Inlägg från: Tvillingar11 |Visa alla inlägg
  • Tvillingar11

Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen

Är det någon som fortfarande läser denna tråd?

I så fall hoppas jag att någon kan ge mig råd!

Förlöstes med kejsarsnitt för cirka två månader sedan. Var gravid med tvillingar och fick en enorm mage. Nu, två månader senare så ser jag ut att vara höggravid med ett barn, sådär i sjunde-åttonde månaden. Var på vårdcentralen och läkaren kände på min mage och sa att jag har diastasis och att det kan åtgärdas med operation. Hon skickade en remiss till gyn?! Varför dit förstår jag ej. Väl där får jag höra att man inte opererar utan det är träning som gäller. Tappade all hopp, magen ser hemsk ut. Går inte att dölja! Varför skickade hon inte remissen till kirurgen? Och tror ni att jag skulle ha fått ett annat besked hos kirurgen?

Vet inte vart jag ska vända mig....

• Tvillingar11

Jag ska be läkaren skicka en ny remiss då, denna gång till kirurgen och inte gyn! Man kan tycka att sådant borde kontrolleras efter kejsarsnittet redan innan man lämnar BB.  Hur många månader bör man ge det en chans att läka naturligt innan man tar det på allvar?

Nino- Grattis till tvillingar helt underbart, våra är nu två månader och det är full rulle Sa BB att det bekostas av landstinget och att det inte går ihop naturligt?

jag får in fyra fingrar mellan mina muskler under naveln när jag ligger ner och spänner magen. Det står upp som en limpa och när jag står upp hänger allt och det är så tungt. Fick höra på gyn att det är träning som gäller för jag är lite rund efter graviditeten om lår och rumpa också! jaha, tack sa jag, vad trevligt att få det bedömt också!!!

• Tvillingar11

jag försöker hitta bilder på nätet för att jämföra min mage med, men de jag hittar på diastasis har faktiskt någorlunda platta magar, allt är relativt. Min mage är faktiskt stor, ser riktigt gravid ut.

• Tvillingar11
    Betty2 skrev 2011-08-12 23:15:13 följande:
    Hej! Jag är oxå tvillingmamma o hade en stor diastas efter mitt kejsarsnitt. Gynläkaren som gjorde efterkontroll 6v efteråt var helt säker på att jag behövde opereras. Men otroligt nog så blev det mkt bättre under de kommande månaderna medan jag väntade på tid hos kirurg så efter ett nytt besök hos gyn bestämde vi att avboka. Det är inte helt bra men ngt mindre än 2 fingrar brett under naveln o ngt mer över naveln, nu 4 år senare. Den stora fotbollsmagen jag hade försvann under de första månaderna (4-5 tror jag).
    Vad skönt att höra, det ger hopp. Har en enorm fotbollsmage just nu och inga kläder passar! Jättejobbigt. Gick dina ihop naturligt eller tränade du? Hur länge efter kejsarsnittet såg du gravid ut? Problemet är den stora magen och jag får in fyra fingrar mellan mina muskler. Konstigt att jag blev nekan operation, men ska be läkaren skicka en ny remiss till kirurgen.
  • Tvillingar11
    pseudonym1 skrev 2011-08-13 09:33:01 följande:
    Någon som gjort en bukoperation här? Jag har 3-4 fingrar mellan och ett "typiskt put" från brösten o neråt...
    Tränade 6 dagar i v hård träning mellan mina 2 graviditeter men det gick inte tillbaka även om det blev lite bättre.
    Kommer att göra en bukplastikoperation nästa höst där de får sy ihop musklerna samt lite fettsugning o borttagning av skinn.
    Är smal o har inte mkt att ta bort men vill iinte ha en sån mage när jag e så träningsinriktad som jag är....
    Någon som gjort det här o kan berätta? Eller ska göra?
    Ska du bekosta det själv?

Jag vill också göra det, men får se om läkaren vill skicka en remiss till rätt avdelning.
  • Tvillingar11
    Betty2 skrev 2011-08-14 19:12:20 följande:
    Pomperipossa: fotbollsmagen försvann på ca 4-5 månader utan jag "tränade", dvs jag gjorde inga särskilda övningar men rörde ju mig mkt med bebisarna, barnvagnen osv. Tyvärr dröjde det länge innan jag fick kontakt med en bra sjukgymnast som kan detta. Jag gick sedan hos henne i ca 2 år o fick hjälp med bra övningar som passade allt eftersom musklerna gick ihop mer o blev tränade. Inte helt bra över naveln än som jag skrev men inte så att det syns...
    Vad skönt! Jag hoppas min också försvinner. Nu är det tre månader sen kejsarsnittet och magen putar väldigt mycket fortfarande.

Ingen som har bilder på före och efter som ger lite hopp?
  • Tvillingar11

Puffar på lite!

intresserad av att höra om fler gjort operationer. landstinget eller egen bekostnad? resultat?

• Tvillingar11
    Dody skrev 2011-09-14 12:05:23 följande:
    Ska se vad jag får för dom då jag ska boka tid om 2 månader. Spännande. Förebilder har jag, el kan ta, har sen förra grav men inte nu och nu ser jag hemsk ut. Låg igår och drog i huden och kan dra ut den 10 cm minst från naveln. Ngn mer som har bilder? Jag kan tänka mig att lägga dem så jag får bjuda in de som vill se, för villinte att hela sverige ska se min mage.
    Ska du boka tid och bekosta det privat eller är det landstinget som betalar?
    För mig är det mer magen och storleken på den som gör att jag mår dåligt än själva huden. Tänker att om magen hade barit liten hade jag kunnat gömma huden som hänger i kläder. Men jag ser höggravid ut! Huden är lös och hängig men det är magen som gör att jag får ångest!

Jag har inte heller bilder. Kan ta bilder och lägga upp, men vet ej hur. Vill inte heller att alla ska se magen.

När jag ligger ner blir magen platt men när jag står upp hänger allting och det är så tungt för ryggen och gör ont. Nästan som en säck som hänger utanpå kroppen.
  • Tvillingar11

Jag vill gärna kika. Det känns som att ingen kan vara lika hemsk som min Ska be sambon ta en bild på magen och se om jag lyckas få upp den på min sida.

• Tvillingar11
    Dody skrev 2011-10-08 21:39:57 följande:
    Varsågod
    Ser ut så där jag med men med ännu mer put! hur långt efter förlossningen är bilderna tagna?
    har du bokat tid?
  • Tvillingar11
    Dody skrev 2012-01-16 13:30:09 följande:
    Det gör jag i staden där jag bor =) och Landstinget betalar
    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har

Å så bra! Grattis. När får du det gjort?
  • Tvillingar11

I vilket landsting bor ni som har fått operation beviljat? Själv fick jag avslag och tycker inte alls att jag förtjänade det. Har delade magmuskler och ser gravid ut dygnet runt. Hur går man vidare nu?

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis recti - Träning efter förlossningen