• esther

Har någon av familjerna gjort ett bättre val?

Båda familjerna har exakt samma utbildningsgrad och lönegrad.  Alla fyra föräldrarna tjänar >30 000 kr/månad om de arbetar heltid.

Familj 1: Bor i hus, god ekonomi, båda jobbar heltid, barnen började heltid på dagis ved 14 månaders åler. Gott om pengar.

Familj 2: Bor i bostadsrätt, båda jobbar 80%, barnen bröjade dagis vid 22 månaders ålder. Klarar sig ekonomiskt men sparar mycket lite.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 14:00
    Bättre för barnen menar jag såklar (efter fråga i tåden). Jag utgår från att alla val som görs inom ramen för familjen har barnets bästa i första hand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 14:03
    Och jag utgår från att alla föräldrar vill väja det som är bäst för barnen för sin egen skull också, så därmed bäst även för föräldrarna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har någon av familjerna gjort ett bättre val?
  • idiblon yes

Det beror på. De som delade föräldraledigheten var "bäst".

PMS.
  • Hervor 1

Familj nr 2 såklart, åtminstone ur ett barnperspektiv.

• Sencha

Omöjligt att säga utifrån den informationen. Beror ju helt på vad som fukar för dem - vad som får dem (alla familjemedlemmar) att må bra och ha en fungerande tillvaro.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Skottan

Jag tycker ingen gör fel, men jag har de mer som alternativ 2 eftersom jag vill va med min son så mycket som möjligt. För mig är inte överflöd av pengar och materialla saker viktigt. De viktiga är min tid med min son! Bor själv med han och va f.l tills han va 15 månader och sen börja han på förskolan och jag jobba 50% (4h/dag)och när han va 3 år börja jag jobba 75%.

• tahira

Som någon anna sa så beror det på vad som fungerar. För oss är inget av alternativen bra, utan vi har valt en annan lösning.

Just boendet är nog det mest irrelevanta. Vi skulle inte bo i hus hur mycket pengar vi än hade

• esther
    idiblon yes skrev 2010-04-14 11:42:26 följande:
    Det beror på. De som delade föräldraledigheten var "bäst".
    Det gjorde båda, men i familj 1 var båda hemma kortare (mamman 8 månader, pappan 6 månader), i familj 2 var mamman hemma 1 år och påappan 10 månader
  • esther
    tahira skrev 2010-04-14 11:47:10 följande:
    Som någon anna sa så beror det på vad som fungerar. För oss är inget av alternativen bra, utan vi har valt en annan lösning. Just boendet är nog det mest irrelevanta. Vi skulle inte bo i hus hur mycket pengar vi än hade
    Jag tog med boendet och sparandet för jag tror det är det som skiljer familjerna åt rent ekonomiskt. Båda har råd med en kostsam fritid, utlandsresor, bra mat osv
  • idiblon yes
    esther skrev 2010-04-14 11:49:11 följande:
    Det gjorde båda, men i familj 1 var båda hemma kortare (mamman 8 månader, pappan 6 månader), i familj 2 var mamman hemma 1 år och påappan 10 månader
    Då säger jag familj två, då.

Hade de första delat rakt av och de andra mamman tagit all föräldraledighet, så hade jag istället sagt familj ett.

If you know what I mean.
    PMS.
  • Reglementet

Hur kan nummer ett ha bra med pengar, men inte nummer två? Det rimmar väldigt illa.

• esther
    Reglementet skrev 2010-04-14 11:54:15 följande:
    Hur kan nummer ett ha bra med pengar, men inte nummer två? Det rimmar väldigt illa.
    Jo båda har helt okej med pengar, men nummer 1 är nästan rika (de har mer pengar från början, har inte behövt låna så mycket på bostad etc, nummer 2 kommer från knaprare förhållanden) Familje 2 har dessutom gått rätt länge med bara en inkomst eftersom de varit lediga med båda barnen längre än vad föräldrardagarna räckt till.
Svar på tråden Har någon av familjerna gjort ett bättre val?