• Anonym (Lina)

Säga upp förskoleplatsen?

Hej.

Jag har en son som blir 2 år i maj. I höstas förra året började han på förskolan. Nu ska han bli storebror i höst och jag funderar på att säga upp hans förskoleplats...

Det råder brist på förskoleplatser här i stan (Uppsala), och jag vet att det nog finns familjer som har större behov av Ludvigs plats i höst än vad vi kommer att ha. Går det som planerat är tanken att jag ska vara föräldrarledig ett år, och sedan mannen ytterligare 6 månader - då behöver vi alltså inte en ny dagisplats (eller två då...) fören VT-2011. Om två år alltså, tror ni att efterfrågan på förskoleplatser har blivit mindre då? Här i Uppsala är det helt överfullt just nu överallt, jättemånga som inte får plats. Ludvig älskar att vara på förskolan, vi har verkligen fått tag i ett kanonställe men samtidigt känns det som att det skulle vara skönt att slippa flänga runt till tre olika ställen varje morgon i höst med en liten baby. Skippar Ludvig dagis och blir hemma med oss blir det bara två körningar varje morgon - killarna till skolan och tjejerna till förskolan. Det som känns lite negativt är att jag vet ju inte hur Ludvig kommer att reagera på från att gå på dagis från 8-15 varje dag till att sluta helt + att det kan bli rejält svårt att få tag i en förskoleplats om två år igen, då vi vill inte bara ha en utan två. Tjejerna går dessutom på en privat förskola, så det finns inga möjligheter till förtur för syskon där.

Hur skulle ni ha gjort?

Svar på tråden Säga upp förskoleplatsen?