• SaSa och så en till

När är det Ok för barnet att färga/slinga håret?

Vid vilken ålder tycker ni det är okej att låta sin dotter (eller son) färga häret?
    Eller iallafall få gå till frissan och göra några fina ljusa slingor?

• Svar på tråden När är det Ok för barnet att färga/slinga håret?
  • Jagvetmest
    SaramedM skrev 2010-04-13 12:52:19 följande:
    jag vet ingen som gjorde det i 10 års ålder på 80 talet!TS; 15-16 ska de vara
    Men varför? Vad är bättre när de är 15 än 12?
  • JoKo

Men permanentade 10 åringarna verkligen håret?
    Det var inte såna där "våffel-tångar" alt. flätor på natten som gjorde deras pudelkrull...?

• SaramedM
    Jagvetmest skrev 2010-04-13 12:54:58 följande:
    en 15 åring börjar bli en ung vuxen, vuxna kan sminka sig, slinga håret etc

en 12 åring är ett barn och barn ska inte spöka ut sig
  • Candra
    JoKo skrev 2010-04-13 12:55:23 följande:
    Men permanentade 10 åringarna verkligen håret? Det var inte såna där "våffel-tångar" alt. flätor på natten som gjorde deras pudelkrull...?
    Jag fick som sagt håret både färgat och permanentat när jag var i 6-årsåldern. Jag är född 90.
  • Jezamine
    JoKo skrev 2010-04-13 12:55:23 följande:
    Men permanentade 10 åringarna verkligen håret?Det var inte såna där "våffel-tångar" alt. flätor på natten som gjorde deras pudelkrull...?
    Jag hade våfeltång till mina tjejer..men de permanentade inte håret förrän i 20 års åldern....Den ena har aldrig permanenmtat håret förretsen
    Avstängd tills vidare
  • JoKo
    Jagvetmest skrev 2010-04-13 12:54:58 följande:
    För jag anser att barn ska vara barn. De blir vuxna tids nog och jag tycker att förändrande av utseendet hör till vuxenlivet i så fall.

Jag vill inte ens att mina döttrar ska ha smink till vardags när de är 10-12 år.
  • zera

jade, det beror ju lite på hur dom vill färga det och varför osv... handlar det bara om några slingor när man är 10 så ser jag inga problem med de, men jag skulle nog inte gå med på permanent färg utan toning. Själv tonade jag håret när jag var runt 12-13 första gången... det tvättades ju ändu ur efter några tvättar så min mamma ansåg inte att det var nån stor grej.

• LyNxQ

Jag tonade nog håret som 14-åring tror jag..
    Så jag säger väl 13-14-årsåldern då

Är född 1980 och hade kompisar som hade permanentat hår när vi var 11-12 (alltså i början av 90-talet )

• SaramedM
    Candra skrev 2010-04-13 12:56:25 följande:
    Jag fick som sagt håret både färgat och permanentat när jag var i 6-årsåldern. Jag är född 90.
    oj!
    Jag har svårt att se varför man går med på det
    Förstöra håret på det sättet på ett barn
  • Jagvetmest
    SaramedM skrev 2010-04-13 12:55:53 följande:
    en 15 åring börjar bli en ung vuxen, vuxna kan sminka sig, slinga håret etcen 12 åring är ett barn och barn ska inte spöka ut sig
    Ok då fattar jag din inställning. Jag kan dock tycka att man inte spökar ut sig om man tonar håret i en fin färg när man är 12. Men smink håller jag med om- det ser inte bra ut på barn..
Svar på tråden När är det Ok för barnet att färga/slinga håret?