Inlägg från: kokosnötmjölk |Visa alla inlägg
  • kokosnötmjölk

    .:.:.LEK: från A till Ö.:.:..

    Jag överlämnar också ämnesvalet åt någon annan, valde senast och ngn/ngra gånger innan det så tycker det är någon annans tur  

    flygrl: Jo, visst är det så. Om man ser finlandssvenska som ett eget språk så är jag flytande i fyra språk. Det ger en ju större förståelse för språken, på gott och ont. Det är lite jobbigt för i alla fall jag känner mig inte 100% säker i något av språken. 

    Nandez: Det finns verkligen roliga betydelser av vissa ord  

  • kokosnötmjölk
    flygrl skrev 2019-11-15 18:46:43 följande:
    (@kokosnötmjölk: Imponerande med fyra språk flytande. ;) Själv kan jag väl tre då om jag vågar räkna in engelskan med. Tycker nog för min del fördelarna klart överväger med flera språk. Ibland pratar vi f.ö. lite crazy blandspråk inom familjen. Blir det så för dig/er med? smile2.gif )
    Klart du kan räkna in Engelskan! Det gör i alla fall jag - språk som språk liksom  

    Haha, det skulle vara att ljuga sig svart att säga att vi inte blandar språk i familjen. Igår skickade jag ett sms till min mamma med texten "moi äiti, vad ska du göra idag?". mina tankar/drömmar är på svenska/engelska blandat. Ibland kan jag börja tänka en mening på engelska för att avsluta den på svenska - typ "today, Ime going to träffa pappa". 

    Fördelarna överväger definitivt nackdelarna på många plan. Det som stör mig mest är att om jag absolut måste hålla mig till ett språk - då kan jag inte hålla mig till bara det språket. Det är som att jag har en trotsigt inre treåring som ska göra tvärt emot vad mamma sagt Plus att jag inte känner att något av språken då är mitt modersmål och att jag inte kan identifiera mig själv i något av språken. 
  • kokosnötmjölk

    W


    kokosnötmjölk skrev 2019-11-17 23:50:22 följande:
    Klart du kan räkna in Engelskan! Det gör i alla fall jag - språk som språk liksom smile1.gif  

    Haha, det skulle vara att ljuga sig svart att säga att vi inte blandar språk i familjen. Igår skickade jag ett sms till min mamma med texten "moi äiti, vad ska du göra idag?". mina tankar/drömmar är på svenska/engelska blandat. Ibland kan jag börja tänka en mening på engelska för att avsluta den på svenska - typ "today, Ime going to träffa pappa". 

    Fördelarna överväger definitivt nackdelarna på många plan. Det som stör mig mest är att om jag absolut måste hålla mig till ett språk - då kan jag inte hålla mig till bara det språket. Det är som att jag har en trotsigt inre treåring som ska göra tvärt emot vad mamma sagt smile2.gif Plus att jag inte känner att något av språken då är mitt modersmål och att jag inte kan identifiera mig själv i något av språken. 
    Nu såg jag att det där blev väldigt långt och att jag faktiskt inte tillförde något vettigt i tråden, sorry... 
  • kokosnötmjölk

    Nytt ämne: Grundämnen från det periodiska systemet (jag föreslår att om en skriver ett grundämne på engelska så skriver en också vad det heter på svenska för att det ska bli enklare för alla att förstå

    Allmänt: Nu känns det som att jag startar upp nya ämnen och själv inte deltar  

    flygrl: Kul att du tyckte att det var intressant, men tråkigt att du också kan känna dig lite lost vad gäller språk och identitet. 
    Jag fick lära mig i en modersmålgrupp att de som pratar många språk har fördelen av att kunna många språk, men för att uttrycka sig är en så viktig/stor del av identiteten idag kan dessa personer känna sig lost när de inte känner sig 100% säker på något språk  

  • kokosnötmjölk
    flygrl skrev 2019-11-20 19:01:13 följande:
    (@kokosnötmjölk: Intressanta tankar och iakttagelser som sagt. Ja, det där med identitet är komplicerat, särskilt när man liksom inte passar in i kategorierna på nåt enkelt sätt.
    Och så får du va aktiv i tråden nu då! smile5.gif )
    Kul att du tycker det är något intressant, det vore ju värre om det var tvärt om  

    Yepp, försöker till o vara aktiv men hinner inte riktigt med. Har så sjukt mycket annat i luften just nu att FL tyvärr är väldigt långt ner på prioriteringslistan  
Svar på tråden .:.:.LEK: från A till Ö.:.:..