• 02Smulan

Husmorstips! Favorit i repris!

Hej alla FL-are!
    För nåt år sen så hade vi en väldigt bra tråd med diverse husmorstips och andra
    bra lösningar för allt mellan inbränt fett till halsont.

Nu kör vi igen!

Så, frågor och svar på diverse problem i hemmet,
    bidra med ditt bästa tips.

Och jag presenterar redan här universallösningen:
    Ättika!

• Svar på tråden Husmorstips! Favorit i repris!
  • Engfield

Fastbränd mjölk i kastrull efter tillexemepl stuvade makaroner? När den stått i vatten ett litet tag, häll av och gnugga sen botten med.... en sockerbit! Helt suveränt!!!

Rengöring av spisplattor (de som är upphöjda); strö över bakpulver och häll sedan över ättika... toppen bra  

• malung86
    Får testa det! Tack! Glad
    Betty Boop skrev 2010-06-13 01:25:39 följande:
    Det finns en spray mot illaluktande dofter som heter Yocoair. Finns på tex Claes Ohlsson. Den funkar  bra!
    Oki, tack!
  • Pigeon
    malung86 skrev 2010-06-13 15:50:09 följande:
    Får testa det! Tack! GladOki, tack!
    Du kan också testa att droppa lite ättika på en trasa och gnida av dem invändigt, ättika neutraliserar dålig lukt.
    Funkar inte det kan du även testa att strö potatismjöl eller bakpulver inne i skorna så att fukten sugs upp.

Annars tycker jag det funkar bäst att tvätta i maskin, synd att inte det gick...
  • Miss T

Hej alla,
    Jättebra tips man hittar här. =) Jag har en sak som jag undrar. Det är så att jag har en Haglöf jacka som har hängt ute i hallen, som ligger intil köket. Dessa dagar har vi lagat en massa mat utan att stänga till köksdörren ordentligt. Restulatet har blivit som gissat att min jacka luktar nu matos.  Då menar jag både friterat, fisk, grillat osv i flera dagar. Räcker det om jag vädrar jackan eller måste jag köra i maskin. VIll helst inte det eftersom den är "nyköpt" typ 2-3 månader så jag vill inte förstöra impregneringen. Om jag ska vädra, kan jag bara hänga den i rummet och öppna fönstret. Min inneboende brukar röka ute i balkongen så jag vill inte hänga jackan där.

• Carisma

Någon som vet hur man får bort curryfläckar?
    Jag sköljde direkt när fläcken uppkom och hade på sånt "Tabort oxi +enzym". Men nu efter att jag tvättat i 60 grader så är fläckarna kvar.

Sen undrar jag också hur man får bort fläckar av inotyolsalva? Har tvättat i 60 grader men det är brunaktiga fläckar kvar.

• Pigeon
    Carisma skrev 2010-06-15 12:46:50 följande:
    Någon som vet hur man får bort curryfläckar?
    Jag sköljde direkt när fläcken uppkom och hade på sånt "Tabort oxi +enzym". Men nu efter att jag tvättat i 60 grader så är fläckarna kvar.

Sen undrar jag också hur man får bort fläckar av inotyolsalva? Har tvättat i 60 grader men det är brunaktiga fläckar kvar.
    Har du provat galltvål? Eller vanlig hårdtvål?

Ibland har jag även blötlagt plagget i varmt vatten + en skopa vanish över natten, då brukar svåra fläckar släppa.
  • Carisma
    Pigeon skrev 2010-06-15 14:00:28 följande:
    Har du provat galltvål? Eller vanlig hårdtvål?

Ibland har jag även blötlagt plagget i varmt vatten + en skopa vanish över natten, då brukar svåra fläckar släppa.
    Nej det har jag inte testat. Har dock både galltvål och Vanish hemma så jag gör några försök till med fläckarna helt enkelt.
    Tack! 
  • vallakra

Mitt bästa tips är helt enkelt Yes handdiskmedel. Funkar på i stort sett allt. Jag använder det till all rengöring utom ugnen (där använder jag såpa som trots allt är oslagbart).

Jag gnuggar in Yes på fläckar innan jag lägger kläder i tvättmaskinen, det tar bort till och med fettfläckar!

En annan sak jag gjort är att sy frottetrasor. Jag sydde egna tvättlappar när ungarna var små och då kom jag på att man även kunde göra till hushållet. Så jag köpte handdukar billigt på Erikshjälpen, gröna till tvättlappar och vita till hushållet. Jag klippte dem i lagom stora fyrkanter och sicksackade runt om. Naturligtvis tvättade jag dem inte ihop...

Tvättlapparna behövs inte längre men de vita trasorna är i ständigt bruk, jag skulle inte kunna vara utan dem. Eftersom jag har så många kan jag slänga dem i tvätt ofta så jag har alltid fräscha trasor till hands.

• Miss T

Vi har en vattenskrapa vid diskhornen. Jättebra att skrapa bort all vatten runtomkring än att använda trasa. Det blir bara ännu blötare tycker jag.

Jag brukar tvätta disktrasor och "kökshanddukar"(handduk jag använder i köket till att torka händerna eller disken) i 60grader. Räcker det? När jag var yngre så hörde jag att det finns dem som kokar disktrasorna. Om det är vad som behövs så räcker ju inte 60grader alls.

• vallakra

Kom på en sak till, det handlar visserligen inte om rengöring eller dylikt men det underlättar i alla fall vår vardag.

Jag talar om en underbar liten sak från Ikea, nämligen en tvätt-tunna som heter JÄLL. Den finns i vitt, grönt och blått. Den är hopfällbar och tar ingen plats när den inte används.

Vi använder dem till allt. Förutom till tvätt så är de perfekta till utklädnings-kläder, mjukisdjur, bandyklubbor, bollar i trädgårdsförrådet, urvuxna kläder som "inväntar" nästa barn.
    Till badleksakerna till poolen (förvaras under altantaket), till de tjocka vintertäckena på sommaren, ja till det mesta...

Svar på tråden Husmorstips! Favorit i repris!