• Anonym (fånig och dum.)

Avundsjuk på mitt ex nya tjej.

Ja, jag är avundsjuk. Jag erkänner på en gång.

Mannen jag levde med i 5 år och som jag sen tillslut lämnade för att min han var så fruktansvärt tråkig, gnällig, förutsägbar och oromantisk och helt enkelt snustorr har tydligen förändrats helt.
    Han träffade en ny tjej ganska snart efter vi hade separerat och med henne är han tydligen helt fantastisk.
    De verkar så lyckliga ihop och han verkar så öppen och spontan, rolig och varm, romantisk.
    De åker på resor (det gjorde aldrig vi) och när jag ser dom på stan ser de alltid jätteglad och kära ut och går och myser.
    Något som vi aldrig gjorde.
    Han och jag kunde aldrig prata på det sättet man vill prata med någon man lever med, han öppnade aldrig upp sig och aldrig gjorde något romantiskt. I sängen var det också jättetråkigt och torrt. 
    Inte ens när vi var nykära var det superromantiskt och sådär utan mer..ja..vad ska man säga...lagom. 
    Han var väldigt snäll och foglig men det var också allt. 
    Det var som att leva med en träbit. Och tro mig, jag försökte få honom att öppna upp sig och bli varmare om ni förstår vad jag menar, tjatade, grät, grälade och surade. 
    Men nu...nu är han tydligen mr fantastic efter vad jag har förstått och sett, (vi har några gemensamma vänner som skvallrar ibland)
    Visst, jag är inte kär i honom och jag vill verkligen inte ha honom tillbaka, men det känns lite surt att jag "slösade" bort 5 år på honom och på att försöka få honom att bli en varm och öppen person.
    Och hon (den nya) lyckades tydligen på en gång.
    Jag vet, jag är småsint och avundsjuk. Dum och missunnsam. Men jag kan inte hjälpa att det svider lite.
    Usch vad dum och fånig jag känner mig som tänker på det här.
  • Svar på tråden Avundsjuk på mitt ex nya tjej.
  • Stårschan

Jag förstår att du blir lite svartsjuk, men i ärlighetens namn var det nog bara så att er personkemi inte var den rätta. Att gråta, tjata, sura och tjura är inte rätt sätt att få någon att öppna upp sig och bli varm... Han verkar ha hittat sin själsfrände nu. Förhoppningsvis står din och väntar bakom ett hörn och väntar på att bli upptäckt av dig!

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • MarKatta76

Jag tror inte det handlar om huruvida man lyckas tillsammans eller inte, utan personkemi och andra saker! Visst kan det kännas hårt, men tyvärr är det som det är. Det är bättre att inse det så man kan gå vidare.

Försök tänka positivt! Han mår bra med sin nya tjej, även om de gör andra saker än vad ni gjorde. Du älskade honom en gång, och jag tror nog att du vill att han ska vara lycklig?
    Snart är det DU:) som träffar en ny kille<3 och tänk vad mysigt DET kommer att bli:)

Jo jag vet att tjat och gnäll o gråt inte får en person att öppna upp sig, men jag blev liksom desperat med tiden. I början av förhållandet så tänkte jag att det där ordnar nog upp sig när vi varit ihop ett tag..men det kom liksom aldrig och jag blev mer och mer frustrerad och ledsen.

ja, jag antar att jag får se det så, att dom passar mycket bättre ihop än vad han och jag någonsin gjorde och det är därför det funkar mellan dom.
    Hoppas att den där personen snart dyker upp i mitt liv, den jag kan dela allt med utan att gnälla och sura. 
  • typexempel

Alltså, det faktumet att han är den personen som du uppenbarligen ville att han skulle vara med den nya och inte var det med dig kanske hade med hur erat förhållande var också.

Jag har varit med om kvinnor som försöker tvinga fram att man ska öppna sig, som försöker forcera fram att man ska vara romantisk, modig, mjuk och stark eller vad man nu vill ha.

Sammantaget skulle jag vilja tro att det i samtliga fall har fallit bort p.g.a. just det att man inte tillåts vara sig själv, att det spontana dör vid första försöket att konstla fram något för att man känner pressen på sig att man måste vara spontan.

Ifall någon säger till mig att jag är tråkig, så känner jag nästan på en gång en press på att ändra på det, att försöka åtgärda problemet, men i utbyte så blir all kreativitet, spontanitet och värme utplånad och man känner sig tom.

Nu säger inte jag att detta stämmer i ditt fall, men jag kan komma ihåg att många gånger så har inte ens mina respektive uppfattat sig som pushande, eller besvikna. Men ändå gett ett undermedvetet sken av det, speciellt när man varit med någon under lång tid så kan man få ett öga för när något är fel, det räcker oftast med att man ser personen i några ögonblick så får man en bild av hur denne mår.

• MrsHW

Kan ju va så att de är nykära.. Som du sa själv, var de bra mellan er i början också.. Det är när de gråa vardagarna börjar som man inser om man passar eller inte.. Du passade väl inte med honom, vad glad för att du lämnade honom! Många stannar kvar hela livet. 

• Rosa socka

Mitt ex verkar vara oerhört romatisk med sin nya tjej och det tycker jag bara är roligt!
    Jag är jätteglad för hans skull, han är lycklig och verkar ha ett bra förhållande och det gör mig glad för det förtjänar han

Men så har jag ett superbra förhållande nu som gör mig lycklig ända in i själen så det finns ingen plats att bli avundsjuk och missunsam för exets skull..

Du kommer komma över det, försök att inte tänka på det (svårt, jag vet) och fokusera på dg själv istället.
    Kan ta tid kanske men det är det värt i slutändan då du har ditt perfekta förhållande och är bubblande lycklig

• Anonym (...)

Jag förstår precis vad du känner! är med om exakt samma sak. Fast i mitt fall va det min man som lämnade mig för henne. när jag dessutom va planerat gravid i åttonde veckan. Trots att det gått ett år sedan dess är jaqg förbannad, sårad å avskyr båda två. Kan tillägga att barnet aldrig föddes. gjorde en abort.

Jo, jag förstår ju att det aldrig fungerar att gnälla fram nånting ur en människa men jag var desperat. Antar att jag får lära av mina misstag om och när jag träffar någon ny.

Svar på tråden Avundsjuk på mitt ex nya tjej.