• smultron78

Vilket "straff" hade Er 7åring eller Ert barn fått OM...

Undrar hur Ni hade reagerat som förälder om Ert barn på 7 år hade ställt sig & kissat ner rutchkanan på gården som övriga barn på gården använder flitigt?
    En pojke här på gården gjorde det igår & när hans pappa får reda på det så säger han ENDAST -Jaha gjorde han!!

Hur hade Ni reagerat? Vad för "straff" hade Ert barn fått?
    Själv hade jag först hämtat en spann med vatten & ajax & en svamp så min pojke hade fått städa kanan riktigt ordentligt så att ALLA hade sett det, sen hade han nog fått indraget kalas eller någon form av "straff" typ inte gå ut på några dagar eller playstationet hade rykt en vecka.
    Tycker Ni att jag hade reagerat förhårt mot honom?
    Jag blir SÅ irriterad på föräldrar som inte kan säga till sina barn ordentligt efter en sådan sak.... jag hade skämts. Jag menar på att om man är 7 år då är man så pass stor att man VET att man INTE kissar på en rutchkana....

Har jag fel eller rätt eller överreagerar jag?

• Svar på tråden Vilket "straff" hade Er 7åring eller Ert barn fått OM...
  • kvinnan47

Jag hade gjort som dej och låtit barnet skura efter sej och gett tv eller spel förbud i några dagar.
    Hur ska barnen lära sej en läxa om det inte blir kännbart i någon form?

• Tinnys

Jag hade nog låtit han hämta en hink vatten och skölja av kanan, sen hade jag pratat ordentligt med honom om att så gör man inte och jag vill inte att det händer igen. Sen hade jag nog lämnat det så. Straffet som du säger ska komma som en konsekvens av handlingen så att ta tvspelet är inte rätt. Utan det ska vara kopplat till handlingen.

• SaramedM

¨Känner du familje väl ?

Jag hade skämt också men jag hade verkligen inte utsatt mitt barn för att skämmas offentligt
    Ohc indraget kalas, jösses

Jag hade skurat så klart, med barnet men inte gjort det till en offentlig avbön

Straff hade jag inte använt alls

• Movie Freak

ja jag tycker du reagerar för hårt, en 7 åring är ett barn o en rutchkana är lätt att göra ren.

Har någon öht frågat pojken varför han gjorde som han gjorde? tror knappast en 7 åring bara ställer sig o frivillig pissar ner sig oavsett var det är bara för att jävlas.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • vittra

Jag hade givetvis pratat ordentligt med barnet och försökt ta reda på varför barnet tog till en sån handling. Rent konkret hade vi gemensamt plockat fram städgrejer och han hade fått skura banan med hjälp av mig. Han hade gott fått välja tillfälle själv tex. Det ska verkligen inte handla om att utsätta barnet för en pinsam, skämmig situation på grund av det han gjort. Skam är det värsta man kan utsätta barn för i syfte att uppfostra! Det räcker gott och väl med en helt vanlig konsekvens (att man måste städa efter sig) och givetvis en förståelse för varför det skedde!

• Shmone

Du har förmodligen ingen aning om huruvida pappan tog upp det med pojken senare hemma. Jag skulle inte ha tagit det snacket med sonen inför åskådare - utan senare i enrum.
    Och jag tror många föräldrar skulle reagera direkt med. "Jaha, gjorde han?" om det var ett helt oväntat beteende.

Min son är visserligen bara 5,5. Men jag skulle i första hand sätta mig med honom och prata om händelsen ordentligt.. Det är svårt att få honom att motivera saker han har gjort. Men jag skulle sitta med honom tills han lyckats förklara hur han tänkte.. o varför han gjorde som han gjorde.
    Och sen ev. några dagars förbud att gå till lekparken.

• smultron78

Detta handlar om rent bus, han VISSTE vad han gjorde för han frågade vår son om de skulle kissa på kanan tillsammans....
    Sen lät det kanske hårt när jag skrev han ska få göra rent den själv, klart jag hade varit närvarande men hade själv fått rengöra den...
    Jo jag känner familjen väl... det var min sambo som berättade det för pappan i familjen då de var på gymet tillsammans & det var då han sa -jaha gjorde han!

• vittra

Man behöver förövrigt inte ta till ett tjog med straff så fort ett barn gjort något opassande... herregud, snacka om maktmissbruk...

• Movie Freak
    vittra skrev 2010-04-13 10:12:16 följande:
    Jag hade givetvis pratat ordentligt med barnet och försökt ta reda på varför barnet tog till en sån handling. Rent konkret hade vi gemensamt plockat fram städgrejer och han hade fått skura banan med hjälp av mig. Han hade gott fått välja tillfälle själv tex. Det ska verkligen inte handla om att utsätta barnet för en pinsam, skämmig situation på grund av det han gjort. Skam är det värsta man kan utsätta barn för i syfte att uppfostra! Det räcker gott och väl med en helt vanlig konsekvens (att man måste städa efter sig) och givetvis en förståelse för varför det skedde!
    OM det var på ren pin kiv ja. Men fråga vilken barnpsykolog, utbildad special pedagog så är just det att få ex. städa upp sina egna spyor, avföring osv som straff för något som man ex. inte kunde hjälpa inte att rekomendera eftersom barnet just då skäms ännu mer o problemet kan bli ännu större.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • vittra
    smultron78 skrev 2010-04-13 10:16:11 följande:
    Detta handlar om rent bus, han VISSTE vad han gjorde för han frågade vår son om de skulle kissa på kanan tillsammans.... Sen lät det kanske hårt när jag skrev han ska få göra rent den själv, klart jag hade varit närvarande men hade själv fått rengöra den... Jo jag känner familjen väl... det var min sambo som berättade det för pappan i familjen då de var på gymet tillsammans & det var då han sa -jaha gjorde han!
    Det är väl klart att man vet vad han gör, men det är ju viktigt att föräldrarna förstår varför det skedde så att de kan ta tag i beteendet! Den förståelsen får man verkligen inte genom att införa en massa straff och indragningar!
Svar på tråden Vilket "straff" hade Er 7åring eller Ert barn fått OM...