vilket belöningssystem?
Ni kanske bör rensa ut lite leksaker? Inte så konstigt att de inte orkar städa undan allt om de har ett helt berg av grejer. Det brukar vara det största problemet tycker jag. Allra helst om de som någon här ovan skrev, blir glad när man hotar med "sopsäcken". Då kanske det är dags att inse att man har alldeles för mycket skit? De blir faktiskt inte lyckligare ju mer leksaker de får...
Ett jättebra tips tycker jag är att rensa ut den stora mängden, och sedan kan man byta leksaker lite då och då (inte lägga till, utan byta ut) så blir det förnyat och plötsligt blir allt det där skräpet faktiskt roligt för barnen när det känns som "nytt".
Sedan är det såklart jättebra att man hjälps åt att städa helt enkelt. Belöningssystem ger jag absolut inte mycket för, det finns ytterst få situationer då det ger en positiv effekt och då ska det vara under mycket kontrollerade former i samröre med professionell familjeterapeut och liknande.
Hot och straff är helt förkastligt och det värsta man kan dra till med. Maktspel ska man undvika. Försök hitta en medelväg istället.