Inlägg från: pseudonym1 |Visa alla inlägg
  • pseudonym1

Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen

Hej.
    Måste fråga en sak...
    Bråck... är det detsamma som delade magmuskler eller vad är det?

Jag har en 3-åring o en 4-veckors hemma och bestämde mig efter första barnet att jag ska göra en bröst (lyft och litet inlägg till typ c-kupa) samt bukoperation där de får dra ihop magmusklerna samt fettsuga och dra bort överflödig hud...
    Jag är normal-smal och tränar väldigt mkt så det är inga jättemängder som ska bort.
    Men jag tränade 6 dagar hård träning i veckan i 2 år efter första och visst blev magen bättre men långt ifrån bra...
    Ser liksom ut som att jag har en liten "mini-rumpa" under naveln och jag får in ca 3 (4 kanske t.om) fingrar mellan magmusklerna.
    Inte roligt o träna så mkt och ändå inte få resultat på magen...

Någon sa till mig att man kan få iaf delade magmuskler bekostade eftersom det fysiskt kan ställa till besvär men att det måste vara ett visst antal fingrar man får in isf...
    Någon som vet ngt om detta och vart vänder man sig isf? Tänkte försöka operera runt hösten 2012 men det kostar ju så mkt så kan man få lite bidrag hade ju inte det varit fel...

• pseudonym1
    fetsnygg skrev 2011-05-03 11:33:29 följande:
    um nä.. alltså delade magmuskler är ju när det är som du skriver.. att man får in massa fingrar i mellan musklerna.. men bråck är när bukhinnan spricker lite eller mycket och inte längre håller tarmarna på plats, utan en del av tarmen kan åka ut genom bukhinnehålet. Det kan vara litet eller stort, men är tydligen inte ovanligt när man varit gravid eftersom bukhinnan blir så utspänd då. Delade magmuskler underlättar ju inte det hela, eftersom musklerna vanligtvis hjälper till att hålla tarmarna på plats.
    Aha... Då förstår jag skillnaden
  • pseudonym1

Någon som gjort en bukoperation här? Jag har 3-4 fingrar mellan och ett "typiskt put" från brösten o neråt...
    Tränade 6 dagar i v hård träning mellan mina 2 graviditeter men det gick inte tillbaka även om det blev lite bättre.
    Kommer att göra en bukplastikoperation nästa höst där de får sy ihop musklerna samt lite fettsugning o borttagning av skinn.
    Är smal o har inte mkt att ta bort men vill iinte ha en sån mage när jag e så träningsinriktad som jag är....
    Någon som gjort det här o kan berätta? Eller ska göra?

• pseudonym1

Jag har faktiskt inte tänkt tanken innan jag läste här om att försöka få det beviljat via landstinget utan tänkt bekosta det själv.
    KÄnns som att var o varannan har detta så är det verkligen ngt de bekostar?

Efter 2 barn samt lite viktuppgång o nedgång sen tidigare så vill jag göra ett bröstlyft med litet inlägg + bukoperation o har varit i kontakt med en kirurg i gbg.
    Han sa att det är bra om det gått ca 6 mån efter avslutad amning innan man gör brösten och det blir någon gång till nästa höst kan jag tänka mig.
    Jag frågade då om de gör magen samtidigt men han behövde titta på mig innan han kunde avgöra det...
    Jag är ensamstående med den lille och måste även tänka på att det är svårt o lyfta osv i början så jag behöver lite hjälp osv som måste fixas innan jag kan göra det...

Men 49 000 går det på med bröst o samma för buk.
    Jag väger 64 och är ganska vältränad så det är inte mkt hud/fett som ska bort men vill ändå ha bort det då det är omöjligt o träna bort.
    Tror ni man kan få det beviljat (buken alltså) via landsting enbart för att det är brett mellan?

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen