Inlägg från: Energiexperten |Visa alla inlägg
  • Energiexperten

    Alternativ uppvärmningskälla

    hej
    Oj vad kul fråga som innehåller så mycket.

    enkelt svar
    ja berg/mark-värme är ett bra alternativ och komplettera samtidigt med ackumulatortank och solfångare.

    och lite mer funderingar
    Först och främst hoppas jag att ni har en ackumulatortank kopplat till systemet, med en sån minskar man enkelt eldningsbehovet rejält, kan minska med 1/3.
    Om ni ska installera en ackumulatortank så passa på att bygga på med solfångare samtidigt så slipper ni elda på sommarhalvåret.

    Sen utgår jag från att ni vill leva enkelt och varmt och då är bergvärme ett bra alternativ. Om ni byter till värmepump kommer ni förmodligen elda mindre och låta värmepumpen jobba mer. Det betyder att troligen kommer elräkningen bli högre men arbetet med veden blir mindre.

    Själv drömmer jag om ett hus
    - med ackumulatortank
    - solfångare för sommarens varmvatten
    - berg/mark värmepump för den kalla perioden
    - och en vattenmantlad vedeldad spis (som är guld värd) för de riktigt kalla dagarna

    då får man ut det bästa av de tre systemen

  • Energiexperten

    Hej igen enkelt och miljövänligt tillägg - köp vindkraftel till värmepumpen Jag känner att jag bör göra ett tillägg angående miljön Använder man värmepump istället för ved använder man mer el och påverkar troligen miljön mer När det gäller miljöpåverkan räknas ved som biobränsle och förnyelsebart och alltså bra. När det gäller el behöver man titta lite mer noga. Man kan ju ha vindkraft och alltså helt förnyelsebar el. Men man kan ju också bara köpa el som vilken som helst och då är man med på ett hörn och använder kol/kärnkraft/olja och vad det nu kan vara. Och i nya byggreglerna försöker man styra bort eller ställer högre krav på byggnader som ska värmas med el. osv osv, det går att diskutera el hur mycket som helst....

Svar på tråden Alternativ uppvärmningskälla