• lyckligmamma

Jack russell valp 5 månader gammal

Vi har fått hem vår valp. En Jack Russell. Han är jättego, men behöver tips, hjälp. Han har redan efter 2 dagar visat ett dominant beteende mot henne. Igår när hon råkade lägga sig för nära honom så morrade han, jag sa åt honom sen var det inte mer med det. Idag låg han i sin korg, hon gick fram till honom, han morrade jag sa åt honom. Hon skulle ge honom hans gossedjur, då han skrämde henne genom att skälla och morra lite, jag sa åt honom på skarpen. Kan vi behålla hunden?  Hur jobbar vi bort det här beteendet?
    Jag är rädd för att han kan hugga eller bita henne. Är det här normalt?
    Kan man jobba bort det, eller är han en helt olämplig barnhund? Uppfödaren sa att han avr bra vid barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 17:33
    Vi har en 4 åring hemma ,e n flicka. Det är henne han har visat det här beteendet mot. Det är killen som köpt hunden

• Svar på tråden Jack russell valp 5 månader gammal
  • mirakelimagen1

Jag har själv en jack russelhane som nu är 8 år. Det är en jättetrevlig hund men han kräver mkt motion för att hålla sig lugn inne. Men det är en jättetrevlig ras, pigg, glad å kan följa med på allt!

Väntar mitt första barn nu så vet inte hur det kommer att gå när han har en liten bebis runt sig hela tiden men det kommer säkert att gå bra. Jag har alltid varit noga med att lära barn på besök att när han går å lägger sig i sin korg så vill han vara i fred. Han har aldrig vaktat på sina leksaker utan mer det att han kan bli så exalterad när han leker med barn så han kan bli lite bufflig.

• Impega

Har oxå en JR och har barn. Det går hur bra som helst. Det är dock en krävande ras som lätt går upp i stress om han inte får utlopp för sin energi. Så mycket aktivitet och han är hur bra som helst hemma med både vårt barn och även andras barn. När han lagt sig för att sova så vill han dock vara ifred och då kan man höra morrande från hans sida om barn kommer för nära.

Så vi har varit väldigt tydliga hemma med att hundar som sover och äter SKA få vara ifred. Morrar en hund så går man därifrån. 
  • lyckligmamma

Idag har det gått toppenbra. Iförrigår med när jag fick hem honom. Igår mådde han inte bra, jag tror att han avr deppig. Båda två har lärt sig nu. Barn och hund. Min dotter rör inte honom när han sover. Hon ber om lov om hon får klappa honom. hon är inte rädd för honom. Jag hoppas att det går bra. Vill ju behålla honom.

• buffybus
    lyckligmamma skrev 2010-04-14 17:38:50 följande:
    Ja men du vet hur barn är. Men jag tror att hon lärde sig nu. Som mamma är man överbeskyddad. Men förhoppningsvisst går det här beteendet bort. Man akan nog jobba bort det. Hoppas jag. Bara de inte biter. Han ahr visat sånt beteende mot andra hundar, av rädsla. Annars är han toppen. Vill ligga nära henna. helst i knä. Leker mkt, är lika vilda och ivriga.
    ja man vet hur barn är men då måste måste måste lära sig att när hunden ligger i sin korg får man INTE störa.... hon e 4år så hon förstår nog det
    André -08 & Emma -09
  • n1ettan
    Impega skrev 2010-04-15 10:48:13 följande:
    Varför får inte hundarna morra? Hur ska de då kunna berätta att nåt känns hotfullt?
    Det händer titt som tätt att hanarna morrar i på utställningar - brukar kunna reslutera i en nolla! Någon morrande karelare vill då inte jag ha, och har det inte heller! Eller det var lite att ta i, han är hanhundsaggressiv, och det får man jobba på. Men mot folk har han aldrig sagt något, men lär väl vad åren går börja lägga sig till med olika fasoner vid älgen...

Men man tycker olika, jag vill ha det så här.
  • Impega
    n1ettan skrev 2010-04-15 20:32:32 följande:
    Det händer titt som tätt att hanarna morrar i på utställningar - brukar kunna reslutera i en nolla! Någon morrande karelare vill då inte jag ha, och har det inte heller! Eller det var lite att ta i, han är hanhundsaggressiv, och det får man jobba på. Men mot folk har han aldrig sagt något, men lär väl vad åren går börja lägga sig till med olika fasoner vid älgen... Men man tycker olika, jag vill ha det så här.
    Självklart tycker många olika. Därför det är så kul att diskutera.
    Jag tycker såhär med morrande. Bättre ta tag i orsaken till att hunden morrar än att ta tag i själva morrandet. Morrandet är ju en reaktion på nåt som hunden uppfattar som hotfullt eller liknande. 
  • Bodi

Har själv en Jack Russel hane på 5 år. Du vet att det ej rekomederas att ha barn under 7år när man skaffar en Jack Russel.
    De är väldivgt skarpa och man måste träna mycket mycket.
    Vi hade inga barn när vi skaffade våran men vi har två små nu och det fungerar jätte bra. Men det handlar om att barnen måste respektera hunden och låta hunden vara. Jag litar aldrig på min hund, aldrig. Jag har ständig koll. Lämnar aldrig barn och hund ensamma tillsammans. Det har aldrig hänt nåt men det kan hända.

Jag hade gått med i brukshundskkubben och gått kurser tillsammans med hunden. En Jack Russel behöver stimuleras och aktiveras mycket och varje dag.

• lyckligmamma
    Bodi skrev 2010-04-16 10:38:34 följande:
    Har själv en Jack Russel hane på 5 år. Du vet att det ej rekomederas att ha barn under 7år när man skaffar en Jack Russel.De är väldivgt skarpa och man måste träna mycket mycket. Vi hade inga barn när vi skaffade våran men vi har två små nu och det fungerar jätte bra. Men det handlar om att barnen måste respektera hunden och låta hunden vara. Jag litar aldrig på min hund, aldrig. Jag har ständig koll. Lämnar aldrig barn och hund ensamma tillsammans. Det har aldrig hänt nåt men det kan hända.Jag hade gått med i brukshundskkubben och gått kurser tillsammans med hunden. En Jack Russel behöver stimuleras och aktiveras mycket och varje dag.
    Ja vi lämnar aldrig ett djur ensamt med barn. Vad alla säger olika!
    Många säger att Jack Russel är bra med småbarn med. men min dotter har lämnat hunden ifred så nu går det toppen. Hoppas på det bästa. Verkar inte ha psyke att han skulle bitas. Men man måste joba mkt med honom. Han är väldigt osäker, inte så att han blir aggressiv, tex med andra hundar. Han har ju redan varit på 2 olika hem och är 5 månader gammal
  • lyckligmamma

är inte tex den mest omtalade hunden golden retriver den hund som mest bier barn? Kanske litar folk för mkt på hunden, och lämnar barnen me dhunden, och tror att hunden ska tåla allt, bara för  att det står att det är barnhund- det är nog därför olyckor händer. En hund är en hund, man ska aldrig lita på hund o barn

• lyckligmamma

På hans besiktining står det att han har överbett, allt annat ua. Kan man fortfarande ställa ut honom? Är han godkänd att avla på, om man vill ha en kull?
    (Inte för att jag tänkt ställa ut o ha valpar, men OM )

Vilken försäkring på AGRA rekommenderas? Ska ta över hans förra ägares försäkring på måndag

• lyckligmamma

Han har blivit såld för 10000 en gång, men kom tillbaka till uppfödaren, vi köpte honom för 4000

• lyckligmamma
    lyckligmamma skrev 2010-04-17 07:02:25 följande:
    Han har blivit såld för 10000 en gång, men kom tillbaka till uppfödaren, vi köpte honom för 4000
    Hans förra ägare kom til insikt med att han avr för gammal och kunde ej ta hand om en valp tyvärr
  • hmcc
    lyckligmamma skrev 2010-04-17 07:01:25 följande:
    På hans besiktining står det att han har överbett, allt annat ua. Kan man fortfarande ställa ut honom? Är han godkänd att avla på, om man vill ha en kull?(Inte för att jag tänkt ställa ut o ha valpar, men OM ) Vilken försäkring på AGRA rekommenderas? Ska ta över hans förra ägares försäkring på måndag
    Du kan ställa ut honom men det är bortkastade pengar eftersom ni inte kan få nåt vidare resultat pga av överbettet.

Du ska absolut inte avla på en hund med ett sånt fel.

När det gäller avel så skulle ingen vilja avla på honom pga av överbettet hur fin och snäll han än är.
  • hmcc
    lyckligmamma skrev 2010-04-16 18:08:45 följande:
    är inte tex den mest omtalade hunden golden retriver den hund som mest bier barn? Kanske litar folk för mkt på hunden, och lämnar barnen me dhunden, och tror att hunden ska tåla allt, bara för  att det står att det är barnhund- det är nog därför olyckor händer. En hund är en hund, man ska aldrig lita på hund o barn
    Det är en myt att golden biter flest barn.

På akuten frågar dom inte efter ras och för statisik när man har blivit hundbiten.

Ofta är det ägare av hundar som det är lite si och så med som älskar att slänga ur sig det.
  • lyckligmamma
    hmcc skrev 2010-04-17 07:21:00 följande:
    Du kan ställa ut honom men det är bortkastade pengar eftersom ni inte kan få nåt vidare resultat pga av överbettet.Du ska absolut inte avla på en hund med ett sånt fel.När det gäller avel så skulle ingen vilja avla på honom pga av överbettet hur fin och snäll han än är.
    Ja det  är sant Men konstigt att den kostat full pris med överbett. Hade han blivit godkänd om det hade varit grovt överbett-? Han är registrerad med stamktavla. Det står bara överbett, inte om det är litet eller mkt.
Svar på tråden Jack russell valp 5 månader gammal