Vad kan era 13-åringar?
Sonen är 14 men har i 5 års tid varje vecka dammsugit sitt rum + städat en toalett (i början blev det väl sisådär rent...). För ett år sedan fick han börja tvätta en maskin tvätt/vecka men det krävs lite tjat för att få det att ske.
Annars är det det vanliga, plocka undan efter sig, tömma diskmaskinen om den är klar, fixa eftermiddagsmat etc. Fritidsaktiviteter tar han sig själv till för det mesta, om det är för långt att cykla eller dåligt med bussar får han skjuts.
Jag veckopendlar och maken jobbar mycket så för att det ska funka hemma måste barnen hjälpa till. Storasyster gör lite mer, förståss men normalt (alltså när jag fortfarande jobbade i stan) gjorde jag 1/3, maken 1/3 och barnen tillsammans 1/3 av sysslorna. På sommaren gör vi nog mer för barnen är så där lagom intresserade av trädgårdsskötsel...
Men det är ju så olika - jag har jobbarkompisar vars män inte "kan" sortera tvätt! Herreminje - det kunda mina barn innan de börjat skolan! Så det handlar mer om vad man behöver göra, inte vad man kan. Och i ärlighetens namn skulle jag gärna själv slippa mycket av hemarbetet.