• Anonym (lillan)

När kan man tidigast se barnets kön på UL?

Hej!

Någon som vet när man som tidigast kan se barnets kön på UL?

Jag har hört att barnmorskor rekommenderar att man gör ett sådant UL från iallafall graviditetsvecka 17 (för att de då lättare kan ge ett "säkrare" svar)?

Kan man inte få göra det tidigare?
    Jag går snart in i vecka 11.

Hur tidigt i graviditeten kunde ni se könet på erat barn?

• Svar på tråden När kan man tidigast se barnets kön på UL?
  • Anonym (lillan)

puff

• Anonym (lillan)

Snälla, ingen som vet?

• anirac1

Även om dom kan ser på rul så är det INTE 100% rätt. På mej såg dom "fel" på rul fast i v24 såg maken & jag tydligt att de var en kille =) Likaså kan dom se fel om man glr ett könsul....

• Anonym (lillan)

oj, ok. Jag förstår att det kan vara svårt att se, men när gjorde du rul, i vilken vecka?

• anirac1
    anirac1 skrev 2010-04-14 02:59:28 följande:
    i v18
    18+4 för att vara exakt
  • Anonym (lillan)

aha!  okej, jag kommer nog att vara i v. 12 ungefär när jag tänkt göra det. Men då kanske det är på tok för tidigt?

• anirac1

Ja det tror jag är förtidigt. Men ring din bm å hör hon/han borde kunna svara på de. Grattis förresten =)

• Anonym (lillan)

Tusen tack för dina svar!

Och tack för gratulationen!

• Anonym

Ja, det är alldeles för tidigt, könsdelarna utvecklas först senare och det är intet för inte RUL ligger  vecka 18-19. Jag gjorde NUPP vecka 13 och då syntes ingenting alls.

• Anonym (lillan)
    Anonym skrev 2010-04-14 05:45:15 följande:
    Ja, det är alldeles för tidigt, könsdelarna utvecklas först senare och det är intet för inte RUL ligger  vecka 18-19. Jag gjorde NUPP vecka 13 och då syntes ingenting alls.
    Jaha, jag har läst att könsdelarna utvecklas i just vecka 10 och att man redan i vecka 11 kan se skillnaden på pojke och flicka!  Vad konstigt...får ringa en barnmorska och fråga. 
  • Platano

När jag gjorde ul i vecka 12 så sa läkaren att ibland kunde de se kön och ibland inte. Hon kunde inte se då. När jag kom tillbaka vecka 16 såg hon direkt var det var och vi har fått bekräftat igen på ett annat ul att det stämde.

Det kan synas tidigt men i vissa veckor är pojkar och flickor väldigt lika "där nere" och då kan det vara svårt/omöjligt att se.

• Shmone

Det är lite olika. Ju senare man gör desto mer säker kan dom vara. Jag har hört om en som fick säkert pojkbesked i v.14. Men det är inte alltid som dom kan se så tidigt eftersom könsorganen är väldigt lika varandra i början. Det är större chans att se från v.17 o framåt.

Svar på tråden När kan man tidigast se barnets kön på UL?