• jojoruth

Varför är inte föräldrar mer rädda om sina barn?!!

Jag har sett alldeles för många gånger på sista tiden människor som antingen inte spänner fast sina barn i bilen eller sitter med barnet i knät.

Jag fattar inte att dom inte är mer rädda om sina barn.

Det är helt ofattbart, jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om det hände mitt barn något om man krockade eller blev påkörd och dom inte var fast satta.

Förstår inte hur dom tänker?

• Svar på tråden Varför är inte föräldrar mer rädda om sina barn?!!
  • kaksmulan

Nä, jag  fattar inte heller hur de tänker. Mest troligt gör de inte det alls...

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Jempa L

Så länge allt går bra så går ju allt bra.... Eller nå´t. Det är rätt märkligt att föraren själv oftast sitter bältad i de här fallen... Varför då? Om de nu kör så försiktigt så borde de ju själva åka utan bälte också... Böter? Jo, men det är böter på att köra barnen olagligt också! Förutom att man riskerar livet på barnen...

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • lennartsdotter

Jag har gjort det en gång, vi var tvungna att åka in akut med barnet till sjukhuset och vi hade ingen bilbarnstol hos farmor. Han fick därför ligga i famnen i baksätet.

• Joppis

Detta är nu inget som helst...främlingsfientligt inlägg eller likande men en fundering kring just detta med att inte ha sina barn säkrade i barnstolar.

Våran son går på ett dagis där det finns en del invandrarbarn. Jag har vi flera tillfällen noterat när jag både lämnat och hämtat att nästan INGEN av dessa jag sett (säg 5-7 föräldrar) spänner fast sina barn, eller låter dom ens sitta i en barnstol utan ofta i förälders/syskons knä. Och nej, jag har inte sett en enda "svensk" förälder vid detta dagis INTE spänna fast sitt barn.

Varför är det så? Har man så "olika" syn på detta med säkerhet?

• Mandel

Eller så kan det vara så som vi råkade göra här om helgen...

Sonen hoppade själv in i bilen, lillebror trilskades och var arg som ett bi. Tvinga in lillebror i bilen, in med all packning i bilen för det var regning och kallt sedan in med oss vuxna och iväg.
    Då säger äldsta sonen
    - Men hallå, jag sitter ju inte fast!
    Det blev helt enkelt bara fel, men vi stannade omgående och spännde fast honom så fort han sa till.

Ja, vi är skitdåliga föräldrar så vi ska genast ringa soc och anmäla oss själva!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • jojojojojo
    Joppis skrev 2010-04-12 19:35:42 följande:
    Detta är nu inget som helst...främlingsfientligt inlägg eller likande men en fundering kring just detta med att inte ha sina barn säkrade i barnstolar.Våran son går på ett dagis där det finns en del invandrarbarn. Jag har vi flera tillfällen noterat när jag både lämnat och hämtat att nästan INGEN av dessa jag sett (säg 5-7 föräldrar) spänner fast sina barn, eller låter dom ens sitta i en barnstol utan ofta i förälders/syskons knä. Och nej, jag har inte sett en enda "svensk" förälder vid detta dagis INTE spänna fast sitt barn.Varför är det så? Har man så "olika" syn på detta med säkerhet?
    i vissa länder andvänder man inte bilbarnstol! så det är nog mycket därför!
    när vi varit i Turkiet blandanat så har vi reagerat på just detta.

men i sverige e det faktist lag på att barnen skall sitta säkert å ha bälte på sig, och det är föraren som får böter. en gammaljobbarkompis spände inte fast sin son en gång för de skulle ju bara 500 meter, å polisen stoppade henne, å hon fick 2500:- i böter, så det är dyrare att få böter för barnet än  om en vuxen sitter utan bälte!
    BF 2010-06-28
  • Joppis
    Mandel skrev 2010-04-12 19:39:43 följande:
    Eller så kan det vara så som vi råkade göra här om helgen...Sonen hoppade själv in i bilen, lillebror trilskades och var arg som ett bi. Tvinga in lillebror i bilen, in med all packning i bilen för det var regning och kallt sedan in med oss vuxna och iväg.Då säger äldsta sonen- Men hallå, jag sitter ju inte fast!Det blev helt enkelt bara fel, men vi stannade omgående och spännde fast honom så fort han sa till.Ja, vi är skitdåliga föräldrar så vi ska genast ringa soc och anmäla oss själva!
    Det är en viss skillnad om det sker regelbundet, och om så är fallt. Ja, då anseer jag att min inte är en ansvarsfull förälder.
  • Joppis
    jojojojojo skrev 2010-04-12 19:41:04 följande:
    i vissa länder andvänder man inte bilbarnstol! så det är nog mycket därför! när vi varit i Turkiet blandanat så har vi reagerat på just detta.men i sverige e det faktist lag på att barnen skall sitta säkert å ha bälte på sig, och det är föraren som får böter. en gammaljobbarkompis spände inte fast sin son en gång för de skulle ju bara 500 meter, å polisen stoppade henne, å hon fick 2500:- i böter, så det är dyrare att få böter för barnet än  om en vuxen sitter utan bälte!
    Tycker att lagen i sig är helt ointressant. Vart fan har dom det sunda förnuftet?
  • jojojojojo
    Mandel skrev 2010-04-12 19:39:43 följande:
    Eller så kan det vara så som vi råkade göra här om helgen...Sonen hoppade själv in i bilen, lillebror trilskades och var arg som ett bi. Tvinga in lillebror i bilen, in med all packning i bilen för det var regning och kallt sedan in med oss vuxna och iväg.Då säger äldsta sonen- Men hallå, jag sitter ju inte fast!Det blev helt enkelt bara fel, men vi stannade omgående och spännde fast honom så fort han sa till.Ja, vi är skitdåliga föräldrar så vi ska genast ringa soc och anmäla oss själva!
    ja, det är sådant som händer, å man e ingen dålig förälder för det!
    men ni stanade ju å satte fast honom direkt iallafall.
    barn kan ju faktist lära sig att knäppa upp bältet själva också, utan att säga till, men skall man stanna var 5 min för att kolla det också då? nä, det tycker jag inte

detta va nog riktat mot de föräldrar som medvetet struntar i att spänna fast barnet, eller har det i knät!
    BF 2010-06-28
  • jojojojojo
    Joppis skrev 2010-04-12 19:42:15 följande:
    Tycker att lagen i sig är helt ointressant. Vart fan har dom det sunda förnuftet?
    jaaaa du, de kanske tappade det någonstans på vägen!

jag förtår vad du menar iallafall! å man undrar det varje gång man ser att ett barn inte sitter fast i bilen!
    BF 2010-06-28
Svar på tråden Varför är inte föräldrar mer rädda om sina barn?!!