• ChokladÄrGott

Babysydd när bebisen har en von Rosen skena?

Hej! Vår son fick en von Rosen skena för en vecka sedan. Just nu har vi en rock a tot när vi är ute och åker i bilen, men den känns aningen trång nu när han har fått skenan. Vilket babyskydd använder ni andra som har en bebis med von Rosenskena?

Har nån andra tips angånde von Rosen skenan så tar jag tacksamt emot de

• Svar på tråden Babysydd när bebisen har en von Rosen skena?
  • Småtting

Tjenare Min flicka hade Campskena i sex veckor, från sex till tolv veckors ålder. Den är nog lite mindre än von Rosen, men de står väl lika mycket " i spagat" tror jag. Hon blev för bred för babyskyddet med skenan på ( vi har också en rock a tot) Vi lade en liten kudde i stolen så hon kom upp och hade knäna liksom över kanterna. Kändes inte så säkert precis...men det var det bästa vi kunde hitta på, hon fick helt enkelt inte plats annars. På ortopeden sa dom att det var så de flesta löste bilåkandet, sätta babyn på hopvikta filtar eller nån liten kudde.
    Hoppas att det går bra för er!

• Lilla Pe

Vi hade en Römer Baby Safe de först två månaderna Maja hade sin von Rosen-skena, sen när hon blev runt 3 månader fick hon inte plats (hade då storlek L på sin skena), så vi bytte till en Britax Freeway som man kan ha från 0-25 kg. Den har vi fortfarande (Maja är 14 månader) och den funkar jättebra. Det blev lite trångt med babyskyddet, och det var lite meckigt att vika handdukar för att få upp henne, det kändes inte heller så säkert, så hade vi inte redan köpt det så hade vi säkert köpt bilstolen från början och hoppat över babyskyddet.

Tips om skenan... ja att inte vara feg när man ska vika upp och öppna den för att byta blöja och göra rent, även om "armarna" man viker in runt midjan till slut går av, man får faktiskt en ny skena, och det är så skönt att kunna hålla rent ordentligt, och att ha blöjan INNANFÖR skenan Köp tubgasbinda (med röd rand) i mängder på apoteket och trä på på alla "armarna", så skyddar du din bebis hud både på axlar, ben och rygg. Vi såg till att skenan nästan helt var inklädd i sånt, och Maja hade aldrig några skavsår. Man kan också trä på babystrumpor, de passar bra men är inte så långa, så bättre med tubgasbindan man kan klippa till själv. Men köp mycket, även om man tvättar och återanvänder så fransar det sig och måste bytas ut.

Det var de tips jag kunde komma på nu, men hör av dig om du har frågor så ska jag svara! Som tur är går tiden i skena fortare än man tror, och sen har man sin mjuka bebis "tillbaka" igen, förvånansvärt ostadig, när man vant sig vid det stadiga lilla paket som de faktiskt blir i skenan Lycka till!

• Tant Green

Vi har en Britax för 0-25 kg. Den känns inte riktigt bra, hon verkar vara alldeles för liten för den, förutom över knäna förstås... men vi åker inte så mycket bil så det funkar. Vi hade lyckligtvis inte packat upp babyskyddet vi köpt, så vi fick byta det i affären, annars hade vi nog inte köpt en annan stol.

• Hedda36

Hej!

Vår lilla tjej är snart 11 månader gammal och hade en von Rosen skena sin första månad. När fick ni göra sista slutkontrollen med ultraljud, och hur gick det till?
    Och hade barnen inte några men av det?

MVH Hedda

• Lilla Pe

Vi var på slutkontroll några veckor efter att Maja fyllt 1 år - vi var då på vanlig röntgen, inget ultraljud. Det har faktiskt inte gjorts något ultraljud sen den där första undersökningen, när hon var 2 dagar, våra återkontroller har enbart varit röntgen. Vid ettårskontrollen, som blev slutkontroll (hurra!), blev hon helt friskförklarad, och vi har inte märkt att hon skulle ha fått några men, och enligt ortopeden ser hennes skelett och leder nu ut precis som hos ett barn som inte haft någon höftledsluxation, dvs hon är helt korrigerad.

• Småtting

Vi har just fått kallelse till efterkoll med röntgen nu när Hedvig är fyra månader. Men innan hon fick skenan var vi på ultraljud för att avgöra om skena skulle behövas. Någon som vet varför det är ultraljud första kollen, men röntgen vid slutkollen?

• Lilla Pe

Minns inte riktigt, men har för mig att det handlar om densiteten i skelettet. Att när de är nyfödda syns inte skelettet så tydligt på vanlig röntgen så då använder de ultraljud? Men jag är inte säker...

Svar på tråden Babysydd när bebisen har en von Rosen skena?