• Achillea

Vad tycker ni om flicknamnet Nour?

Ja vad tycker ni andra om flicknamne Nour ( uttalas Noor ) ?
    Om jag får en flicka i framtiden så funderar jag på detta namn, alternativt Shiela

• Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nour?
  • Achillea
    Örnie skrev 2010-04-13 08:24:15 följande:
    Om man nu ska kalla sitt barn för ett lite gammaldags engelskt namn som Sheila, skulle det nog vara bra att stava det på vedertaget sätt ifall dottern någon gång skulle få för sig att åka utomlands. Hon kommer då få frågan om hennes föräldrar är engelskfödda, men det kan hon väl stå ut med, precis som att hon kommer få höra frågan om arabiskfödda föräldrar om hon heter Nour. Jag skulle föreslå att ni ger henne namnet Ellinor och bara kallar henne Nour i så fall. Då kan hon välja vilket hon ska använda när hon blir äldre. För det är faktiskt ofta så att man blir nyfiken på folk som har speciella namn, men det är inte sagt att de tycker att det är kul att alltid svara på frågor om namnet. 
    Fast om man blir frågad om man har engelsk härkomst tycker inte jag i sig är ett problem, har själv ett engelskt namn, lika så min sån fast han är ju i och för sig hälften engelsk.
  • Mjolle

Jag tänker direkt på "bitterfittan"-karaktären (Nour El-Refai i Ballar av Stål). Kanske inte den bästa associationen, men säkert ingen som småbarn har.

• tahira
    Jagvetmest skrev 2010-04-13 13:05:02 följande:
    Tror det lätt kan bli Snor som öknamn.
    Men det känns kanske lite väl överdrivet att välja bort namn man tycker om för att de rimmar på saker?
    Mjolle skrev 2010-04-13 16:11:22 följande:
    Jag tänker direkt på "bitterfittan"-karaktären (Nour El-Refai i Ballar av Stål). Kanske inte den bästa associationen, men säkert ingen som småbarn har.
    Haha, jag känner henne. Fast jag har inte sett Ballar av Stål. Hon är väldigt trevlig och rar egentligen i alla fall
  • Gladabarnensmamma

Det var ett konstigt namn tycker jag. Finns det risk att folk kommer uttala det
    [no-ur]?
    Shiela har jag faktiskt inte hort... uttalas det [shi-e-la] eller som [shiila]? 
    Ar det det sistnamnda kan jag inte halla mig for skratt... Australienska Sheela ar inte direkt ngt charmtroll :)

• Achillea
    Gladabarnensmamma skrev 2010-04-13 16:30:51 följande:
    Det var ett konstigt namn tycker jag. Finns det risk att folk kommer uttala det[no-ur]?Shiela har jag faktiskt inte hort... uttalas det [shi-e-la] eller som [shiila]? Ar det det sistnamnda kan jag inte halla mig for skratt... Australienska Sheela ar inte direkt ngt charmtroll :)
    Naaw stavar man det Noor så blir det nog inga problem, shiela uttalas shiiila och är engelskt namn :)
  • Achillea
    Gladabarnensmamma skrev 2010-04-13 16:39:15 följande:
    Ja, stavar man det Noor sa blir det enklare (trodde du skulle stava det Nour). Shiela ar ju en ganska ovanlig stavning av Sheila och betyder "blind". www.thinkbabynames.com/meaning/0/Shiela
    hehe gillar ovanliga stavningar :) Nour är väl den rätta  stavningen men man kn ju själv stava som det låter också, alltså stava det Noor.
    Sedan finns ju namnet sheela, tror det bettyder flicka men vet inte om jag gillar det namnet..
Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nour?