårt som skulle kunna vara ryggen.

Vad tror ni, hur stora är riskerna för att det ska bli en tuffare förlossning pga detta? Har försökt ligga på vänster sida, men det är himla jobbigt och jag får ont om jag inte varvar läge under natten. Min BM menade att det inte alls är så stor risk för "stjärntittare" bara för att bebisen är i vänsterläge, utan menade att huvudsaken är att huvudet är neråt.

• Duefigli

Vad tyst det blev i tråden, puffar upp lite för att se om det är någon mer som kan dela med sig lite av erfarenheterna. 

• Duefigli

LindaLouise - jag tror att du har förklarat helt rätt :) Iaf är det så jag också har förstått det, och jag har en liten vänsterliggare i magen. Känns lite oronde att läsa om utdragna förlossningar med mer ryggont.

Har jag fattat det rätt att bebisen alltid ska rotera åt samma håll för att komma ut, och att vägen liksom blir längre när den ligger vänsterlagd? För annars borde det ju kvitta...?

• Duefigli
    JLL skrev 2010-05-02 20:38:03 följande:
    Bra det, så att jag inte snurrar till det när man vill försöka förklara. Jag har faktiskt hört (här inne) om bebisar som snurrade åt andra hållet, och därför kommer ut i framstupa kronbjudning i alla fall(som 95 % av alla bebisar tydligen gör). Och det är ju hoppfullt för alla som har vänsterliggare. Måste bero på hur ens bäcken ser ut helt enkelt.
    Okej, men jag är fortfarande lite förvirrad kring det här med rotationen och hur den går till. Försökte oogla men hittar inte nåt jättebra, så om någon har bra länkar är jag tacksam för tips!

Enl min BM ligger barnet i vänsterläge, tittande mot vänster med huvudet liksom inåtböjt mot kroppen (barnets egen alltså). Enl henne var det positivt, att den har hakan mot bröstet snarare än uppåt. Känner dock mycket sparkar/rörelser utåt magen vilket jag tolkar som sämre än om de vore inåt? Nån som vet om det stämmer?

BM avfärdade nog mina frågor kring detta för att inte göra mig orolig, men jag är ju sådan att jag ändå ska läsa och kolla upp allt, så det hade varit bättre att få en fullständig förklaring där.
  • Duefigli
    fröken argbigga skrev 2010-05-02 23:34:16 följande:
    Vad jag förstår så roterar bebisen medsols(om du tittar ned mot magen) för att oftast komma ut med ansiktet mot mammans rumpa. Så om din bebis sparkar utåt när den ligger i vänserläge behöver den rotera lite mindre än om den sparkat innåt. Jag tolkar det som att det är bättre med sparkar ut mot magen. Då kanske bebisen ligger vidöppet när förlossningen börjar och bara behöver rotera ett 1/2 varv mot 3/4 varv om den ligger vänstervänt. Ligger den högervänt blir det 1/4 varv. Att hakan är mot kroppen är ju bra för att då blir omketsen mindre än om den kommer med pannan eller ansiktet först. Min bebis låg vänstervänt och förlossningen tog lång tid, 2,5 dygn, det gjorde ont i ryggen men inte så mycket i magen. Bebisen hade inte roterat klart och kom med hjässan/pannan först. Enda smärtlindringen jag hade var alvedon, var öppen 10 när vi till slut fick komma in till förlossningen så då var det försent för lustgas mm. Men jag upplever inte alls att det var extremt jobbigt eller så. Visst sprack jag en del men det kände jag inte av. Vad jag vill säga är väl att det inte behöver bli överjävligt bara för att begbisen ligger vänstervänt.
    Tack för ditt svar! vad skönt att det gick bra för dig!
    Jag hade en smidig och snabb första förlossning med bebis på högersida och framstupa kronbjudning. Hoppas så att nästa också blir en smidig historia. Sitter just nu med rejäla sammandragningar och kollar om två alvedon kan ge lite lindring eller om det möjligen är nåt på g...
  • Duefigli

Det lugnade ner sig för mig inatt men är andra natten i rad som jag vaknar av regelbundna sammandragningar. Igår värre än natten innan.

Hade inga förvärkar alls med första barnet, så jag känner mig lite osäker på detta med startförloppet, trots att det är andra gången. Hoppas att det iaf är tecken på att det är nåt som ska komma igång inom inte alltför lång tid - att vara vaken på nätterna blir lite jobbigt i längden.

Vad gäller fosterläget så tänker jag fråga ut min BM mer om det ändå nu i slutet av veckan när jag har tid (såvida bebben inte redan är ute då). Känns som att jag vill ha lite mer koll på allt vad gäller rotationerna och lägen och hur man ev kan förenkla för bebisens färd.

• Duefigli

Ja, jag har väl insett att den ligger där den ligger och då kan man ju försöka göra det ästa av det. Bebbe känns väldigt fixerad och oavsett min sovställning eller att jag stått på alla fyra så har det liksom inte ändrats ett dugg.

Känner inte någon jätteoro inför förlossningen eftersom den förra var så himla bra, men det skulle som sagt vara bra att veta vad man kan ha att vänta sig.

Men som ni säger, ut kommer de på ett eller annat sätt, förr eller senare :) Några extra timmar får väl vara ett okej pris att betala för det man får på slutet:)

Lycka till ni också som är på g snart!!

• Duefigli

Jag frågade idag återigen min bm (som första gången jag frågade om detta viftade bort det), och nu var hon lite mer utförlig och visade med en docka hur bebis roterar och så.

Som hon förklarade ligger högervända bebisar oftast mer med ryggen mot mammas magen och ansiktet inåt magen, och får så att säga en mer automatisk ställning mot framstupa kronbjudning. Vänstervända bebbar har en tendens att ha ansiktet mer utåt magen, men ska väl om allt går okej vända sig till samma ställning som de högervända. Sen menade hon att ut kommer de ju, men det kan göra ondare och ta lite mer tid om det blir ansiktet uppåt. Lite större risk för vidöppen bjudnng alltså.

Hon rådde mig att prata med förlossningspersonalen och skriva i fl-brevet att jag vill att de kolla av fosterläget under tiden.

Känns bättre nu när hon visat lite mer och jag har fått en någorlunda förklaring till hur det funkar. Nu får ju bebis gärna börja brotta sig ut bara, är beredd på alla tänkbara bjudningar nästan :)

• Duefigli

Min lillskrutt roterade också rätt! Barnmorskorna trodde faktiskt inte det och jag var beredd på vidöppet läge, men så kom det några effektiva värkar till och då skruvade han sig trots allt. Anledningen till att de inte trodde han skulle vara "rättvänd" var nog att det gick så himla snabbt och att de när de kände på fontanellerna tyckte att han låg "fel".

Skönt att det gått bra för er andra och grattis till bebisarna!

Svar på tråden Höger- resp vänstervänt fosterläge?