• Orolig

aldrig med barn?

Finns det någon här, som provat allt, pergo, sprutor, flera IVf, FET, och ändå inte har blivit gravida ens, inte en enda gång ett plus.... Hur länge har ni hållit på, hur orkar ni, hur har ni råd, någon som det ändå har lyckats för?? Efter att allt hopp varit ute.

• Svar på tråden aldrig med barn?
  • Jennie1987
    Orolig skrev 2010-04-13 12:00:10 följande:
    Finns det någon här, som provat allt, pergo, sprutor, flera IVf, FET, och ändå inte har blivit gravida ens, inte en enda gång ett plus.... Hur länge har ni hållit på, hur orkar ni, hur har ni råd, någon som det ändå har lyckats för?? Efter att allt hopp varit ute.
    Jag har inte på långa vägar varit med om allt som du fått gå igenom!
    Men jag vill ändå sända en liten hälsning, och hoppas att du fortsätter vara stark, för härinne har jag läst så otroligt många solskensberättelser, om hur kvinnor blivit gravida efter att de gett upp helt! Så det finns alltid hopp, enligt mig.
    Fortsätt vara stark och du kommer verkligen att finnas i mina tankar!
    Styrkekram till dig!
    www.jenniiiesliv.blogg.se - jag ska bli mamma trots PCO!
  • jelena2

Jag har provat rätt mycket och blev gravid första gången på 9:e försöket (gjort totalt 12 försök av ivf/fet) och då sa jag att det var absolut sista gången. Tills testet blev positivt...
    Jag fick tidigt missfall, men fick blodad tand för då visste jag att jag KUNDE bli gravid. Samma sak hände gång 10 och 11.
    Jag var hos en "spåkärring" för att få lite hopp och hon sa att hon såg ett barn, så jag orkade lite till.
    Jag vände mig till en läkare i Danmark som analyserade mitt blod.
    Vi hade då sju ägg kvar i frysen och jag sa att när äggen är slut, då ger jag upp. 12:e gången fastnade det ordentligt och blev tvillingflickor. De resterande fem äggen kasserades ett par år senare.
    Hela proceduren tog mig 14 år, vilket i princip är hela mitt vuxna liv och det är ju inte klokt!
    Adoption har aldrig varit ett alternativ, för jag ville ha hela kittet: vara gravid, föda och amma. Vilket är synd egentligen, för annars hade det troligen blivit barn mycket tidigare. Ingen av mina två män har heller velat adoptera.
    Idag är jag otroligt glad och tacksam över mina fina flickor och över att jag orkade hålla ut så länge, men jag tycker inte att det är normalt att hålla på så länge.
    Men i mitt fall funkade det och tur var det!
    Mina första sex försök gjordes på Sahlgrenska, de resterande sex försöken är gjorde privat på Carlanderska.

Håller alla tummar och tår för att det är din tur nästa gång!

• Kwela

Jag har aldrig varit gravid trots försök på egen hand i 5 år, pregotime, inseminationer, 6ET och 3 FET. Vi har superbra resultat på alla tester som har tagits och vi har även provat homeopati, örter, akupunktur, naturmediciner och Trombyl. Ingen vet vad det beror på (normalt BMI, lever sunt och åldern inne).

Som sagt vi har kämpat i 5 år nu och har ett ägg kvar i frysen. Man vi klarar inte av att använda det. Klarar inte av ett till misslyckande, det har stått oss upp i halsen. Vi vill vara en familj och vi längtar och väntar nu på att få adoptera.

• mammahärochnu

Vår resa till denna enda och första graviditet (går in i v.36 imorgon) tog oss runt 6½ år, från 2003-2007 gjorde vi aktiva försök varje månad att bli gravida och inget hände, vi gjorde vår utredning 2005 o inga fel visades förutom att jag hade några kg för mycket o därav (?) ingen ägglossning varje månad. Blev inskrivan på IVF:en dec 2007 och sen har vi gjort 4 misslyckade försök. Det 5:e (och näst sista, vi har ett kvar i frysen) blev jag genom ett under gravid på (fick byta läkare samt slapp ta en medicin som senare visade sig man ej skulle äta då man försökte bli gravid...!) och väntar nu en son i mitten av maj. 

Trodde heller aldrig på underverk men det kan ske och i vårt fall var det läkarbyte o medicinen som hjälpte oss annars hade vi fortfarande inte varit gravida!! Har även en endometrios som upptäcktes under alla ivf-behandlingar och det har ju naturligtvis också en del i det hela att det är svårt att bli gravid.
    Kan bara önska dig lycka till!
    ♥♥♥Jag ska bli mamma maj 2010!♥♥♥
  • LiselottePCOS

Känner en kvinna med PCO/S som gjorde 8 misslyckade IVF. Hon fick höraq talas om Metformin och var normlaviktig. Läkaren skev ut och det hjälpte henne bli gravid två gånger! 

Alla läkare är INTE posetiva till Meformin pga att inte alla kvinnor blir hjälpta.  Metformin är inget mirakelmedel de vet inte exsakt vilka PCO/S- kvinnor som blir hjälpa.

Kanske är det så att du har insulinreseistens(läsat att upp till 70% av alla med PCO/S har) , även om du är smal, hör om du kan få pröva metformin.

Kan ta både veckor eller månder före man märker förändring och det är inte farligt om man inte har insulinreistens händer det inget som skadar. Biverkan kan vara illamående, diarré och nedsatt aptit och sedan får man inte dricka mängder med alkohol när man tar metformin.

Läkaren kan ta hormonblodprover och jämföra resultat för att se om medicinen hjälper. Ibland kan IVF och klofmenbehandling (pergotime) hjälpa bättre ihop med Metformin.

• Helene70

Vi gick igenom 5 pergotimekurer och 3 IVF-försök med sammanlagt 5 embryon.
    För nästan 4 månader sedan fick vi vårat efterlängtade barn, en pojke.
    Det är enda gången som jag har lyckats bli gravid och det gick hela vägen.
    Än idag känns det som en dröm!

• 81JeN
    o, när man läser vad många har gått igenom, så känns de, typ, vi har ju bara börjat, men de känns tomt och så långt ifrån att man ska bli mamma när vacker dag. jag och min sambo har hållt på i "bara" ett år, först provera och nu puregon. min kropp svarade inte alls på provera, men på puregon fick jag ett ägg som var 17 och ägglossningen kom oxå, första i hela mitt liv tror ja, den kom, men den räckte inte för att det skulle bli ett litet + {#lang_emotions_frown} nu ska man börja om med proceduren, coh som sagt så känns de sååå långt ifrån att man någonsin kommer att bli mamma, vilket jag tänker är så orättvisst, varför ska det vara så? så många som får barn utan problem,och som inte ens tar hand om dem, så många opassande föräldrar, är det bara jag som tycker att detta, livet är så orättvisst {#lang_emotions_cry} eller är jag för ego?
Svar på tråden aldrig med barn?