• ALLIEVERDO

hur fungerar det med de 10 dagarna pappan får vara hemma efter förlossningen?

Hej, detta är mitt och sambons första barn, så det är massa frågor kring allt med penning hit och dit :)
    Jag funderar på hur det ligger till mer exakt, med de där 10dagarna pappan får ta ut när bebisen föds.

1) hur anmäls dom? när? vem gör?
    2) vi jobbar inte måndag-fredag jobb. utan olika varje vecka och helg. Hur fungerar det då? Han behöver väl inte räkna in de tio dagarna då han tex är ledig varje tisdag? tar man då mån,ons,tors,fre den veckan? ochs en veckan efter mån, ons,tors,fre,lör,sön som han jobbar?
    3) När de räknar 10 dagar så är det eg tänkt som att 14 dagar då? 5 jobbdagar/veckor dagar sen vanlig helg, sen samm igen?
    4) Vilken dag börjar detta räknas? OM jag tex åker in en torsdag och föder på fredagen - räknas pappadagarna från den dagen vi är hemma från BB? eller den dagen födelsen blir på ?
    5) om man åker in torsdag och får på lördag. är det ren vanlig icke jobbdag på fredagen som pappan inte får ut då? finns det ingen slags ersättning för ej jobba den dagen?
    6) Måste man ta dessa tio dagar direkt efteråt?

• Svar på tråden hur fungerar det med de 10 dagarna pappan får vara hemma efter förlossningen?
  • Marma

man får ta ut dessa dagar hur man vill och behövs inte direkt efter. min man tog ut dom 1mån efter första då det passade bättre o samma med tvåan. de ska utnyttjas 2mån efter födsel bara tror jag. 

• Cia o krabaten

de ska tas ut inom 60 dagar.

Ni bestämmer själva hur många dagar ni tar och när. Det handlar ju om er inkomst.
    Har ni råd att pappan är hemma 4v och vbara får betalt för 10 dagar med 80% så bryr sig inte FK, men däremot pappans arbetsgivare kanske har synpunkter.
    Annars är väl tanken att det ska motsvara 2v jobb, dvs jobba 5dagar+2 helg.
    Du/ni ska själv anmäla till FK senast den dagen ni vill ta ut först så åker ni in natten till torsdag och vill ha ersättning för torsdagen gäller det att ni kommer ihåg att anmäla till FK under torsdagen. (Jättelätt med förlossning och troligen nyfödd bebis mm )
    Man kan inte få ersättning från FK för dagar man inte skulle ha jobbat. Det är för att man går miste om inkomst som man får FP, går man inte miste om inkomst under en ledig dag kan man inte få FP för den dagen heller.
  • BabyBlue75

men som jag förstod det så skulle man ta 7 dagar i veckan för att fa HEL föräldrapenning? Alltså inte bara de dagar man skulle jobbat.....

• Bakeapple

Pappadagarna är en form av tillfällig föräldrapenning, så man tar bara ut de dagar man skulle ha jobbat. Man kan välja själv när man vill börja ta ut dem, man har 60 dagar efter förlossningen på sig. Man anmäler till fk vilka dagar man varit hemma och får ersättning för det. Ersättningen gäller totalt 10 arbetsdagar.

• systersandra

Pappadagarna kan tas ut tom  60 dagar efter att man blivit utskriven från sjukhuset,inte 60 dagar efter förlossningen,så man har lite mer tid på sig där.

• Billabong
    BabyBlue75 skrev 2010-04-13 17:08:14 följande:
    men som jag förstod det så skulle man ta 7 dagar i veckan för att fa HEL föräldrapenning? Alltså inte bara de dagar man skulle jobbat.....
    Pappadagarna i samband med barnets födelse är INTE föräldrapenning - utan TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING. Samma som man får senare när barnet är äldre och blir sjukt och man måste stanna hemma från jobbet för att vårda det (VAB = Vård av barn som det kallas hos arbetsgivaren).

Man behöver heller inte ta hela dagar av pappadagarna - utan kan välja att jobba halva dagen och vara pappaledig halva, eller dela på annat sätt. Man kan ta ut TFP på 1/8, 1/4, 1/2, 3/4 eller hel arbetsdag.
    Man kan även ta ett visst antal dagar, sedan jobba och sedan ta fler pappadagar, bara man inte tar fler än de 10 hela pappadagarna man har till förfogande.

Det står mycket tydlig info om detta på Fk.se
    Ska man ta de tio dagarna i följd är det enklaste att skicka sms första dagen man vill ta tfp/pappadagarna. Nr och vad man ska skicka för info står på hemsidan.
Svar på tråden hur fungerar det med de 10 dagarna pappan får vara hemma efter förlossningen?