• Svar på tråden Ingen rätt till jämställdhetsbonus
  • master of disaster

Jag vet inte om det där stämmer. Jag födde vår son och min partners adoption gick igenom när sonen var precis sex månader. Jag var hemma på heltid i elva månader, min partner i nio. Vi får 9000 i bonus. Inte illa tycker jag i alla fall.

• Blivande Lundamammor

9 000 kr är ju jättebra! Men ändå inte 13 500 kr som ni kunde ha fått om ni sluppit vänta på adoptionen..

• Birry

Nej, vi fick ingenting: www.familjeliv.se/Forum-3-144/m44456003.html

Vår adoption tog nio månader och när vi efter det hade "betat av " de 120 karensdagarna hade vi inte många dagar (14?) att dela på, men just då var min fru arbetslös, så det blev NOLL.

"Felet" vi gjorde var att vi trodde att de dagar vi delade på innan adoptionen skulle räknas (delade 50/50 från början). Hade jag vetat då vad jag vet nu hade en av oss jobbat heltid så att vi kunnat snåla mer på dagarna så att vi haft mer kvar till efter adoptionen. (Samtidigt är jag oerhört glad att vi var lediga på halvtid båda två = båda fick njuta av minibebis och av lite större bebis)

Bra att detta tas upp i media så att inte fler behöver känna sig lurade!

• master of disaster

Vi hade det lyxigt och kunde spara dagar. Jag tror jag tog ut 3,5 per vecka och min partner tog ut lite mer.

Och ja, det är en orättvisa att inte tiden före adoptionen räknas. Det borde uppmärksammas så att politikerna fattar det. Hur göra?

Svar på tråden Ingen rätt till jämställdhetsbonus