• Ellez

12 dagar över tidne idag.. Någon som vill berätta sin historia?

Ja idag är jag 12 dagar över och det verkar inte hända ett smack mer än att jag får massa massa krämpor...
    Finns det fler här som gått över så mycket? Hur gick det för er startade det själv? Blev det igångsättning när? Blev barnet stort? Blev förlossningen mer komplicerad?

Beräta eran historia. Behöver stöd och info för att orka ta mig igenom detta.

• Svar på tråden 12 dagar över tidne idag.. Någon som vill berätta sin historia?
  • lillasötarara

Jag har också gått 12 dagar över tiden idag. BF 1 april, så jag undrar jag med. verkar bli igångsättning för min del om inget händer tills på torsdag men hoppas ju den lille vill titta ut av sig själv, men förlorar allt mer hoppet på det. pust!

• Lobro

Jag gick över 11 dagar och det var ett helvete! Ja egentligen 11-13 dagar beroende på vilket ul man går efter då jag gjorde massor!

Speciellt jobbigt var det oxå eftersom mitt första barn kom 7 dagar före bf så jag räkna ju inte med att gå över så mycket!

När jag var 10 dagar över tiden bröt jag ihop hos bm och hon skicka mig till förlossningen där jag fick undersökas och prata  med en läkare. Han "rörde runt" där nere och putte på bebisens huvud för att hjälpa till på traven lite och lovade en igångsättning om inget hänt inom 4 dagar.

Dagen efter satte förlossningen ÄNTLIGEN igång och vi fick våran tjej till slut!
    Man tror ju verkligen att det inte finns nått slut ju..
    FY för övertid, lider med dig!

MEN, bebisen kommer snart även om det är svårt att tro!

• Nightswimmer

Jag gick 16 dagar över tiden med min son, så jag vet lite vad du går igenom nu.

Under hela graviditeten hade jag inte en förvärk eller sammandragning, så jag trodde verkligen inte att det skulle bli någon unge till slut...

På BF+14 var vi på besök hos BM. Det var en vanlig undersökning (alltså ingen gyn-koll) som vi lämnade med ett telefonnummer till förlossningen. Vi skulle ringa dit dagen därpå och göra överburenhetskontroll. Dock ville visst bebben lite annorlunda... Han kände sig väl hotad Några timmar efter besöket hos BM började jag känna som en svag, svag mensvärk.

Sakta men säkert kom värkarna igång och på förmiddagen BF+13 åkte vi in till förlossningen. Där visade det sig att jag bara hade öppnat mig 2 cm. Om jag inte hade gått så långt över tiden hade jag blivit hemskickad då. Nu fick vi istället komma iväg på ett ultraljud, för att se att bebben hade det bra därinne. Det fanns tillräckligt med fostervatten, så vi behövde inte göra nåt för att snabba på förloppet. Dock visade det sig att mina värkar var rätt fjuttiga, så de fick både ta hinnorna och ge mig värkstimulerande dropp för att få fart på det. De trodde att de skulle vara tvungna att använda sugklocka, men det behövdes aldrig, tack vare att krystandet gick som en dans!

Killen som kom ut var 52 cm lång och vägde 4250 -- ingen jättebebis alltså. I det första andetaget lyckades inte hans lungor "veckla ut sig" som de ska. Detta gjorde att vi fick ligga kvar några dagar, för att kontrollera hans andning. (Detta är, som jag fattade det, liiite vanligare hos överburna bebisar.) Allting gick åt precis rätt håll och han är idag helt frisk.

Ber om ursäkt för uppsatsen!

♥ H 2008-06-15 ♥
  • Magical

Med mitt första barn gick jag över 14 dagar. Jag var på en kontroll dagen innan och de drog i livmodertappen....på natten komm allt igång.
    Med barn n ummer två kom det igång efter 6 dagar....då utan någon "hjälp"
    Jag hoppas att min trea vill komma lite tidigare...

• Lobro

Glömde säga att dottern bara vägde 3025 g fast hon kom så sent. Sonen vägde 3680 g när han föddes en vecka före bf.

Förlossningarna gick lika lätt. Fast lite snabbare med dottern då!

• Nightswimmer

Jag och min sambo hade en liten grej, som kanske låter löjlig, men som verkligen hjälpte mig att hålla mig positiv. Varje kväll när vi lade oss, sa vi till varandra: "Tänk, idag är det en dag mindre tills vi får träffa vårt barn". Just det - att fokusera på att man har kommit ett steg närmre, istället för en dag längre bort från BF, gjorde det lättare att hålla sig glad (Jepp, jag var en sån där jobbig jävel, som inte gnällde över övertiden.)

♥ H 2008-06-15 ♥
  • marjas

Jag gick över 17 dagar med min dotter. När vi var på överburenhetskontroll (bf+15) såg de att fostervattnet var nästan helt slut så då fick vi tid för igångsättning dagen efter. Igångsättningen var rätt jobbig, det tog 16 timmar och vi fick avsluta med sugklocka.
    Jag var rädd att bebisen skulle vara jättestor men hon var 52cm och vägde 3380gram.

Kan tillägga att jag blev sjukskriven i v27 för prematura sammandragningar och hade massor av förvärkar och andra känningar från v35, så alla trodde att jag skulle föda tidigare än bf. Men kroppen gör ju tyvärr som den vill... :)

Lycka till och hoppas bebisen kommer snart!

• Rudies

Jag är på bf+14 idag och har inga känningar alls. Imorrn är det överburenhetskontroll, här där jag bor får man gå över max 21 dagar innan igångsättning så jag antar att jag kommer få vara gravid lite längre än jag först tänkte mig. Jag mår bra i min graviditet så det är ingen större fara. Min 18 månaders grabb fick magsjuka igår så det var ju lite väl dålig timing från hans sida, men vad ska man göra? Med grabben gick jag över 15 dagar. Värkarna kom på dag 11 eller 12 efter bf, men han var rätt seg på att komma ut. Förlossningen gick bra, fast den var väldigt långsam till en början och avslutades med sugklocka (vilket inte berodde på hans storlek utan andra orsaker) Han vägde 4200g och var 54 cm lång. Just nu, i magsjuketider känner jag att bebisen gärna får stanna i magen till efter helgen. Förutsatt att det finns tillräckligt med fostervatten alltså.

• Nettann

Jag gick 10 dagar över tiden. Hade tid för ev. igångsättning dag 15 (har jag för mig). Kände inget av varken förvärkar eller annat - trodde bestämt att jag skulle vara gravid för alltid om ingen satte igång det hela. *ler*

Kom i säng vid 2-tiden på natten dag 10. Vaknar redan vid 4 för å gå på toa, väl där är det som om en vattenballong exploderade... Vattnet gick, fortfarande inga värkar. Ringde förlossningen, å fick en tid vid 9, för å kolla läget.
     Hinner knappt lägga på luren förrän första värken kommer. De duggade tätt därefter, vid strax efter 6 åker vi upp till förlossningen å 9.21 är Max född. 50 cm. å 3455 gr.

Lycka till, det händer när du minst anar!

• Ellez

Tack för era berättelser vill verkligen att detta ska vara över. Har sovit hela dagen idag är såååå trött. Tror att det beror på all vätska som jag samlar nu.

Svar på tråden 12 dagar över tidne idag.. Någon som vill berätta sin historia?