• Acnaib

Hur förankra gungställningen?

Hej!

Iår köpte vi en gungställning till lilltösen av typen "Can Can" från Hörby bruk. Ni vet en sån där vanlig av stål med två gungor och en dubbelgunga.

När vi monterade upp den upptäkte vi dock att den suuuperenkelt kan välta, och då bara av 1-åriga dotterns gungande. Den måste alltså förankras.
    I bruksanvinsningen står att man kan gjuta ner fyra plintar och fästa i den, alternativt fästa gungställningen på två låååånga brädor.

Vi bor i en lägenhet och gräset utanför är inte vårt. Vi har liksom inget staket eller så utan alla delar på utrymmet. Fastighetsskötaren tyckte det var okej att sätta en gunga där, men den måste vara flyttbar så han kan klippa gräset. Alltså gjutning är ju uteslutet.

Svärfar här menade dessutom att gunställningen kommer bli för tung för att flytta med två långa tryckimpregnerade brädor på. Dessutom kommer väl gräset förstöras där brädorna är? Eller!?

Till saken hör även att gräsmattan är otroligt ojämn och lutar åt alla möjliga håll. Inte helt enkelt med andra ord.

Eftersom det är vår gungställning känns det ju extra viktigt att den står stabilt och säkert ifall något annat barn skulle komma och gunga. Vill ju inte ha det på vårat ansvar om något händer.

Tacksam för tips och hjälp!

• Svar på tråden Hur förankra gungställningen?
  • Smultron ett

Kan nu inte fråka om ni får gjuta i mattan och sen ha något som ni kan fästa gungställningen i betongen som går att ta bort igen.

Annars kan man ju vira upp gungorna och köra genom ställningen när det behöver klippas. eller att ni erbjuder er att klippa den lilla snutten vid gungan själva.

The world's a better place when it's upside down!
  • Erkens mamma

Idén med de lååånga brädorna på tycker jag verkar bäst. Mina vänner har en sådan lösning på sin gunga och där gungar två sex-åringar utan att gungan välter. De har tryckat av typ trall som är långa men inte så tjocka. Får gungan långa anslutningar mot marken borde det också hjälpa mot ojämnheterna.

Brädorna sticker på deras gunga ut ca 1½ meter framåt och bakåt utanför varje ben.

• Acnaib
    Erkens mamma skrev 2010-04-14 08:19:57 följande:
    Idén med de lååånga brädorna på tycker jag verkar bäst. Mina vänner har en sådan lösning på sin gunga och där gungar två sex-åringar utan att gungan välter. De har tryckat av typ trall som är långa men inte så tjocka. Får gungan långa anslutningar mot marken borde det också hjälpa mot ojämnheterna. Brädorna sticker på deras gunga ut ca 1½ meter framåt och bakåt utanför varje ben.
    Ja, det var så vi nog hade tänkt, men blev osäkra då svärfadern här sa att det kommer bli för tugnt att lyfta sedan.
    I bruksanvisningen står det att brädorna ska vara 45mm x 95mm, men då kanske dina vänner har smalare brädor ändå?
    Smultron ett skrev 2010-04-14 08:15:21 följande:
    Kan nu inte fråka om ni får gjuta i mattan och sen ha något som ni kan fästa gungställningen i betongen som går att ta bort igen.Annars kan man ju vira upp gungorna och köra genom ställningen när det behöver klippas. eller att ni erbjuder er att klippa den lilla snutten vid gungan själva.
    Jag tror faktiskt inte att de är så glada i om man gjuret i gräsmattan, tyvärr. Och vira upp gungorna går ju med två av dem, men inte den tredje - dubbelgungan som ju är gjord av stålrör. Dessutom har fastighetsskötaren en stor traktor han klipper med så jag tror itne han kommer mellan iaf. Tyvärr.
    Klippa själ vore ju ett bra alternativ, men det känns lite onödigt att köpa en gräsklippare bara för den sakens skull {#lang_emotions_undecided}
  • La Lola

Den är lätt att flytta så brädor funkar kanonbra!

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • jomi

Vi "böjde" armeringsjärn och bankade ner i gräsmattan! smidigt!!
    Inte varit i närheten av att välta efter det...

Längtar.....
  • Acnaib
    jomi skrev 2010-04-14 09:36:29 följande:
    Vi "böjde" armeringsjärn och bankade ner i gräsmattan! smidigt!!Inte varit i närheten av att välta efter det...
    Sitter det verkligen kvar? Borde väl kunna åka upp igen av den där "vältrörelsen", eller?
  • liten på väg 09

Vi har satt fast brädor och sedan grävde ner dom i gräsmattan så syns dom inte...Har ingen tendens till att tippa.

• jomi

Det är Låååånga armeringsjärn :) ca 30cm
    och nä ingen tendens alls att tippa....banka HÅRT! :)

Längtar.....
  • Acnaib
    jomi skrev 2010-04-14 10:44:05 följande:
    Det är Låååånga armeringsjärn :) ca 30cmoch nä ingen tendens alls att tippa....banka HÅRT! :)
    Okej! Tack för tipset - gillar det hett om det verkligen fungerar! Beodrade mannen att handla hem brädor efter jobbet, men nu fick han nya  instruktioner {#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_wink} 
    Smart att slippa brädorna ju, eftersom de ju lätt kan vara "i vägen", de tar ju en del plats liksom.
    liten på väg 09 skrev 2010-04-14 10:05:39 följande:
    Vi har satt fast brädor och sedan grävde ner dom i gräsmattan så syns dom inte...Har ingen tendens till att tippa.
    Hade varit ett jättebra alternativ om jag nu inte hade varit tvungen att kunna flytta ställningen.

armeringsjärnen räknar jag med att kunna dra upp igen, när det är dags att flytta - eller hur?!
  • jomi

Japp! vi har flyttat vår flera ggr!!!
    Kul att man hunde komma med ett bra tips!

Längtar.....
Svar på tråden Hur förankra gungställningen?