Inlägg från: Anonym (MammaMu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MammaMu)

vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??

Att man reagerar på vad barnet kallar pappas nya partner handlar oftare om känslor man har hos sig själv. Man projicerar sin egen osäkerhet, dåliga självkänsla kanske sorg och känsla av misslyckande på barnet.

Det är verkligen trist, för ni behöver inte känna så. Ni är så himla viktiga och bra för era barn ändå! De har kärlek för båda "mammorna", men den villkorslösa kärleken kan inte en ny vuxen få. Den har bara bioföräldrar. 

Mina bonusbarn kallar mig för mitt namn. De säger bonusmamma när de pratar med någon utanför familjen. Jag kallar alla barnen för mina barn, men kan förklara vid behov vilka jag själv fött och vilka som har en annan mamma. Mina barn sa bonusmamma till pappans flickvänner när de var små, men slutade när han träffade 4 tjejen efter vår separation. 

• Anonym (MammaMu)
    Anonym (vad säga...?) skrev 2010-05-24 19:40:12 följande:
    Det är nog det som det handlar om.... vad hon visar mitt barn.

barnet mår dåligt av att vara där så både pappa och fru pratar illa om mig öppet inför sonen och deras gemensamma barn.
    Sonen kommer hem, ledsen, frågar varför de tvingar han säga saker etc...

Sååå illa de har gjort mitt barn...  usch..  han har tom planerat att rymma från fritids för att inte kunna åka till pappa pga situationen.

SåÅ i detta läge tyckar jag faktiskt att hon ska få förtjäna titeln.

Så detta har inget med varken svartsjuka eller rädsla att göra.
    Och jag kan inte glädja mig i att pappan och frun gör så här.

för inte så länge sedan åkte sonen till pappan i 2 veckor. Han är där normal ananrs varnnan helg.
    jag var trött och sliten och hade många psykiska påfrestningar.
    Jag sa inget av detta till sonen, bara att pappa ska hämta han.
    Sonen blir jätteglad  (det var innan han planerade att rymma) och vi packar hans saker

När sonen kommer hem frågar han mig.. mamma varför ville du bli av med mig?
    Så har hans pappa eller frun förklarat för honom om varför han åkte dit

Han var ledsen och trodde att jag inte skulle vilja ha han och att han var rädd att han skulle vara tvugen att flytta till pappa.

Så är man en elak styvmor så anser jag att man måste förtjäna "mamma" titeln.
    Fast här pratar du om två olika saker. Dels att barnen kallat pappans respektive för ett för dig laddat ord. Ett ord som du reagerar på. Det är fortfarande din känsla, attityd och uppfattning kring ordet som är laddat. Barn kan ibland prova orden lite för att hitta sammanhang. Mina bonusbarn kallade mammans man för pappa ett tag precis när de fick ett syskon där. De upplevde att det kändes konstigt att lillasyskonet skulle säga pappa när de kallade honom för namn. Det pågick någon månad innan båda barnen kom fram till att det inte kändes bra att kalla honom för pappa. Han var inte pappa för dem och de hade inte någon nära relation till honom. De kan dock beskriva honom som bonuspappa för nya personer.

Kanske din son försöker hitta sätt att greppa den här situationen genom språket? Trots allt ett av människans kraftigaste verktyg!

Med det sagt är det en vidrig situation du beskriver och jag förstår verkligen att det gör ont och river i dig när ni behandlas såhär. Skickar stor kram och påminner om att du är stark och viktig! Det är lättare att stötta och hjälpa ditt barn om du själv är stark och inte blir upprörd och ledsen över småsaker. Ge honom en trygg miljö hos dig, där alla känslor och tankar kan få plats och provas.
Svar på tråden vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??